Weekend favourite: wokschotel met puntpaprika en kibbeling

Dit recept is een blijvertje in huize Willems en een favoriet voor het weekend. Overdag even langs de viskraam voor een bakje kibbeling en ’s avonds lekker smullen van een heerlijke wokschotel.




Wat heb je nodig?
Rijst  (ik gebruik basmati rijst)
2 cm verse gember
1 of 2 zoete puntpaprika’s
2 el olie
200 gr. sperziebonen (ik gebruik een potje)
1 of 2 bakjes kibbeling (1 is voor ons gezin genoeg, maar dat komt omdat de kinderen elk maximaal 1 kibbeling eten)
8 el gembersiroop
3 el witte wijnazijn
2 el sojasaus
1 el maizena
8 el water

Bereiding:
Kook de rijst volgens de aanwijzingen op de verpakking. Schil de gember en snijd zo fijn mogelijk. Halveer de paprika’s in de lengte, verwijder de steelaanzet en zaadlijsten en snijd het vruchtvlees in reepjes.

Verhit de olie in een wok en roerbak de paprika en gember kort op hoog vuur. Schenk er 2 el water bij. Voeg de sperziebonen toe. (Wanneer je verse sperziebonen gebruikt, dan doe je die het eerst in de pan om ze te roerbakken. Daarna de paprika erbij roerbakken).
Voeg op het laatst de kibbeling toe.

Meng intussen de gembersiroop, azijn, sojasaus, maizena en 8 el water in een kom. Voeg toe aan de groenten in de wok. Laat op laag vuur de saus langzaam indikken en schep af en toe om. Serveer met de rijst.

Ik hoop dat ik je geïnspireerd heb met een nieuw recept. Als het niet voor komend weekend is, dan allicht voor een volgend weekend.

Lieve groet
Anita




Het recept komt uit de Allerhande van augustus 2014

10 opmerkingen

  1. Hoi Anita,
    Dit lijkt me echt een heel lekker recept, ga ik snel een keer uitproberen...
    Dank je wel voor het delen...
    Fijne dag vandaag en alvast een heerlijk weekend,
    Liefs, Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb dit gelijk vanavond al gegeten. Ik heb de rijst achterwege gelaten (geen koolhydraten-poging haha). Ik had pangasiusfilet in plaats van kibbeling, gewoon omdat ik dat in de vriezer had liggen. Verse sperciebonen (eerst even gekookt) en een puntpaprika... En dan die saus... wat is die lekker zeg... Ik had een flink vol bord en het was zo op... voor herhaling vatbaar....
      Dank nogmaals voor het recept...
      Fijne avond,
      Liefs,
      Mirjam

      Verwijderen
    2. Hallo Mirjam,

      Wat leuk om te horen! Grappig hoe jij je draai aan het recept hebt gegeven.
      Die saus is inderdaad erg lekker! Die heb ik geloof ik ook al eens gebruikt bij een andere roerbakschotel.
      En hé, jij schrijft sperciebonen ook met een c. De autocorrect leerde mij dat het met een z moest, maar ik typte het ook met een c.

      Leuk dat je een berichtje achterliet!
      Fijn weekend
      Anita

      Verwijderen
    3. Haha, etiketje op de bruine zak van de supermarkt zegt het ook met een z ! Volgens mij heb ik het zo geleerd met een c ! Ik laat het lekker zo hoor...
      Fijn weekend, liefs, Mirjam

      Verwijderen
  2. wow Anita! je hebt het overtroffen, ziet heerlijk uit..ga ik meteen printen...lekker zeg...je hebt altijd van die leuk en gezellige berichtjes en deze is één van, en mag gezegd worden...eenvoudig gezond en lekker...fijne weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. Het is inderdaad een eenvoudig gerecht met gezonde ingrediënten, terwijl de bereiding niet veel tijd kost.

      Verwijderen
  3. Klinkt goed, ik ben dol op kibbling! Hoewel ik vaak schrik van de prijs, laatst een klein bakje voor 13 euro! Fijn weekend!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, de prijs van kibbeling is wel schrikken. Elk weekend dit gerecht eten is er niet bij.
      Leuk dat je langskwam!

      Verwijderen
  4. Dat ziet er lekker uit! Jammer genoeg eten ze bij mij thuis liever geen vis... Kom ik het gewoon bij jou eten :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!