Aanleidingen om te beginnen met opruimen




De aanleiding waarom iemand besluit om zijn of haar huis op te willen ruimen en het leven te vereenvoudigen, kan op het eerste gezicht heel verschillende lijken. Maar als je wat langer kijkt dan zitten er verrassend veel overeenkomsten in: 

Er is iets gebeurd in je leven, waardoor je niet meer verder kunt zoals je het tot nu toe gedaan hebt. 


Een gebeurtenis bracht je van je stuk, bracht een schok teweeg en zette innerlijk vanalles in gang. Zo’n gebeurtenis kan een stressvolle verhuizing zijn, onverwacht verlies van baan, een stressvolle zwangerschap of bevalling, diagnose van een ziekte, een ongeval, overlijden van een dierbare, een operatie. Die gebeurtenis gaf zóveel stress, dat je een grens bereikt hebt. Je was jarenlang gehecht aan de versie die je was, maar je hebt je grens bereikt. Je functioneert nog wel, maar je voelt dat je op een keerpunt bent beland. 


Zo’n schokkende gebeurtenis kan nieuw zijn, maar zelf denk ik dat het nieuwe vaak een trigger is voor oud zeer. De nieuwe gebeurtenis doet je herinneren aan iets uit een verder verleden en dat wordt opnieuw geactiveerd, dezelfde emoties spelen weer op. 


Voor mij was het een angstige stressvolle zwangerschap en bevalling, waarvan ik het verwerken geparkeerd had en een paar jaar later was een stressvolle verbouwing voor mij het uiteindelijke dieptepunt. Vanaf toen ging ik op zoek naar hoe het anders kon. Ik ging van een leven op de automatische piloot, met keuzes die ik maakte omdat iedereen ze maakte – opleiding, baan, op vakantie, spullen kopen, huis kopen, groter huis kopen - naar leven vanuit wat ik zelf belangrijk vond. 



Misschien herken je je in een van deze gedachten: 



Je hebt een mooi leven waar je blij mee bent, maar toch voel je je van binnen hol, eenzaam en alleen. 


Je hebt een sluimerende wens dat het anders moet. Alles anders, maar je weet tegelijk niet wat en ook niet hoe.  


Je hebt het gevoel dat er meer moet zijn in het leven. 


Je denkt steeds vaker ‘is dit het nou?’ of ‘wat is de zin van mijn bestaan?’


Je voelt je vervreemd van jezelf. Je bent jezelf kwijtgeraakt.


Je fantaseert over een ander leven. 


Je voelt je ‘nep’, als een acteur in je eigen leven. 


Je droomt ervan om van je baan te ontsnappen (en voor je kinderen te zorgen)


Je voelt je niet meer thuis in de vriendenkring die je altijd had. 


Je hebt het gevoel dat het leven dat je altijd leidde niet meer bij je past. 


Je hebt alles voor elkaar, maar je voelt je toch ontevreden.




Opruimen is een hele praktische manier om je te ontdoen van je oude leven. Aanvankelijk weet je nog niet exact hoe of wat je dan wel zoekt of wat je dan wel wilt, maar je begint met het elimineren van dat wat fysiek in de weg staat. En gaandeweg wordt er steeds meer duidelijk. Het wordt steeds een beetje duidelijker wat er nog geheeld wil worden, duidelijker wat je dacht kwijt te zijn, maar wat er nog altijd was. Duidelijker wat niet (meer) werkt voor jou, duidelijker hoe je je leven wilt inrichten.  


Aanvankelijk kun je het gevoel hebben dat je de bodem van de put bereikt hebt, dat je niet dieper kunt niet vallen. Maar wat er eigenlijk gebeurt is dat we als het ware vallen in onszelf. Iets wat meer essentieel is voor jou (meer dan de oppervlakkige uiterlijkheden die je dacht te willen) is door dat schokmoment naar voren gekomen. Het is het begin van een weg naar heling. 


“Wij kennen niet alle redenen die ons ertoe bewegen aan onze spirituele reis te beginnen, maar op de een of andere manier lijkt het leven ons ertoe te dwingen. Iets in ons weet dat we hier niet alleen zijn om hard te werken.” 

~ Jack Kornfield uit Na het feest komt de afwas


Warme groet, 

Anita


Wanneer je graag ondersteuning van mij wilt bij jouw proces van opruimen en richting vinden, neem dan gerust contact met me op. 



4 opmerkingen

  1. Bij mijn helpt opruimen vaak ook als ik niet zo lekker in mijn vel zit. Door de boel om mij heen dan te ordenen, voel me weer beter. Het is toch een soort van controle over mijn directe omgeving.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het praktische met de handen bezig zijn vind ik er zo fijn aan. Het lijf in beweging voelt goed voor me.

      Verwijderen
  2. Ik ben per 1 maart met vroegpensioen gegaan, heerlijk!! Nu ben ik thuis fijn aan het schoonmaken :)van zolder tot de schuur en ondertussen ruim ik ook het e.e.a. op. Een heerlijk gevoel. Ik zelf denk dat de aanleiding van mijn vroegpensioen en het schoonmaken van het huis veel te maken heeft met het overlijden van mijn vader, vorig jaar mei.
    Groet Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan ik me voorstellen, een overlijden is een moment van omkering. Je moet soms jezelf weer een beetje terugvinden.

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!