Zelf maken: kruidenboter

Ik twijfelde of ik deze zelf maken wel zou posten. Spreekt het niet heel erg voor zichzelf, dat kruidenboter maken? Van een recept kun je toch al niet echt spreken en bovendien kun je op tig plekken op het web dezelfde informatie vinden.


Maar als er één ding is wat ik de afgelopen jaren geleerd heb, is het dat iets wat heel simpel lijkt, niet voor iedereen even vanzelfsprekend is en ook niet altijd lukt. Hoe vaak ik wel niet tegen het computerscherm heb geroepen 'ja maar HOE DAN??' als iemand online ergens riep dat het heel makkelijk is om zelf vlierbloesemsiroop te maken, of wasmiddel, of druivensap, of brood, of amandelextract, of viskruiden. Mensen houden er van om dingen stap voor stap uitgelegd te krijgen, merk ik. Zo wilde ik ooit kaneelbroodjes maken volgens de instructies van een blogster. Ik deed alle ingrediënten in een kom en zat vervolgens in een bak met meel te grijpen, zonder dat het een deeg werd. Mmm...bleek dat zij er niet aan gedacht had om erbij te zetten dat er ook water bij moest. Als ervaren bakster was dat voor haar vanzelfsprekend, maar ik had nog nooit enig deeg gemaakt (behalve koekjesdeeg). Dat hou ik in mijn achterhoofd wanneer ik denk dat mijn Zelf Maak ideetjes te simpel zijn. 'Explain it to me like I'm 5 years old', las ik laatst op de kookgroep Huisgemaakt.

Dus bij deze leg ik stap voor stap uit hoe ik mijn kruidenboter maak. Iets wat ik vroeger kant en klaar kocht in de winkel, zonder er veel gedachten aan vuil te maken. Net als bijvoorbeeld boursin. Ik was er gek op, maar ik koop het nu nooit meer. Scheelt geld en toevoegingen.

Kruidenboter

Dit heb je nodig voor een klein schaaltje kruidenboter, genoeg voor 4 personen:


  • Ongezouten roomboter op kamertemperatuur, ca. 50 gram
  • Zeezout. Ik gebruik meestal grofkorrelig zout. Op de foto middelgrof zeezout.
  • Gedroogde groene kruiden. Op de foto zie je een bakje gemengde kruidenboterkruiden. Mijn kruiden koop ik bij Inmakenenzo op de Ommelandermarkt in Groningen. Je kunt ook losse groene gedroogde kruiden gebruiken; oregano, basilicum, peterselie, bieslook.  Een eetlepel vol in totaal is meestal wel genoeg.




Doe de roomboter in een kommetje.
Een eetlepel gedroogde tuinkruiden er bovenop.
Theelepel zout er bovenop. 
Met een mes omscheppen, zodat alles goed gemengd is. 








Als je vindt dat de roomboter wel wat meer kruiden kan gebruiken, dan doe je tussendoor er nog een beetje bij. 



Strijk de bovenkant een beetje glad met het mes. Of doe het in een leuke botervorm. 






Variatie:

Goudsbloemboter

Ongezouten roomboter op kamertemperatuur, ca. 50 gram
Zeezout, theelepel
Gedroogde goudsbloemblaadjes, eetlepel

Knoflookboter: 

Ongezouten roomboter op kamertemperatuur, ca. 50 gram
Zeezout, theelepel
teentje knoflook, geperst


Geschikt om in te vriezen.
Ik heb altijd roomboter in huis, ook altijd op kamertemperatuur omdat we het op de boterham smeren. Maar als je niet veel roomboter gebruikt, dan is het handig om te weten dat je het in kunt vriezen. Zo heb je wel altijd de basis in huis. Maar je kunt ook een voorraad kruidenboter maken en dat invriezen. In kleine porties rechtstreek in huishoudfolie of in kleine bakjes invriezen. Als je een heel pakje roomboter van 250 gr. gebruikt kun je er bijvoorbeeld een rol van maken, tussen huishoudfolie, en daarna invriezen. Het is echt in no-time gemaakt. Ook lekker op stokbrood bij een snelle tomatensoep.

Warme groet,
Anita

10 opmerkingen

  1. Lekker! Zo zie je maar dat iedereen het op zijn eigen manier maakt. Recepten zijn altijd welkom ��

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker zeker! Zelf maak ik t bij voorkeur met verse kruiden geknipt uit de tuin, maar dan issie wel minder lang houdbaar, maar das hier eigenlijk noooit een probleem ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Verse kruiden is natuurlijk ook erg lekker. Vooral met bieslook. Alleen heb ik in de winter geen verse kruiden uit de tuin :-/

      Verwijderen
  3. Wat een leuke tip! Dat ga ik eens proberen voor het Paasontbijt. Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk. Doet me denken aan "Jozef". Via hem leerde ik het gemak van het zelf maken van kruidenboter kennen. Hij had het ook altijd in huis en het is toch zo lekker bij een lekker stuk vlees of stokbrood.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Knoflookboter is lekkerder met groene kruiden erdoor. Ik gebruik meestal gedroogde bieslook maar gedroogde peterselie is ook erg lekker. Heel goedkoop en veel lekkerder dan uit de winkel.
    Geef het wel even tijd om ‘in te trekken’, smaakt het nog beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. zaterdag is manlief jarig en maak ik soep voor wie wil...leuk, nu ga ik dit erbij maken! Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!