Heel 2018 verschijnt er elke vrijdag een blogpost in de zelf-doe categorie. Niet omdat je perse alles in het huishouden zelf moet gaan doen, maar vooral om je te laten zien dat heel veel artikelen die we kant-en-klaar kopen in de winkel heel makkelijk zelf zijn te maken. Ook op gebied van reparaties kun je vaak meer zelf dan je aanvankelijk denkt. Zelf maken geeft een gevoel van vrijheid, geeft (bijna altijd) een voldaan gevoel, spaart geld, zorgt voor meer kennis van waren en meer waardering voor diegene die het voor zijn beroep doet.
Deze keer een blogpost over zelf je band plakken. Nou niet allemaal meteen wegklikken ;-) !
Ik snap het als je je aan deze vaardigheid niet waagt; als je in de eerstgenoemde categorie mensen valt dan zul je vast zeggen dat je voor €10 je band bij de maker kunt laten plakken. Maar als het niet bandplakken is, probeer dan eens bij jezelf na te gaan welke vaardigheid jij altijd uitbesteedt, maar die je misschien zelf onder de knie zou kunnen krijgen.
Mijn vader heeft mij geleerd hoe ik mijn band kon plakken. Als klein meisje vond ik het machtig dat ik wist hoe dat moest! Ik heb er nog altijd plezier en gemak van. Een fietsenmaker is ook niet altijd geopend op het moment dat jij een lekke band hebt en dan moet die fiets er ook nog naartoe. En niet iedereen woont op loopafstand van een fietsenmaker. Ook al heb ik mijn fiets ook heel wat jaren naar de fietsenmaker gebracht als ik een lekke band had (gebeurt gelukkig niet zo vaak meer met die anti-lekbanden), ik ben het nog niet verleerd.
De achterband van dochter Ellie's fiets liep heel langzaam leeg. Dat was al maanden zo. Pompten we de band weer op en dan kon ze weer een tijd fietsen. Maar verder dan die constatering waren we nog niet gekomen.
In de Kerstvakantie vond ik dat er maar eens iets aan moest gebeuren.
1. Zet de fiets op z'n kop of hang 'm aan haken
2. Draai het ventiel en het ringetje bij de velg er af. Bewaar goed.
3. Gebruik bandenlichters om de band aan een kant uit de velg te wippen. Je begint met 1 bandenlichter, zet op korte afstand een tweede, daarna een derde. Pak dan de eerste weer en plaats die na de derde. Totdat de band van de velg los is.
4. Haal de binnenband er uit. Je begint bij het ventiel. Deze druk je door de velg omhoog en je trekt de band uit de velg. Met een beetje beleid, niet de wild. NB: de band komt niet los van de fiets omdat de achteras er tussen zit ;-). Tip 1 : trek de binnenband naar beneden toe los, i.p.v. naar boven toe. Als je de band op de grond hebt liggen kun je 'm straks makkelijker in een teiltje water leggen. Tip 2: je kunt aan het wiel draaien voor een betere positie.
5. De binnenband ligt er nu grotendeels uit
6. Draai het ventiel er weer op. Pomp de binnenband op. Niet te hard, maar hard genoeg om luchtdruk te geven.
7. Duw de binnenband in een teiltje met water. Daar waar een gat zit, zullen luchtbellen ontstaan. Je gaat de hele band rond, schuift de band steeds een stukje door. Je begint bij het ventiel om te controleren of deze nog goed is. Je duwt de band met twee handen onder water en rekt 'm een beetje uit. Neem even de tijd om te kijken of er luchtbellen ontstaan. Draai de band ook wat heen en weer, voor het geval het gaatje aan de onderkant zit. Ga zo de hele band rond. Als je een gaatje hebt gevonden, controleer je de rest alsnog. Je wilt tenslotte niet het eerste gaatje plakken, de boel weer in elkaar zetten en er dan achter komen dat je band alsnog leegloopt, waardoor je het hele circus nog een keer moet doen!
8. Een beetje afwasmiddel er op laat je ook heel goed zien waar het gaatje zit: er ontstaan bubbels.
9. Maak de plek goed droog met een oude doek. Een nieuwe doek mag ook, maar dat vind ik zo zonde ;-). Je kunt de plek even markeren met een krijtstift of marker o.i.d. Vooral als het om een klein gaatje gaat, kun je 'm snel kwijt raken. Tip: je kunt de band een beetje uitrekken, vaak zie je het gaatje dan wel weer zitten.
