Maandagse Motivatie #2


Welkom voor weer een nieuwe Motivatie op Maandag


Soms denk je: waarom leer ik het dan nooit?! 
Herhaling. Herhaling. Herhaling. Soms moeten we gewoon nog een keer de boodschap horen die we al zo vaak gehoord hebben. En soms zijn we vergeten wat we al lang wisten. Daar is deze Maandagse Motivatie voor. 


Op maandag bedenk ik alvast wat ik wil doen op woensdag. Woensdag is anti uitsteldag volgens het FlyLady systeem. FlyLady heeft een weekindeling voor taken in het huishouden. Ik integreer telkens een nieuw element aan mijn routine. Ik zal vast nog vaker naar FlyLady verwijzen. 


Waarom op maandag al bedenken wat je woensdag op anti uitsteldag doet?

Ik heb gemerkt dat als ik woensdag nog moet bedenken wat ik op anti uitstel dag moet doen, dat ik dan vastloop in ‘wat zal ik kiezen’ en vervolgens de dag voorbij gaat zonder dat ik iets gedaan heb. Zodoende bepaal ik op maandag alvast wat ik woensdag ga doen. 


Waarom dan niet meteen op maandag al afhandelen?

Ik heb zelf iets tijd nodig om tot die anti uitstel taak te komen. Het is vaak iets wat echt al langer is blijven liggen en waar ik meerdere stappen voor moet doen. Als ik op maandag al bepaal wat ik woensdag wil gaan tackelen, dan heb ik nog twee dagen om een aantal voorbereidende stappen te doen. Bijvoorbeeld: declaratie indienen zorgverzekering. Dan pak ik de nota erbij en kijk ik of gegevens compleet zijn. Soms moet ik er nog een code op zetten en dan kan ik nog printen en scannen. 

Ook zaken als: telefoonnummers zoeken. Agenda's afstemmen voor een afspraak. Of als je een offerte wilt opvragen, is er vaak ook wat voorwerk nodig. 

Dingen lijken heel simpel, maar in een druk huishouden of als je weinig energie hebt dan tellen alle kleine handelingen nogal bij elkaar op. Vaak de reden waardoor je het in de eerste plaats al hebt uitgesteld. 


De les die ik uit eigen ervaring kan geven is: kies slechts 1 anti uitstel. Ik had vorige week 3 dingen erop gezet. En ik deed vervolgens geen van de 3. 

1 taak is echt meer dan genoeg. Volgende week kies je een andere taak. 



Woorden ter inspiratie: 

Doe de dingen die je doet met aandacht. Zo krijg je zelfs plezier in datgene waar je tegenop ziet.


Een hele fijne geïnspireerde week!


Warme groet, 

Anita


Wil je de Maandagse Motivatie in de mail ontvangen, meld je dan aan voor de verzendlijst. 

2 opmerkingen

  1. Flylady vind ik erg leuk maar van die anti uitstel dag op woensdag wist ik niet. Wat een superleuk principe!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het een uitkomst! Een vaste dag waarop je jezelf even dwingt iets te doen of te regelen.

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!