Voorjaars opruimbingo ~ 31 dagen opruimen tijdens vastentijd

 



(Innerlijke) voorjaarsschoonmaak


De 40 dagentijd is een periode van vasten die begint op Aswoensdag en duurt tot aan Pasen. Het gaat eigenlijk om 46 dagen, waarvan 6 zondagen, maar die tellen niet mee bij het vasten. Zodoende kom je uit op 40 dagen. 

Carnaval gaat vooraf aan die vastentijd. Carnaval zie ik als een ritueel van omwenteling, een omkering die in de natuur ons laat zien. Een wisseling van de seizoenen. De uitbundigheid van carnaval (de vreugde dat men de winter doorstaan heeft) gevolgd door een tijd van vasten.   

Vasten wordt in eerste instantie geassocieerd met niet-eten, maar je kunt deze 40 dagentijd ook zien als een algeheel reinigingsritueel. Niet alleen als het om eten gaat, maar op allerlei vlakken in je leven. De voorjaarsschoonmaak is daar een heel bekend voorbeeld van. 

Net als in de natuur ontkiemde ook bij mij langzaam een idee. Zou het niet leuk zijn om met een groepje 30 (+1 dag) dagen te gaan opruimen? Met bemoediging, motivatie en aanwijzingen van mij. 

Ik heb zelf zo vaak meegedaan met een opruimbingo, wat ik altijd zo leerzaam vond, dat ik het nu eens zelf wil organiseren. Uit ervaring weet ik hoe motiverend het werkt om het met elkaar te doen. Elke dag weten hoeveel stuks er weggegooid moeten worden. Impuls krijgen door wat je ziet bij anderen. De motivatie van het tellen van het aantal items.

Dus na vele keren meedoen met anderen, organiseer ik nu zelf een opruimbingo! Ik heb zoiets nog nooit eerder georganiseerd, dus wat kan er mis gaan?! 
 😄


De bingo loopt van 10 maart tot 15 april. Dit is 31 dagen, zondagen niet meegerekend. 

Hoe ziet die opruimbingo er uit: 


Je ontvangt van mij: 
 🧹 Vóór de startdatum van 10 maart ontvang je een mail met daarin een link naar een 30 dagen bingokaart.

 🧹 Ik geef je tips hoe je je kunt voorbereiden.

 🧹 Vanaf 10 maart ontvang je elke ochtend (behalve zondag) een mail met daarin het bingo nummer van de dag. Het nummer van de kaart is het aantal items wat we die dag proberen weg te doen.

 🧹 Ook geef ik elke dag een suggestie voor wat je zou kunnen opruimen. 

 🧹 Ik deel recepten die relatief makkelijk te maken zijn, maar toch voedzaam. Zodat je - moe van het opruimen - niet te snel in de verleiding komt om kant-en-klaar eten te maken of te bestellen.
 

Aanmelden
Deze voorjaarsopruimbingo is inmiddels afgelopen. Er start een zomer-opruimbingo op 21 juni 2022


Ken je anderen die dit ook leuk zouden vinden, stuur ze dan deze nieuwsbrief door. Hoe meer zielen hoe meer vreugd.

Ik verheug me op een stimulerende, frisse, reinigende voorjaarsschoonmaak! 

Warme groet, 
Anita

NB: ik doe zelf ook mee met de opruimbingo.

4 opmerkingen

  1. Een mooie manier om jezelf te ontdoen van ballast!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou dag 1 al goed benut hoor. Ik had al een poosje een stapel boeken liggen die ik via de boekenbalie app kon verkopen. Na twijfel over een aantal, heb ik er nu 14 klaarliggen. Morgen een doos klaarmaken voor de verzending. Dan levert de eerste dag opruimen zelfs nog 32 euro op. Hoe leuk is dat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat lekker voortvarend! Als het meteen geld oplevert is het extra stimulerend natuurlijk :-)

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!