Zelf maken: luchtverfrisser



Een aantal jaar geleden begon ik stap voor stap om chemische (schoonmaak)producten uit mijn huis te verwijderen. Zo verdwenen ook de spuitbussen luchtverfrisser. Bijna alles op drijfgas is verdwenen uit mijn huishouden.

Zonder chemische schoonmaakmiddel gaat je huis heel neutraal ruiken. Dat is fijn, want geen prikkelende geuren meer die mijn neusgat en luchtwegen irriteren, maar soms zijn er geuren die je liever wilt verdrijven uit je huis. Toiletgeuren bijvoorbeeld. Wat deze natuurlijke toiletspray doet is niet de geur maskeren, maar neemt als het ware de ongewenste geur op.

Hoe maak je luchtverfrisser:

Variant nummer 1: 


50 ml (bron)water
50 ml alcohol (wodka met een hoog promillage. Ik heb deze via Gall en Gall of AH.nl)
15-20 druppels etherische olie

Daarna giet je het in een verstuiver en klaar!


Ik heb in de loop der jaren verschillende merken etherische olie geprobeerd, maar de etherische olie van Chi bevalt me het best. Lavendel is een geur die de meeste mensen prettig vinden, maar deze keer kocht ik lemongrass. Een frisse geur die het goed doet op het toilet.

Ik kreeg er een gratis geurblokje bij. Het lijkt een beetje op deze geurblokjes, maar dan in een houten houder. De toepassing hiervan was mij onbekend, maar na enig speurwerk blijkt het heel simpel. Je druppelt er een paar druppels etherische olie op en het trekt in het poreuze materiaal. Heel geschikt voor toiletruimte of in je kledingkast. Maar dit terzijde.

De fles op de foto is een lege fles van biologische haarspray die ik gebruik (een mega-dure haarspray die ik eigenlijk niet kan verantwoorden naar mezelf, maar toch gebruik omdat het de enige - goed werkende - organic haarspray is. In een verstuiver). Maar dit ook terzijde.

Variant nummer 2:


Het volgende recept is voor een variant luchtverfrisser met 1 eetlepel glycerine erbij. Dus dezelfde ingrediënten als hierboven, maar dan een eetlepel glycerine toegevoegd.

Deze spray is bedoeld om IN de toiletpot te spuiten. Inmiddels ben ik zelf groot liefhebber van deze methode, maar ik kan me voorstellen dat dit niet voor iedereen weggelegd is. Het vergt in gebruik een andere discipline, nl. vooraf in de pot sprayen. Of na elke spoelbeurt in de pot sprayen. Maar dan moeten je huisgenoten dit ook aanleren.
Maar laten we wel wezen, mijn huisgenoten gaan dat niet aanleren. Die vinden het al een uitdaging om hun schoenen in de kast te zetten....

Met deze zelfgemaakte toiletspray heb je een makkelijke luchtverfrisser, vrij van synthetische geuren.

Warme groet,
Anita



12 opmerkingen

  1. Leuk! Dit ga ik ook eens proberen. Dankjewel voor de tip.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. "Die vinden het al een uitdaging om hun schoenen in de kast te zetten....", geweldig en herkenbaar! Mooie tips, dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Handig om het zelf te maken. Zelf gooi ik het groene zeepsopne erin en laat het een poosje staan zo ruikt het altijd lekker. We hebben ook een raampje in de w.c.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit ga ik echt eens proberen, een uitdaging !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een beetje uitdaging gaan we niet uit de weg, tenslotte :-)

      Verwijderen
  5. Ik houd van lekkere geurtjes in de wc dus dit is een welkome tip! Ik gebruik nu een spray van de Xenos.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Via instagram kreeg ik nog een tip om er zelf geur aan toe te voegen, door bijvoorbeeld een lekker geurend kruid te laten trekken in de alcohol.

      Verwijderen
  6. Het spreekt mij wel aan: Chemische middelen uit huis. Ik werk ook al zonder chemische schoonmaakmiddelen. Leuk om eens te proberen.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zware chemische ovenreinigers gebruik ik ook niet meer. Ook geen chloor, hoewel ik dat zelden tot nooit gebruikte. Laatst kocht ik een fles wc eend, omdat ik dacht dat ik daar blij van zou worden, maar het is gewoon niks voor mij.

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!