Zelf maken: geroosterde kikkererwten

 


Er zijn vast talloze manieren om je kikkererwten te kruiden en te roosteren, maar ik doe het op deze manier, want tja, zo leerde ik het en zo ben ik het zelf gaan herhalen. 


Laat een blik van 400 gr. (bio) kikkererwten uitlekken. Vang het sap op!
De uitgelekte kikkererwten afspoelen tot het schuim grotendeels weg is. 
Vervolgens droogdeppen in een (oude) keukendoek of op keukenpapier. 


Verwarm de oven voor op 200C


Meng in een grote kom de volgende ingrediënten voor de marinade: 


1-2 theelepel garam masala
1 theelepel komijn
1/4 theelepel paprikapoeder
1/4 theelepel kaneelpoeder
1/4 theelepel kardemom poeder
1 theelepel zout
3 eetlepels olie (ik gebruik arachideolie of olijfolie)
1 theelepel maple syrup


Leg een vel bakpapier op je bakplaat. 
Verdeel de gemarineerde kikkererwten over de bakplaat. 
Plaats in het midden van de oven voor ca. 20-30 minuten. Tussendoor nog even opnieuw de kikkererwten verspreiden over de bakplaat. 



Smaakt heerlijk bij een wrap. Bijvoorbeeld met mango, Chinese kool of paksoi, met yoghurt en chilisaus. (eerst foto)
Of een wrap met tomaten, avocado, mango, rode ui (tweede foto). 








Je kunt ze ook eten als borrelnootje. 


Trouwens, vroeger spoelde ik het sap weg, maar tegenwoordig vang ik het op en vries ik het in. Kikkererwtensap heet aquafaba en is heel erg eiwitrijk. Als je dierlijke producten wilt vermijden is dit een hele goeie eiervervanger. Ik heb het een keer gebruik om chocolademousse mee te maken. Het geeft een heel luchtig en toch stevig effect en persoonlijk vind ik het aangenamer dan originele mousse. Maar je kunt het ook gebruiken als vervanger van ei in koekjesdeeg of in cakebeslag. 



Het sap laat zich heel makkelijk invriezen voor later gebruik. Hoe geweldig is dat om niets van je eten weg te gooien! 



Eet smakelijk!

Warme groet, 


Anita



Bewaar op pinterest:




2 opmerkingen

  1. Ze lijken wel wat op borrelnootjes! Smaken ze ook zo?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kunt ze inderdaad ook als borrelnootje eten. Ze hebben wel iets weg van de bite van hazelnoten met zout en kruiden.

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!