donderdag 6 oktober 2016

Zelf maken of zelf kopen bij de Dille en Kamille...

Ik heb een pinterest bord vol met zelfmaak ideeën. Toilettassen, broodmandjes, knijperzakken, tortillawarmers, opbergmandjes, you name it!
Die ideeën bewaar ik omdat zelf maken goedkoop is, maar vooral omdat het superleuk is om te doen. Iets zelfgemaakts in huis vind ik het toppunt van liefde voor je huis en gezin.

Maar, eerlijk is eerlijk, ik heb er gewoon niet genoeg tijd voor. Wel om af en toe iets te maken, maar niet om alles te maken.

Sinds een tijdje hebben we in Groningen een Dille en Kamille. Ik had nog nooit een Dille en Kamille van binnen gezien, kende het alleen van de mooie spullen die ik als meisje zag wanneer ik bladerde  door de Margriet van mijn moeder. Dan zag ik weer iets moois, keek snel waar je het kon kopen en baalde vervolgens als er stond 'Dille en Kamille Amsterdam'.
Amsterdam was voor mij in die tijd - ik woonde op het platteland van Groningen - een onbereikbare stad.
Maar de tijden zijn veranderd: er is een Dille en Kamille in Groningen en ik ging kijken. Ik had in de tussentijd ook naar Amsterdam kunnen gaan om een winkel te bezoeken, maar zover is het nooit gekomen. Het bleek een compleet andere winkel dan ik verwacht had! Ik dacht een soort Blokker meets Xenos meets huishoudelijk afdeling van de Bijenkorf, maar het is een gereedschapswinkel voor je huis en tuin! Wat een assortiment en wat een mooie materialen. Ik keek mijn ogen uit!
Ik noem het een speciaalzaak in huishoudelijke gereedschap, want dat is wat je nodig hebt in de huishouding: gereedschap! Van goede kwaliteit en functioneel.


Wat ik ook zo leuk vind is dat ze uitleggen waarvoor je het gebruikt. Dat een pollepel met een gat er in geschikt is om meer lucht in je beslag te krijgen. Dat een garde met kleine garde er binnenin schikt is om sneller te mixen. Daar hou ik wel van, de techniek er van. Daarom vind ik de technische opdracht bij Heel Holland Bakt ook het leukst. Dat je weet wanneer je je ei toevoegt, of alleen je eiwit. Dat soort dingen.


Mooie spullen daar dus, bij de D&K. Een heel mooi alternatief voor zelfgemaakt. Zo naaide ik niet zelf een broodmandje, maar kocht ik er een kantenklaar. (in dit blogje kwam 'ie voorbij). En eerlijk gezegd zou ik 'm zelf niet zo mooi kunnen naaien. Ook kocht voor Pasen leuke paashaas wegwijsbordjes. Die ik heel goed zelf had kunnen maken, maar niet zo mooi en dan waren ze ook niet voor Pasen klaar geweest ;-)

Dat sta ik me tegenwoordig wat vaker toe: ik mag het kopen van mezelf, ik hoef het niet allemaal meer zelf te maken om geld uit te sparen.

Nu kom ik pas bij wat de aanleiding was voor dit stukje: namelijk tafellopers.
Een van mijn woonwensen was een ander tafelzeil. (lees hier het bijbehorende blogpost). Het tafelzeil dat ik het laatst had gekocht was versleten en ook gerepareerd. Het Paaszeil was er op blijven liggen omdat ik die eigenlijk mooier vond.
Ik had mijn zinnen gezet op een zeil van Tafelziel. Dat leek me ideaal: zo is je tafel beschermd, maar zie je toch de structuur van het hout en je kunt er ook nog eens hele leuke knutsels onder leggen.
Maar vanwege de prijs bleef het erbij en gaandeweg begon ik te twijfelen. Na het lezen van een stuk over bpa in plastic was ik juist bezig om de bakjes in mijn keukenkastjes te vervangen en dan zou ik een dik stuk plastic op mijn tafel leggen?! Toen ik las dat het zeil de eerste paar dagen een sterke plastic geur afgaf, besloot ik het over een andere boeg te gooien.

Het werden tafellopers.



Onze kinderen zijn inmiddels wel zo groot dat niet echt Alles er meer ondergekliederd wordt, dus waarom niet een tafel kleed? of beter nog: tafellopers!

Zo'n tafelloper zou ik natuurlijk heel goed zelf hebben kunnen naaien. Met een stuk stof dat ik zelf heb uitgezocht, maar dat kost uiteindelijk wel tijd. En bij Dille en Kamille hebben ze zulke mooie kleden. Dat wist ik al want ik had een paar maand eerder in de opruimingshoek een mooi rond tafelkleed voor de tuintafel gekocht.

Om een lang verhaal kort te maken: ik kocht drie tafellopers en ik ben er superblij mee.
Wat een verschil maakt het om in huis natuurljjke materialen te hebben! Het geeft een heel andere sfeer. Echt! Ik was er zelf verbaasd over.
Als ik helemaal slim was geweest dan had ik het online besteld, want daar waren diezelfde dag dezelfde lopers voor de helft goedkoper...had ik een tweede set kunnen kopen. Maar dat neemt mijn plezier van deze kleden niet weg.



zo was het

heel andere aanblik

detail



Man vond dat er een ornament op moest :-)

vaasje komt van de Wereldwinkel


Nog een ander ornament proberen dan? Een echt centerpiece. Die natuurlijk niet in het midden kan blijven staan, want daar moet gegeten worden.


