Gezondheid volgens de ayurveda










Afbeelding van Jerzy Górecki via Pixabay

Het lijkt of gezondheid tegenwoordig vervat is in een paar oneliners. Eet elke dag twee ons groente, twee stuks fruit, beweeg dagelijks een half uur, begin elke dag met een ontbijt. Eet drie maaltijden per dag, eet gevarieerd en snoep niet. De indruk wordt gewekt dat als je je daar maar aan houdt, je gezond en fit zult zijn. Toch komt het voor dat je je aan alle ‘voorschriften’ houdt en je je nog steeds niet fit voelt of overgewicht niet kwijtraakt. Dat kan demotiverend werken en juist veel vragen oproepen.

Waarom, als sinaasappelen zo goed voor je zijn, geven ze mij zuurbranden? Waarom val ik niet af, terwijl ik toch veel water drink? Of waarom voelt voor mij een kom koude yoghurt op de nuchtere maag alsof alle energie in mij wordt stilgelegd? Waarom heb ik om 10 uur ‘s ochtends al weer honger en kan mijn collega een hele ochtend teren op een bakje kwark? Hoe kan het dat mijn echtgenoot en ik hetzelfde eten en ik amper aankom en hij wel?

Wat is Ayurveda?

De Ayurveda is een oude Indiase gezondheidsleer en gaat uit van een holistische kijk op gezondheid. De Ayurveda leert ons dat niet al het eten gezond is voor elk type mens en dat niet iedereen gebaat is bij veel lichaamsbeweging. Voeding en een levensstijl passend bij jouw constitutie zijn het beste medicijn voor een gezond lichaam en een gezonde geest.

De Ayurveda onderscheidt drie typen constituties: vata, pitta en kapha. Elk van deze typen hebben hun specifieke kenmerken. Het werkt heel verhelderend om uit te zoeken welke constitutie jij hebt. Het geeft een heel andere kijk op ‘gezond eten’. Want wat voor de een heilzaam werkt, heeft het tegenovergestelde effect op de ander. Zo bezien is er geen harde maatstaf voor gezond eten en leven. Jouw leven moet in balans zijn met jouw constitutie. Dát bevordert gezondheid.

Zeven jaar geleden maakte ik kennis met de Ayurveda en sindsdien ben ik steeds meer op die manier gaan leven. Ik ervaar het als een enorme verrijking om mezelf te voeden met producten die goed voor mij zijn, die mijn spijsvertering aan het werk zetten. Nu neem ik een ontbijt dat bij mij past, waardoor ik geen last meer heb van de hongerklap halverwege de ochtend. Vage klachten als ‘s nachts kramp in de benen, eczeem, hooikoorts en verkoudheid verdwenen helemaal of nagenoeg helemaal.

De drie dosha’s (constituties) in het kort

Vata
Houdt van opwinding en verandering, aanstekelijk blij, enthousiast en energiek. Een Vata uit balans raakt overprikkeld, oververmoeid, uitputting nabij.

Pitta
Intens, ambitieus en liefdevol. Een Pitta uit balans wordt veeleisend en perfectionistisch.

Kapha
Ontspannen, hartelijk, verdraagzaam en vergevingsgezind. Een Kapha uit balans wordt koppig, traag, slaperig en lui.

Jezelf voeden met wat jij nodig hebt, wat specifiek goed is voor jou, is een verrijking. Als je dat doet met eten, zul je gaandeweg verbanden zien met al het andere waar je je mee voedt; met voedende relaties, vriendschappen, werk, bezigheden. Je zult met alles wat je tot je neemt een gezonder mens worden. Dat is gezondheid volgens de Ayurveda.

Er zijn vele tests om je dosha te bepalen. Je kunt o.a. een test doen op Ayurveda-test

*dit artikel verscheen eerder op het platform Inspirerend Leven*

Boeken ter inspiratie:


Biologische voeding

5 opmerkingen

  1. De test is inderdaad niet makkelijk. Mijn nieuwsgierigheid was gewekt maar heb de test toch niet afgesloten want wilde er eigenlijk geen mail over ontvangen. Tja. Ben een beetje gaan googlen en blijkt dat we goed "fout" bezig zijn ten huize Onliemie. Moeilijk om je hoofdmaaltijd 's middags te nemen als je omwille van werk een hele dag van huis bent. Daar liep het al helemaal fout. En op al de andere punten scoren we ook laag. We zullen dus nog even moeten wachten tot bij ons pensioen om een gezondere toer op te gaan. :-(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je herinnert me er aan dat iemand anders ooit ook een keer vroeg naar een makkelijke en vooral toegankelijke dosha test. Wanneer ik tijd heb, ga ik daar eens mee aan de slag. Ergens rond mijn pensioen?? Ahum.

      Verwijderen
  2. Oh, dit vind ik zeker interessant. Ik herken wat je zegt over de oneliners. Ik ken ze allemaal, en probeer ze nog toe te passen ook. Maar je punt dat je ondanks dat toch ziek kunt worden, is natuurlijk helemaal waar. Nu ben ik wel benieuwd welk type ik dan ben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Meestal ben je een combi van twee types, waarbij eentje sterker aanwezig is.

      Verwijderen
  3. Dit heeft mijn aandacht ook altijd gehad al vind ik het moeilijk om het zo te gebruiken omdat mijn man heel anders eet. Probeer wel met sommige dingen evenwicht te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!