Recept voor een simpele groentesoep

 





Sinds kort heb ik een nieuwe favoriete soep: een simpele groentesoep. 


Soep is een voedzame en veelzijdige aanvulling op een warme maaltijd en ook heel geschikt om als lunch te nemen. Waar ik wel eens tegenaan hik is al het snijwerk. Een pompoensoep is heerlijk en voordelig, maar ik moet wel altijd even een drempel over voor het snijwerk. Als ik eenmaal bezig ben is het prima, dan gaat het altijd sneller dan verwacht, maar deze groentesoep maak ik met een zak voorgesneden fijne soepgroente, bouillonblokjes en bio soepballen. Wel zelfgemaakt, maar niet helemaal 'from scratch'. 


Het idee ontstond een keer omdat de soepballen in de bonus waren. Ik eet niet vegetarisch, maar ben wel zuinig met vlees. Bij de supermarkt koop ik vrijwel geen vlees meer, maar ik haal het bij een bioboer van een streekmarkt. In ieder geval, ik zag een pakje biologische rundersoepballen, al kant en klaar bij de AH. Ze waren afgeprijsd en hoewel ik het plan had om zelf soepballen te draaien van het vlees van de streekmarkt, kwamen deze kant-en-klare ballen toch wel als een onverwacht cadeautje. En de fijne soepgroentes waren ook nog afgeprijsd!


Sindsdien let ik er op of de soepgroentes en de soepballen zijn afgeprijsd en dan sla ik wat in en bewaar het in de vriezer, of maak er meteen soep van. Overigens leent zo'n soep zich er ook heel goed voor om je restjes groente in te verwerken of zelf al je groentes te snijden (misschien heb je een moestuin). In plaats van soepballen kun je ook iets vegetarisch kiezen. 


Zo maak ik een simpele groentesoep


De basis is heel simpel: 


Per half liter water 1 bouillonblokje. Ik kan ook zelf bouillon maken, maar meestal gebruik ik bouillonblokjes, de biologische van Naturcompagnie.

Met een grote zak fijne soepgroentes van de AH en een bak biologische soepballetjes van de AH maak ik 3 liter soep. Meestal smokkel ik dan met de bouillonblokjes en doe 5 i.p.v. 6. (micro spaarzaamheid :-) ). 


Neem een grote soeppan.


Doe hierin 3 liter water en 5 à 6 groentebouillonblokjes. 


Breng aan de kook. 
Doe de soepballen erin, zodat ze gaar koken. 
Als ze gaar zijn, haal ze eruit met een schuimspaan. Bewaar ze apart. 
Doe de soepgroentes in hetzelfde water. 
Breng aan de kook. 
Doe er de gewenste hoeveelheid vermicelli bij. 
Roer en wacht tot de vermicelli gaar is. 
Voeg dan de ballen er weer bij. 


Je soep kan geserveerd worden. 


Eet smakelijk!


Warme groet, 

Anita


==================================================================

Wil je op de hoogte blijven, meld je dan aan voor mijn maandelijkse nieuwsbrief. Elke maand deel ik mijn gedachtes, meditaties of tips die passen bij het seizoen. 


In 2012 begon in mijn leven te vereenvoudigen door het opruimen van mijn huis. 


Mijn belevenissen over opruimen en minimaliseren, over eenvoudiger leven ben ik bij gaan houden op dit blog. Hier lees je mijn terugblik. Omdat ik het een enorm leerzaam proces vond - en nog steeds vind - ben ik blijven bloggen en vertellen over hoe je op een praktische manier meer richting aan je leven kunt geven en veerkrachtiger wordt en een groter gevoel van zingeving krijgt. 

Heb je behoefte aan begeleiding, dan kun je contact voor een e-mail consult. 

 




6 opmerkingen

  1. Dit klinkt inderdaad lekker simpel! Dan lijkt mij dit ook wel wat!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het scheelt enorm dat de ballen al gedraaid zijn en de groentes al gesneden.

      Verwijderen
  2. Jammie, krijg er zin in. Eigelijk zou ik elke dag wel soep kunnen eten. Pompoen is idd een dingetje om te snijden. Groentesoep maak ik ook met een zak soepgroentes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat lijkt me erg lekker! Ik koop dit wel eens bij de Picnic, zo'n soort soepje. Waarom maak ik het niet zelf?

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!