Een kastje per dag : wat zit er in een EHBO trommel

Toen ik vorig jaar geopereerd werd aan mijn been, heb ik met heel veel nieuwe verbandsoorten kennisgemaakt. Niet alle soorten waren succesvol.
Een paar halflege dozen stonden nog in de keukenlade. 

Omdat de kinderen mijn EHBO trommel geplunderd hadden voor het verbinden van hun knuffels, moest deze nodig bijgevuld worden.
Tijd om alles weer eens na te lopen.





De verbandmiddelen had ik in de bordenla, makkelijk bij de hand voor wanneer de thuiszorg kwam.


Na.




Wat hoort er nou in een EHBO trommel te zitten? Het Oranje Kruis heeft verschillende richtlijnen, voor verschillende situaties.

Voor de EHBO trommel thuis wordt dit geadviseerd:

Verplichte inhoud Verbanddoos voor Thuis.
Jaarlijks controleren een aanvullen.

  • 1 stuk driekante doek (mitella)
  • 1 paar latex handschoenen
  • 1 stuk verbandschaar
  • 1 stuk desinfectant 10 ml
  • 1 stuk safe kiss beademingsdoekje
  • 1 stuk splinterpincet 8 cm RVS
  • 1 rol hechtpleister 2,5 cm x 5 m
  • 1 zak wondpleister assortiment 30 stuks
  • 4 stuk snelverband nr 1 steriel
  • 2 stuk snelverband nr 2 steriel
  • 16 stuk gaasjes 1/16 steriel10 stuk gaasjes 5 cm x 5 cm steriel
  • 2 stuk metaline kompressen 8 cm x 10 cm
  • 3 stuk elastisch hydrofiel 6 cm x 4 m
  • 1 stuk veiligheidsspelden à 3 stuks
  • 1 stuk steunwindsel 6 cm x 4 m
  • 1 stuk steunwindsel 8 cm x 4 m
  • 1 rol synthetische watten
  • 2 stuk witte watten 10 gram
  • 2 stuk wondsnelverband 6 cm x 8 cm

Ik ben iemand die graag altijd alles in huis heeft. Ik heb pleisters in allerlei soorten, daarom is mijn trommel behoorlijk uitgebreid. Gelpleisters zijn ook een vondst. Ook tekenspul heb ik er, paracetamol en zalf voor muggenbeten. Sinds kort hebben we ook limisan. Dit is een pleisterverwijderaar. Je sprayt het op de pleister en dan laat de lijm los. Voor tere huidjes (of tere zieltjes :-)). Superspul. 



Wat ook handig is, een cold pack. Dit is de wegwerpvariant. Het hoeft niet in de vriezer bewaard te worden. Er zit een (vast erg chemische) kern in, die je indrukt zodat de koelende werking begint.







Nu de trommel weer aangevuld is, bleek het er niet allemaal in te passen. 
Pleisters en spullen die ik vaker nodig heb, heb ik daarom in mijn oude (heb ik gekregen in mijn tienertijd) toilettas gedaan. 


6 opmerkingen

  1. Dankjewel! En die spray die ga ik ook halen lijkt me ideaal zeg.
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan.
      Als je Limisan wilt kopen kan dat ws alleen online. Ik heb destijds nog gemaild met Limisan naar een verkooppunt bij mij in de buurt, maar het was toen alleen online te koop. Manlief wilde het graag hebben, hij had een pleister op z'n harige huid en zag er héél erg tegenop wanneer de pleister er af moest (gniffel).

      Verwijderen
  2. Heel goed bedacht, handig , wij hebben een EHBO kastje, met aspirientjes etc etc...maar ook een aparte doosje voor pleisters en andere...bedankt voor het herinneren van dit soort dingen, je weet maar nooit...groetjes❤️‍

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Anita,
    Jij hebt je boeltje dus weer goed voor elkaar. Alles in huis en je zult niet gauw misgrijpen. Kan ik me ook wel voorstellen hoor, met jonge kinderen. Toch moet ik bekennen dat ik nog nooit zo'n perfect aangevulde verbandtrommel had. Ik heb altijd wel pleisters in huis gehad, in verschillende soorten en maten, en wat snelverbandjes en gaasjes. Maar waarschijnlijk waren die laatsten altijd al voorbij de houdbaarheidsdatum. Tegenwoordig neemt Ben nog wel eens wat mee vanaf zijn werk (verpleegkundige offshore) en zo blijft bij ons het laatje ook aardig gevuld.
    Fijn weekend,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!