Maandagse Motivatie #8



Uitstelgedrag kennen we allemaal wel. Maar soms gaat ons uitstelgedrag heel erg in de weg zitten bij het opruimen en in het algemeen bij het maken van beslissingen. Vaak zit er ergens in ons energiesysteem een blokkade, waardoor we vastlopen. Uitstelgedrag kan verschillende onderliggende redenen hebben. 


Wanneer je meer onderscheid kunt maken in wat er bij jou op een dieper niveau gebeurt, weet je beter hoe je een blokkade kunt verzachten. 


Wanneer je je overweldigd voelt: 

- > Knip taken op in kleine stapjes en doe ze stap voor stap. Als je wilt kun je opschrijven welke taak je aan wilt pakken, en welk resultaat je wilt behalen en vervolgens alle tussenstapjes noteren om af te vinken. Persoonlijk vind ik het maken van zo'n lijst soms al een horde en tegenwoordig begin ik maar gewoon met een klein stapje van een grote taak en dan zie ik daarna vanzelf welke volgende stap ik moet nemen. 


Wanneer je verveeld en ongeïnteresseerd voelt:

-  > Zet je jezelf ertoe om 10 minuten aan iets te werken. Als je het echt vreselijk en saai vindt, dan stop je en begin je later weer. Maar vaak is het zo dat als je eenmaal begonnen bent, de taak best meevalt en je meer doet dan je van te voren had gedacht. 


Wanneer je je nerveus voelt: 

- > Oefen met een ontspannende ademhaling. De 'vierkante' ademhaling is een geschikte.

Adem in 2-3-4

Hou vast 2-3-4

Adem uit 2-3-4

Hou vast 2-3-4

Dit doe je in sets 4 keer. 

Voor de komende week plan je een moment waarop je met de uitgestelde taak aan de gang gaat. Dat haalt de druk van 'het moet nu meteen' eraf, maar je stelt het ook niet uit tot oneindig. 


Wanneer je twijfelt aan jezelf: 

->  Herinner jezelf eraan dat niemand alles in een keer perfect kan doen. Oefening baart kunst. Vertrouwen komt wanneer je iets vaker doet, zo is het met alles. Je leert van je fouten en die helpen je bij de volgende keer. Heb plezier in het proces zelf. 



Wekelijkse routines die ik mezelf aangeleerd heb: 

* op de maandag leeg ik alle prullenbakken, geleerd van FlyLady. Dat vind ik de leukste taak van de week. Het doet iets met je, om daadwerkelijk het afval uit je huis te verwijderen. 

* ik zet het weekgeld op de boodschappenrekening. Wat er over is gebleven van de afgelopen week boek ik naar het spaarpotje 'restanten'. Als er een duurdere boodschappenweek is, dan gebruik ik een bedrag van het restantenpotje. 

* ik selecteer in de AH app de artikelen die ik uit de bonusbox wil

* ik maak een weekmenu

* ik denk na over wat ik op woensdag anti-uitsteldag ga doen. 

* op dinsdagen plaats ik online bestellingen

* elke dag om 8 uur 's ochtends en/of 8 uur 's avonds 8 foto's van je telefoon verwijderen. 


Wil je de Maandagse Motivatie rechtstreeks in de mail ontvangen, meld je dan aan voor de verzendlijst


Ongeveer een keer per maand verstuur ik een nieuwsbrief met inspiratie en bemoediging voor iedereen die op zoek is naar een opgeruimder, eenvoudiger en zinvoller leven. Spreekt dit je aan, dan ben je van harte welkom om je via deze link in te schrijven. 

Geen opmerkingen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!