Zelf een kerstboomrok maken

Het afhandelen van mijn lijstje met onafgemaakte handwerkjes is een beetje naar de achtergrond geraakt. Dat moet ook wanneer andere decemberzaken naar de voorgrond komen.
Wel heb ik de herstelmand flink uitgedund. Maar er ligt ook al weer nieuw herstelwerk in.

Eerst wilde ik geen lijstje maken van wat ik nog allemaal op de planning heb, maar na de recykleer 14 daagse (die bij mij uiteindelijk maar 7 dagen duurde) had ik het gevoel dat ik al best veel had afgehandeld. Dus wilde ik eens zien wat ik dan nog over had. Wat me zo te binnen schoot viel eigenlijk best wel mee. Maar dat kon nooit alles zijn, dacht ik bij mezelf. En dat was ook zo; er schoten mij in de dagen daarna nog een keer zoveel handwerkjes te binnen.

Aangezien ik ze nu toch al opgeschreven heb, kan ik dat lijstje best als leidraad gebruiken.

Min of meer in volgorde van belangrijkheid:

adventlap (naaien)
kerstboomrok (naaien)
rok verkleinen (naaien)
breinaaldenrol (naaien)
rugtas (naaien)
handwerkmand (naaien)
poppendekbed rozenstof (naaien)
regenboogdeken voor poppenbed (breien of haken)
vest voor mezelf (breien)
groot speldenkussen met afvalbakje voor aan de naaimachine (naaien)
pipi schort 2 x (naaien)
heidi kostuum (naaien)
zeemeerminnen kostuum (naaien)
poppenslaapzak (naaien)
sokken (breien)

Ik zal regelmatig laten weten hoe het met mijn lijstje staat.

Het maken van een kerstboomrok is spontaan nieuw idee. En dat is eigenlijk precies waar ik naartoe wilde met het afwerken van de onafgewerkte handwerkjes; dat er ruimte komt voor spontane acties.

Tot nu toe gebruikte ik een stuk papieren tafelkleed, maar die had vorig jaar zijn beste tijd wel gehad en verdween in de kliko.

Ik zocht en vond op pinterest wat ideeën en een werkbeschrijving. Klik hier voor de link.
Op de markt kocht ik twee stukken stof van een meter en puzzelde een cirkel in elkaar. Ik maakte een cirkel op patroonpapier door twee potloden met een touw te verbinden. Ene dochter hield het ene potlood vast in het midden en ik trok de cirkel. Daarna uitgeknipt en in vieren gevouwen, zodat ik zeker wist dat de cirkel rond was. Bijknippen waar nodig.

De kerstboomrok is aan twee kanten te gebruiken en gevoerd met een stuk flanel. Met klittenband maak je 'm dicht.

Dit was een superleuk project en ik had 'm eigenlijk in no-time klaar! Hier gaan we hopelijk nog jaren plezier van hebben.




Aan de andere kant heb ik de andere stof gekozen. Dus achter de stof met de grote kerstster, zit de stof met kleine kerstster en vice versa. 



De rok kan zowel om een boom zonder kluit in een stander
als om een boom met kluit in een pot. 


Mocht ik de komende dagen niet meer op dit blog komen, 
dan wens ik jullie alvast hele fijne Kerstdagen.

Warme groet,
Anita




4 opmerkingen

  1. Dat ziet er leuk uit. Ik heb een nepboom met een leuk standaard er onder (passend gemaakt). Ik zal hem nog een op de foto zetten wat dat heb ik helemaal niet gedaan. Ziet er ook leuk uit ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Anita,
    Ha, dus toch een lijstje gemaakt. Ik vind dat heel handig want zo hou je overzicht en hoef je niet steeds te denken aan wat er nog moet gebeuren. Ook is het wel eens lekker om te lezen dat je eigenlijk al heel wat hebt gedaan...
    Je rok voor de kerstboom is super mooi gemaakt. Hier hou je zeker heel wat jaren plezier van...
    Ik wens je dan ook alvast heel plezierige feestdagen toe,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Flink lijstje nog!
    Mooie kerstboomrok. Traditionele stofjes, daar houd ik ook wel van. En mooie kleuren in de kerstboom.
    Veel succes met het afwerken van het lijstje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie rok! En een leuke kerstboom!

    Fijne kerstdagen!
    x Emilie

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!