Helaas blijft het niet altijd zo leeg en opgeruimd, want we wonen er tenslotte ook nog. 

Ps: dit is trouwens geen gesponsorde blogpost van de Dille en Kamille. Ben er gewoon heel enthousiast over. Als je op een willekeurige banner klikt op mijn blog dan hou ik er wel wat aan over (een cent per klik ofzo :-D)

20 opmerkingen :

  1. Dille en kamille en ook andere kookwinkels zijn de enige winkels waar ik hebberig wordt.
    Vooral ovenschaaltjes kan ik niet weerstaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat gevoel ken ik! Bij een winkel als Blokker kan ik door de winkel lopen en alles mooi vinden, maar het zonder probleem laten staan. Maar bij de Dille en Kamille denk ik vaak 'ooo dat kan ik goed gebruiken'. Vooral dat laatste - gebruiken - daarin zit volgens mij wel het verschil. Hebbedingetjes van de Xenos zijn er voor de 'heb'.

      Verwijderen
  2. Oh, ik vind ze ook zulke mooie spullen hebben! Van die houten en ijzeren huishouddingen... die hoeven niet uit het zicht opgeborgen, zo mooi zijn ze. Je tafel ziet er ook prachtig uit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja, het is allemaal prachtig. Ik weet ook nog steeds niet welke hoek ik het leukst vind....de hoek met kinderspeelgoed, de bakhoek, de rekken met lepels...

      Verwijderen
  3. Ik ben ook groot fan van Dille & Kamille! Heb er een aantal tafelkleden van en die blijven echt jaren mooi. Ook kocht ik daar heel handig glazen flesjes met schroefdop om mijn zelfgeperst slowjuicesap in in te vriezen. Werkt perfect. Ze hebben leuke servetten en de kleine houten citrus 'pers' is hier niet meer weg te denken. En ach als je de tijd doorberekent die het je kost zelf dingen te maken, is kopen veeeeel goedkoper! Mooi en leuk je tafellopers!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nu je het zegt: zo'n handcitruspers....ook zo handig.
      En ja, als ik de uren moet rekenen die het me kost om iets zelf te maken, dan ben ik altijd te duur.
      Dat besef werkt bij mij trouwens ook andersom. Nu ik weet hoeveel tijd het kost en om zelf jam (ik noem maar wat) te maken en hoeveel fruit er eigenlijk in gaat, ben ik me bewuster van de irreeel prijzen van producten.

      Verwijderen
  4. Oh ja, Dille en Kamille is geweldig! Heb het in mijn zoektocht naar vooral natuurlijke materialen weer hervonden. Ik probeer er alleen de dingen kopen die ik ook echt nodig heb, maar dat is wel moeilijk.
    Je tafellopers zien er prachtig uit!
    Lieve groet, Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is wel het gevaar natuurlijk in de zoektocht naar duurzaamheid: dat je opeens al je niet-duurzame spullen weggooit en ze vervangt door duurzame. Wat dan op zichzelf ook niet erg duurzaam is...

      Verwijderen
  5. 1 keer ben ik er geweest om een juspan voor de schoondochter te kopen. Ja ze hebben fijne spullen. Je kleden zien er gezellig uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind het ook een erg leuke winkel. Ik ben er nog maar één keer binnen geweest, nog toen ik op het MBO zat, al bijna twintig jaar geleden, en vond het prachtig. Nu bestel ik af en toe iets online.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik eerder had geweten wat voor soort winkel de D&K was, dan had ik ook eerder de online winkel geprobeerd.

      Verwijderen
  7. Ik krijg helemaal zin om naar Dille en Kamille te gaan nu. Die lopers vind ik een leuk alternatief voor een tafelkleed. Als er dan eentje vies wordt, hoef je alleen maar die te wassen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, ik doe de vieze in de was en schuif de schone even door.

      Verwijderen
  8. Ik vind de Dille en Kamille een heerlijke winkel. Zo lang ik me kan herinneren zit er al eentje in Haarlem en daar ging ik vroeger al met mijn moeder heen als ik nieuwe kleren nodig had. Een paar jaar geleden besteedde ik de totale waarde van de Iris/cheques van drie jaren kerstcadeaus van mijn werk in één keer bij deze winkel. Ik had wel van te voren een lijst gemaakt van alle dingen die ik graag wilde hebben. Zo heb ik nu o.a. van die heel handige maatbekertjes en -schepjes...
    Echt een geweldig mooie winkel.
    Fijne avond,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo te horen is de D&K ook altijd stijlvast gebleven. Wat een leuke manier om je bonnen te verzilveren! Maatschepjes, daar zeg je zoiets...

      Verwijderen
  9. We hebben sinds kort een Dille & Kamille in Limburg. Zo fijn. Ik vind het een heerlijke winkel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben benieuwd wat jouw aankoop gaat worden. :-)

      Verwijderen
  10. Dille en Kamille vind ik ook een hele leuke winkel, ik moet er wel voor naar Arnhem toe. Toen de kinderen klein waren ook lang een plastic kleed op tafel gehad en nu al jaren helemaal niets, bevalt goed. Jouw tafellopers vind ik prachtige, mooi geheel zo samen.
    Groet Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ook nog gespeeld met de gedachte om dan maar helemaal niets op tafel te leggen, maar dat vond ik nog net te kaal. Op dit moment bevalt me dit het beste.

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!