Wat ik las deze zomer

Ik kan terugkijken op een hele fijne leeszomer. Wat ben ik blij met mijn keuzes aan (voorlees)boeken! Het is tenslotte altijd maar afwachten hoe het uitpakt op het moment dat je je boeken voorsorteert.



Heksenkind en Juniper van Monica Furlong hebben mijn hart gestolen! En ook dat van mijn dochters. Het spreekt heel erg tot onze verbeelding. Heel veel wijze lessen als je je kind wilt vertellen dat er meer is tussen hemel en aarde.



Maeve Binchy blijft een van mijn lievelingsauteurs. Ik kan nog steeds niet begrijpen dat ik haar boeken wegminimaliseerde. En dat voor een schamele €5. In Hotel aan zee maken we niet alleen kennis met de vrouw die een hotel begint aan de Ierse kust, maar we leren ook alle gasten kennen die er als eerste een week doorbrengen. Ik heb er van genoten!


Vuur en as kocht ik bij de kringloop in de aanloop naar mijn vakantie. Ik was benieuwd naar hoe men vroeger converseerde, omdat ik het idee heb dat de gesprekken vroeger meer voorstelden. Oké, vooral omdat ik zelf een waardeloze converseerder ben. Misschien kon ik nog wat leren over hoe men dat vroeger deed.

Je denkt misschien, dat is toch niks, zo’n antiek boek, met al die ouderwetse opvattingen. Nou, think again! Zo’n boek is mega interessant, helemaal als je er even een googletje aan besteedt.

Blijkt dat schrijfster G. Sevensma-Themmen een begrip was in haar tijd. Waarschijnlijk vooral in christelijke kringen, maar evengoed een begrip. Haar boeken vallen onder de noemer neocalvinisme. Ze is geboren in Groningen en in haar boek noemt ze bekende Groninger plekken, zoals de Paterswoldseweg, de Friesestraatweg en V&D (nu verdwenen). Als ze het heeft over een fontein op de markt denk ik even dat ze haar wijsheid uit kaarten en boeken heeft gehaald, maar niets is minder waar. Er blijkt daadwerkelijk een fontein te hebben gestaan op de Vismarkt! Zie, zo leer je weer vanalles.

Op allerlei gebieden dus een echt goede kringloopvondst. Bovendien is het ook nog eens een heel aangenaam verhaal over een pasgetrouwde jonge vrouw. En ja, ik ontdekte meer over het sociale leven van de jaren 50.


[bron: Beeldbank Groninger Archieven]



In betrekking circuleert nu al een tijdje in mijn omgeving. Meerdere teamleden van Ogma lazen ‘m al. Mijn moeder las ‘m, zij leende ‘m weer uit aan een oudere koffievriendin die ‘m prachtig vond en nu lees ik ‘m. En ik vind ‘m ook prachtig! In betrekking is het verslag van Maria van der Ent (geboren in 1900) over haar leven in de jaren dat zij bij huishoudens in dienst was (van haar 12e tot haar 25e). Een magnifiek tijdsbeeld!

Wat kunnen boeken je toch verwennen op vakantie.


Ogma-collega Tineke verwende me ook nog eens met een pakket boeken, waaronder de editie van Colman die hoort in de uitgave van Heksenkind en Juniper (en moeilijk te krijgen is). Wil je lezen met welke boeken de andere leden van Ogma de zomer mee doorgebracht hebben, lees dan hier.


Hebben jullie ook goed gezelschap gehad van boeken deze zomer?

Warme groet,
Anita



6 opmerkingen

  1. Prachtig die drie "heksen"boeken. Ik heb ze twee keer gelezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ze nu elk 1 x voorgelezen aan mijn dochters, maar ik wil ze ook nog een keer voor mezelf lezen, want er kwamen prachtige wijsheden in voor die ik nog een keer opnieuw in me op wil nemen.

      Verwijderen
  2. Van Maeve Binchey word ik altijd een beetje melig, hoewel je wel weet wat je krijgt bij haar en haar boeken wel sfeervol zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kun je omschrijven wat jou melig maakt? Zijn het de personages?

      Verwijderen
  3. In betrekking heb ik thuis nu! Ken je Alstublieft, mevrouw van Tialda Hoogeveen? Ook zo'n prachtig tijdsbeeld!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!