Paklijst voor kamperen




De zomervakanties komen eraan en dan beginnen de voorbereidingen. Ook dit jaar zag ik op facebook weer regelmatig vragen langskomen van mensen die voor het eerst met een caravan weg gaan of voor het eerst gaan kamperen (met kinderen) en zich afvragen wat je allemaal meeneemt. 


Deze blogpost wilde ik al vaker maken, maar het kwam er telkens niet van. Vaak omdat ik dan zelf middenin de voorbereidingen zat of omdat ik het idee had dat mijn lijst óf verouderd was óf niet compleet. Dat hele idee van een waterdichte paklijst heb ik losgelaten, het is nooit voor iedereen compleet of van toepassing. Toen wij switchten van kamperen met tent, naar kamperen met een camper, veranderde onze paklijst ook, en dat zal het blijven doen. Maar onderstaande lijst is wel de meest werkbare lijst voor mij. Hier staan de handigste dingen wel op. 


Voorbereiden voor een vakantie geeft onherroepelijk stress, helaas ontkom je daar niet aan. Er is zóveel waar je aan moet denken en moet voorbereiden. Hoe vaak ik het ook gedaan heb en hoe simpel ik het ook probeer te houden, alsnog blijft het veel. Maar er zijn wel dingen die je kunt doen om het zo soepel mogelijk te laten verlopen. 


  • planning. Lijstjes, lijstjes, lijstjes. Een overzicht van wat er nog gedaan moet worden, wat er geregeld moet worden, gewassen, aangeschaft. En ook wat je wel door kunt schuiven naar later. 
  • routine. Het helpt om de dingen in vertrouwde patronen te doen. Routines die goed werken, helpen je erdoorheen navigeren
  • overleggen. Wie kan welke taak doen en wanneer. 
  • een paklijst. Maak een lijst, verzamel items bij elkaar en vink af. Niets is zo bevredigend als een lijst afvinken. 


Hieronder is mijn lijst: 


Essentieel: 

Duct tape (dit is een grapje hier in huis. Ik zeg altijd 'never go on vacation without ducktape')
(plus een geschiedenisles over deze universele tape)

Slaapzakken (geschikt voor omstandigheden/warm/koud)

Matrassen/luchtbedden + isoleermat (indien nodig)

Fleecedekens

Pomp (voetpomp of pomp op batterij)

(vlinder)stoelen

Campingtafel

Branders + tankjes (evt. Bijvullen)

Grondzeil (evt. Nieuwe kopen)




Gereedschappen voor kamperen:

Duct tape

Basis gereedschapsset (schroevendraaiers, imbus…)

Solarlamp

Multitool

Hamer voor haringen

Paraplu

Waterflessen, jerrycan



Huishoudelijke spullen:

Duct tape

Opvouwbaar campingkast

Keukenrol

toiletpapier

Bestek

Servies + kommen + bekers + borden

Sokkenwasrekje

Thermos voor koffie + filters + filterhouder

Evt. Percolator

Isoleerkan voor thee

Zakje knijpers

Lucifers of aansteker

Vergiet

Pannenset + koekenpan + waterketel

Warmteschild voor kookset

Koelbox

Koelelementen (van te voren invriezen)

Inklapbaar pedaalzakkenhouder

Afwasborstel

Snijplank

Snijmessen/broodmes/schilmes

Waspoeder of waspods

Kaasschaaf

Afwasteil

Schaar

Blikopener

Vaatdoeken 

Afsluitbare plastic opbergboxen (voor etenswaren, kleding en handdoeken)

Pedaalzakken/vuilniszakken

Boterhamzakken/ziplock

Broodtrommels of herbruikbare boterhamzakken

Vliegenmepper



Eten: 

Duct tape (om je aangebroken verpakkingen mee dicht te plakken)

koffie, thee (suiker, melk)

houdbare melk

pannenkoekmix

pasta, rijst

tomatenblokjes, tom.puree

olijfolie, roomboter of andere boter

broodbeleg

peper, zout, kaneel, kipkruiden, Italiaanse kruiden




Recreatief: 

Duct tape 

Spelletjes – kaartspel, reisrummikub*

+ badminton + pingpong

(wegwerp) barbecue

Krukjes, opvouwbaar

Zwemspullen, evt. Zwemring oid of badmuts (Italie)

Strandlakens




Persoonlijke verzorging:

Duct tape (om je badslippers mee te repareren)

Zonnebrand

Pet

Pyjama

Wolzijden ondergoed

Broekriem

Badslippers, laarzen, wandelschoenen

Crocs of klompen

Chi muggenrol / azaron oid/tea tree

Deet zonder deet o.i.d.

Ehbo spullen, tekentang, wespenzuiger, pleisters

Fleecevest

en andere persoonlijke items



Bij de voorbereidingen van een vakantie kun je helemaal voorbij gaan aan waar je eigenlijk behoefte aan hebt. Je kunt voor je gevoel terechtkomen in een rivier die hard stroomafwaarts gaat en jij wordt meegesleurd. Wat is vakantie voor jou precies? Waar liggen jouw behoeftes. 

Ik weet dat er mensen zijn die zeggen 'ach, dat kan ik op bestemming wel kopen'. Maar ik weet van mezelf dat het ten koste van mijn plezier gaat wanneer ik ter plekke op zoek moet naar items die blijkbaar toch wel heel handig waren om mee te nemen. Zoiets geeft voor mij onrust aan een vakantiedag en dat is juist wat ik niet wil op vakantie. 


Een hele fijne zomer gewenst, thuis of op reis. 


Warme groet, 

Anita


Wil je op de hoogte blijven van mijn berichten over holistisch opruimen en een eenvoudiger leven, schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief. 




2 opmerkingen

  1. Leuk om te lezen en je lijst te zien! Wij kamperen alweer jaren en onze lijst wisselt.
    Dat heeft te maken met het feit of we met de tent weg gingen, met onze eigen caravan of een camper huurden.
    De laatste jaren gaan we steeds met onze eigen caravan en dan nòg wisselt het al naar gelang het seizoen of de plek van bestemming.
    We hebben ook steeds meer dingen standaard in de caravan liggen en dat is prettig. Bovendien hebben mijn man en ik allebei een eigen deel van de lijst waarvoor we verantwoordelijk zijn. Dat werkt voor ons heel prettig.

    Ik weet niet of je al snel op vakantie gaat, maar in ieder geval een hele fijne vakantie gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Handig is het nietwaar als je spullen kunt laten liggen in caravan of camper. Goed geregeld dat jullie elk je eigen deel van de lijst hebben.
      Onze zomervakantie komt nog, we moeten nog even geduld hebben.
      Bedankt voor je gezellige reactie.

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!