Keuzes maken

 


Foto: canva.com


Opruimen vraagt om continue keuzes maken. Ik heb in al die jaren van opruimen ontelbare keuzes gemaakt. De ene keer ging het me makkelijk af, maar vaak genoeg voelde het onmogelijk. Die bierviltjes die je niet gebruikt, maar die je herinneren aan een geliefd familielid. Die zieltogende plant die je écht wel weer tot leven gaat wekken. Deze keer echt! Sentimenteel kinderspeelgoed van je kind(eren); je ziet het zo voor je hoe ze er mee door de kamer renden, studieboeken die je als naslag wilt houden, want stel dat iemand je ergens naar vraagt en je wilt het opzoeken. Foto’s; welke doe je weg en welke bewaar je. Het zijn niet de makkelijkste keuzes.

 

Opruimen is meer dan spullen weg doen. Er gaat een hele wereld aan emoties achter schuil. Ooit begon ik met opruimen met het gevoel dat ik mijn leven wilde vereenvoudigen. Terugvinden van wat ik ooit belangrijk had gevonden in het leven, maar waar ik geen contact meer mee kon maken. Ik had in mijn leven tot dan toe vooral keuzes gemaakt op de automatische piloot, wat sociaal gewenst was en waarvan ik dacht dat het ook iets voor mij was.


Vooral zorgzame, dienstbare mensen vinden het lastig om te bepalen wanneer ze een keus maken voor zichzelf. Ze stellen vaak de zorg aan de ander voorop. Lastig, omdat het jou (als zorgzaam mens) óók plezier geeft om iets voor een ander te doen, en dat voelt echt als een keus voor jezelf. Dat maakt het voor zorgzame mensen minder makkelijk om te ervaren wanneer ze iets doen wat ze echt zelf willen.


Wanneer je het idee hebt dat je hierin meer balans kunt gebruiken, wanneer iemand je vraagt wat jij graag wilt en je weet eigenlijk niet meer zo goed wat dat is, dan kun je de volgende eenvoudige oefening proberen. De oefening is bedoeld om je het verschil te laten ervaren tussen wat jijzelf het liefst wilt en tussen wat jij graag doet voor een ander. Experimenteer er mee. Misschien ga je er een beetje in doorslaan, maar dat is niet erg, het gaat erom dat je het gevoelscontact verbetert.

 

 

Beoefen de kunst van kiezen voor jezelf:

 

🍀 eerst zelf je kleren aan trekken en doe daarna je kinderen in de kleren.

🍀  valt er eten te verdelen? Pak dan eerst het deel dat jou het lekkerst lijkt.

🍀  wordt er in de groep (collega’s, vrienden, familie) gevraagd naar een mening (over datum voor afspreken, over locatie voor afspreken, of cadeau kopen) geef dan meteen jouw mening of suggestie idee. In plaats van afwachten wat de rest zegt.

🍀 wanneer er weer salaris/uitkering binnenkomt, maak dan eerst een bedrag over naar je (gezamenlijke) spaarrekening en ga daarna rekeningen betalen of budgetten bepalen.

🍀 begin de dag met wat jij liefst zou doen, al is het maar een kwartier, en ga daarna verder met plicht en taak.


Het gaat puur om het oefenen, om je vertrouwd te maken met het voelen van de verschillen. Je hoeft het niet blijvend op deze manier te doen, je kunt het ook weer loslaten. Waarschijnlijk voelt het als van het ene uiterste in het andere gaan, uiteindelijk kom je wel in het midden uit. 


Creating an environment that matches our deepest aspirations

enables us consciously to orchestrate the existing link between

our inner and outer selves.

~ dominique loreau



Warme groet, 
Anita


Maandag 30 oktober start de Najaarsopruimbingo
Aan de hand van 30 opdrachten ga je op een onderzoekende manier je huis en je leven opruimen. 

2 opmerkingen

  1. Wat een intrigerend idee dat je jezelf kunt trainen in kiezen! Ik vind kiezen vaak best lastig en kan me daardoor besluiteloos voelen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. het is blijkbaar net als met alles in het leven: oefening baart kunst. Oefenen op een keuze wat niet een halszaak is, daar bouw je ervaring mee op voor de moeilijke keuzes.

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!