Te lang vasthouden aan iets dat ongezond voor ons is.





Je kent vast wel de piramide van reduce, reuse, recycle.

De laatste in het rijtje is: replace, maar wordt vaak overgeslagen. Een rijtje van 3 opsommen is veel natuurlijker. Als je veel spullen hebt opgeruimd, dan kies je vaker voor kwalitatief betere producten. Duurzamer. Milieuvriendelijker. Diervriendelijker. Mensvriendelijker. Het vervangen van items gaat vaak gaandeweg. Je hoeft niet in een keer al je synthetische kleding weg te doen en nieuwe kleding van biokatoen of linnen te kopen. Je hoeft ook niet in een keer al je plastic bewaardozen te vervangen voor glazen versies. Dit kan stap voor stap. Wanneer iets kapot is, of versleten, dan kies je voor een beter artikel.


Een van de dingen die ik al jaren wil vervangen is mijn oude hapjespan. Een anti-aanbakpan, volgens mij ooit een keer in een kerstpakket gekregen. Heel handig, want lichtgewicht en makkelijk voor het opwarmen van kliekjes.


Maar de anti-aanbaklaag is beschadigd en de steel gaat steeds losser zitten, en inmiddels heb ik de schroef van de steel al zo vaak aangedraaid, dat deze geen goeie grip meer heeft voor een schroevendraaier.



Tijdens de afgelopen zomerbingo had ik het vervangen van deze pan als prioriteit gesteld. Al zó vaak heb ik mijn gedachten erover laten gaan, over wat ik een goeie vervanger zou vinden. Telkens kwam ik niet tot een beslissing waar ik tevreden mee was. Maar nu vond ik dat ik echt een knoop moest doorhakken, want een beschadigde antiaanbakpan is ongezond. Uiteindelijk bedacht ik dat een gietijzeren pan bij Dille en Kamille een goeie keus zou zijn. Gietijzer is een natuurlijk materiaal. Geen Teflon, PFAS, PFOA, hormoonverstorende en andere schadelijke stoffen zoals BPA, schadelijke weekmakers (incl. ftalaten), formaldehyde, PVC en zware metalen.



Ik heb al heel veel items en producten die slecht zijn voor de gezondheid uit huis verwijderd.

Ik kies het liefst voor biologisch, onbespoten en lokaal. Ik vermijd verzorgingsproducten met SLS, en hormoonverstorende ingrediënten. Ik kies voor zo puur mogelijke producten.

Ik weét dat een beschadigde teflonlaag ongezond is en tóch heeft het tot nu geduurd voordat ik deze pan heb vervangen.


Waarom ik dit zo lang heb uitgesteld kan ik niet duidelijk zeggen, behalve dan dat ik het zo’n makkelijke pan vond en dat nieuwe pannen duur zijn en dat ik er iets makkelijks voor terug wilde. Toen de oude hapjespan eenmaal in de kliko lag, dacht ik eraan hoe bijzonder het is dat ik op zoveel vlakken zo zorgvuldig ben op mijn gezondheid en dat van mijn gezin en dat ik weet dat een beschadigde hapjespan schadelijk is voor de gezondheid, maar toch zo lang heb gewacht met vervangen van deze pan.


En ik dacht in brede zin: hoe wonderlijk is dat soms, dat we wel wéten dat iets ongezond voor ons is, maar dat we er desondanks zoveel moeite mee hebben om los te laten. Omdat we er nu eenmaal aan gewend zijn. Omdat we ons niet voor kunnen stellen wat ervoor in de plaats moet komen. Omdat we geen (gezondheids)klachten ervaren. We er moeite mee hebben om een bruikbaar item weg te gooien.


Wanneer het item eenmaal weg is, voelt dat zóveel beter!


Niet alleen op het vlak van spullen houden we soms te lang vast aan iets wat ongezond voor ons is (omdat het ons een schuldgevoel geeft, omdat het verwijtend naar ons kijkt vanuit die doos, omdat het drukt op een pijnlijke plek), maar ook houden we te lang vast aan ongezonde gewoontes; te laat naar bed, teveel eten, teveel mopperen, teveel drinken.


Kijk wat je kunt vervangen.


Welke ongezonde gewoontes kun je vervangen door gezonde gewoontes? Welke producten. Welke spullen. Welke sociale contacten.



Warme groet, 

Anita


Wil je elke maand een nieuwsbrief/inspiratiemail met gedachtes van dat moment, passend bij het seizoen ontvangen? Klik hier om je aan te melden <--> 


1 opmerking

  1. Wat goed dat het nu toch is gelukt, en dat je hebt doorgepakt! Ik herken het wel, dat ik weet dat iets moet, maar dat ik het om de een of andere reden toch niet ga doen....

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!