10. Laat de band weer leeglopen.
11. Pak er een setje bandenplak bij. Hier ontdekte ik dat ook bij reparatiesets de ontwikkelingen niet stilgestaan hebben, want de laatste keer dat ik er eentje opende zat er nog echt schuurpapier in, maar dat is tegenwoordig vervangen door een kleine blikken rasp.
12. Zoek een plakker die past bij het gat. Neem niet een te kleine plakker, maar een veel te grote moet je ook niet nemen als je maar een klein gaatje hebt.
13. Smeer lijm op en rondom het gat. Ruimer dan de grootte van je plakker. Duw de plakker er op. Smeer eventueel nog wat extra lijm rondom de plakker. Hou even vast totdat de lijm droog is. Laat even nadrogen. Nu heb jij even tijd om het teiltje met water alvast op te ruimen, vaatwasmiddel weer terug te zetten. Spieren weer terug in hun positie te laten vallen en even op te warmen ;-).
14. Voordat je de binnenband weer terugduwt is het heel belangrijk dat je de buitenband controleert op stukjes glas of scherpe steentjes die er mogelijk nog in zitten. Je gaat met je vingertoppen langs de binnenkant van de buitenband. Het wiel draaien zodat je steeds een stukje kan controleren.
15. Nu wordt het tijd om de binnenband weer terug te duwen. Begin op de plek van het ventiel. Deze gaat als eerste weer terug.
16. Om de binnenband een beetje handelbaar te houden en om te voorkomen dat 'ie gedraaid in je buitenband terechtkomt, pomp je er een beetje lucht in. Je duwt de binnenband in de buitenband.
17. Nu kan de buitenband weer terug in de velg. NB: let goed op dat de binnenband niet tussen de buitenband en de velg klem komt te zitten. Met beide handen duw je de buitenband op zijn plek. Op het laatst heb je misschien een bandenlichter nodig om de band over de rand te wippen.
18. Trek het ventiel goed omhoog door de velg en draai het ringetje er weer op en het rubberventiel met dopje.
19. Zet de fiets weer rechtop.
20. Pomp de band goed op. En klaar.
En mocht je denken: ja hé, een kinderfiets! Da's makkelijk! Dat dacht ik namelijk zelf ook en de voorzienigheid gaf kort daarna mijn elektrische fiets een lekke band en plakte ik die ook. In de huiskamer. Omdat het buiten goot van de regen.
Ik heb nog nooit zelf een band geplakt, meestal doet mijn man dat :-) Maar leuk en interssant hoor, elke vrijdag een blogpost over doe-het-zelven!
BeantwoordenVerwijderenAls je man het doet is het ook nog wel doe-het-zelf vind ik hoor :-)
VerwijderenHet enige probleem vind ik het laatste stukje buitenband er op krijgen. De echtgenoot kan dat vanzelf, bij mij kost dat meer moeite. En als je onderweg moet plakken en je hebt geen teiltje water dan kan je het gaatje voelen als je de lekke band (met lucht ingepompt) langs je lippen laat glijden.Tip? ;-)
BeantwoordenVerwijderenKlopt, dat laatste stukje is lastig. Daarvoor gebruik ik nu ook de bandenlichters. Maar dan dus voor het omgekeerde resultaat.
VerwijderenEn inderdaad: onderweg geen teiltje of zeepsop (tenzij je héél goed voorbereid bent). Mooie aanvulling om het te voelen met je lippen.
Wij hebben de dochters hun eigen banden leren plakken voor ze naar de middelbare school gingen. Dat scheelde ons een hoop gedoe (en geld). Eén van de dochters is net weer meer gaan fietsen (auto niet te repareren) en heeft van een tweedehands fiets zelf de binnenbanden vervangen (plakken was geen optie - totaal vergaan). "Zo moeilijk is dat niet", zei ze. Dan krijg je toch het gevoel dat er iets van de opvoeding gelukt is ;-)
BeantwoordenVerwijderenWij gebruiken voor de plakkers de vast-los-vast methode. Dus eerst erop plakken, dan weer erafhalen en even laten drogen en vervolgens weer erop plakken. Bij ons bleek dat in de praktijk beter te blijven zitten.
Da's een heerlijke reactie van je dochter. Soms blijft er wel iets hangen van de opvoeding :-)
VerwijderenHa, wat een leuk item! En nu ik het weer zo zie, is het eigenlijk een fluitje van een cent...
BeantwoordenVerwijderenFijn weekend!
Da's mooi!
Verwijderen