Stoofperen. Schillen maar!

Ik hou mijn ogen altijd open voor kraampjes bij mensen op de oprit. Fruit, eieren, aardappelen. Het heeft iets zo'n stalletje. Al dat onbespoten eten, die noeste tuinvlijt waaruit een eindeloze stroom pompoenen of preien ontstaat, zelfgemaakte jams in gezellige potjes, honing van de bijen van een hobbyimker, teveel voor de mensen om zelf op te eten of zin in een zakcentje.

Bij mij in de buurt zie ik weinig van dat soort stalletjes. En soms als ik wel iets zie, dan heb ik geen contant geld bij me. Of ik fiets toch weer voorbij omdat ik ergens naar toe onderweg ben waarvoor ik op tijd moet komen. Of ik denk het op de terugweg wel mee te nemen om vervolgens mis te grijpen.

Vandaag had ik wel tijd om bij een boerderij in de buurt te stoppen voor hun aangeboden stoofperen. Eerder had ik het bord al zien staan: 4 kilo voor 1 euro.
Gemma en ik togen met grote tas er naar toe. Heel veel kleine appeltjes en kleine stoofperen. Ik riep een paar keer 'volluk', maar er kwam niemand. Gemma vroeg mij nog 'mama, heten die mensen zo??' :-).
Ik vond uiteindelijk een grote weegschaal waarop wij 4 kilo peertjes afwogen en ik zei 'daar doen we nog 4 kg bij'. We deden 2 euro in een potje en met een fiets die helemaal uit balans was door de eenzijdig volgeladen fietstas met 8 kg stoofperen gingen we weer naar huis.

Nu hoef ik ze alleen nog maar te schillen en te koken......



5 opmerkingen

  1. Oh, stoofpeertjes, heerlijk! Tenminste, in mijn herinnering zijn ze heerlijk, wij hadden een grote boom achter het huis waar ik opgegroeid ben. Mijn eigen pogingen om peertjes klaar te maken vielen toch tegen...
    Succes met schillen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha wat kunnen kinderen toch lekkere uitspraken doen he. Hier hebben soms ook van die kraampjes leuk he. Niet moeilijk doen over de zelfbediening nee gewoon vertrouwen hebben in de medemens. Ik hou daar wel van. En het is ook altijd zo lekker.
    En nu maar schillen dan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hahaha, wat een leuk verhaal levert het op! Mijn schoonmoeder is koningin peertjesstoofster. Na wat mislukte experimenten wacht ik nu op een bakje met peertjes van haar en deze week hadden we mazzel.... mmmm ... ze smolten op de tong!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jum, het is er helemaal de tijd van het jaar voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk al die stoofpeertjes. Ik kreeg afgelopen weekend een tas vol van onze vrienden. Ze moeten nog gestoofd worden, maar dat gaat helemaal goedkomen...
    Fijn weekend Anita,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!