Ik ging brood bakken in Noorwegen



Deze zomer gingen we naar Noorwegen. Dat kwam omdat ik zwijmelde bij een foto van Gerlinde’s zelfgebakken brood, waarop zij aanbod om het mij te leren. Ik kan namelijk best veel zelf maken, maar over mijn zelfgebakken broden ben ik nog niet erg te spreken.



Uiteindelijk liep het brood bakken niet helemaal zoals we gedacht hadden; vezels zijn goed voor je gezondheid, maar je kunt er ook  teveel van hebben. Dan blijft je brood compact en heeft moeite om te rijzen. Maar niet getreurd, de smaak was goed en dat brood bakken was natuurlijk maar bijzaak ;-).

Penvriendinnen nieuwe versie

Vroeger had ik penvriendinnen, waar ik dan op enig moment mee afsprak. Dat gaf dezelfde soort spanning als deze ontmoeting – want ‘op papier’ (online) merk je wel dat je op een zelfde golflengte zit, maar toch ben je een beetje nerveus voor hoe dat in het echt uit gaat pakken.
Nou, voor twee sociale vermijderaars hadden Gerlinde en ik heel veel te bepraten. We hadden nog genoeg gespreksstof voor een paar dagen meer.

Zoals zij in haar zomerverslag al schreef, speelden onze kinderen van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat. Zo bijzonder om te zien hoe soepel die kinderen contact maken. Ze speelden dan weer in het huis boven en dan weer in het huis of zwommen in het water. Eigenlijk kwamen we tijd te kort.


We stopten ook nog een paar dagen in Denemarken – daar gingen we al een keer eerder naartoe. Vakantiepark Skallerup is zowel voor onze kinderen als voor ons een favoriete plek. We hebben het echt naar onze zin gehad.


Brekkestø

Aan de Blindlea

Een hele klim naar boven, maar een mooie tocht!

Welterusten zon, hopelijk tot morgen!

Skallerup, zwembad

Skallerup, Denemarken
Warme groet
Anita


11 opmerkingen

  1. Van zo'n vakantie ga ik zwijmelen! Prachtig land hè.. Noorwegen; het staat hoog op mijn lijstje van verlangens.
    Zò herkenbaar wat je schrijft over de manier van vakantie houden en de omslag van cultuur naar meer natuur. Je moet zoveel mogelijk doen, zien, bezichtigen, geweest zijn (en natuurlijk is het mooi en interessant) ... en dan de tegenpool/omslag naar van/naar de natuur en je laten overweldigen wat er op je pad komt...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zijn inderdaad tegenpolen. In Noorwegen is de natuur in de overgrote meerderheid. Daar hoef je niet ver voor te gaan zoeken.

      Verwijderen
  2. Helemaal naar Noorwegen om brood te bakken en dan mislukt het ook nog? 😉
    Fijn dat jullie het zo naar de zin gehad hebben (ik had niet anders verwacht). Wanneer je over veel dingen hetzelfde denkt is die klik er meestal wel. Maar dan blijft het nog spannend. Leuk!!
    En over vakanties, dat herken ik. Bij ons wringt het op dit moment: man en ik gaan liever de natuur in, terwijl de jong-volwassenen juist nu liever iets cultureels doen. Die slurpen graag nog heel veel op maar zelf heb ik liever wat meer rust. Ach, we bekijken het ook per jaar, dat werkt voor ons ook het fijnst. En ik weet ook dat ze volgend jaar ineens niet meer mee zouden kunnen gaan, dan wordt het ook weer anders.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mmm... is dat het? Dat de jeugd nog niet verzadigd is en ben ik gewoon te oud geworden voor teveel prikkels? ;-)

      Verwijderen
    2. Haha, ik kan dat natuurlijk niet voor jou inschatten, maar voor mezelf geldt dat zeker wel. Dat merk ik echt. Maar ik ben ook al bijna 50 hè! ;-)

      Verwijderen
  3. Nog nooit in Noorwegen geweest, lijkt me een prachtig land. Hier is het al net zo, ik hoef niet persé op vakantie maar ik ben noet alleen. Ach als ik er éénmaal ben geniet ik met volle teugen vooral van de natuur. We vliegen ook niet alles af aan bezienswaardigheden we hebben toch vakantie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit was onze eerste keer in Noorwegen. Ik had helemaal geen trek op Noorwegen, veel te ver rijden, maar toen kwam Gerlinde's uitnodiging en toen was er opeens een aanleiding om toch te gaan. De afstand viel uiteindelijk mee en het is een prachtig land.

      Verwijderen
  4. Wat leuk dat je Gerlinde hebt ontmoet in Noorwegen! Dat lijkt me heel bijzonder.

    Wat betreft op vakantie gaan: ik ga jaar in, jaar uit niet op vakantie. En ik vind dat verrukkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja mooi..ik herken dat wel. Eenvoudig leven brengt je echt andere inzichten hé...zo fijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk dat je in Noorwegen op vakantie was, lijkt me ook een prachtig land maar hoef er niet persé naar toe. Ik kan genieten van alle mooie foto's die andere delen van hun vakantie.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ontdaan van alles wat 'moet' en 'hoort', heb ik het thuis ontzettend naar mijn zin en dat geldt voor alle gezinsleden. Wij zeggen wel eens dat we op vakantie wonen en dat is een fijne basis. Uitstapjes en vakantie zijn natuurlijk op allerlei manieren leuk, ontspannen en zinvol. Maar de meeste tijd zijn we thuis. Ik heb met jullie mee genoten hoor! Ik heb nu een aantal keren blogvriendinnen ontmoet, zo spannend en ook dat zijn bijzondere vriendschappen.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!