De verrassing van de vakantie naar Zweden was ...Denemarken

Op voorhand had ik niet zoveel met Denemarken. Groen, ja best leuk. Kopenhagen, ja lijkt me leuk. Maar verder? Nee, het trok me niet zo.
Maar in het echt bleek Denemarken een heel plezierige verrassing. Op doorreis naar Zweden hadden we zowel op te heenreis als op de terugreis een overnachting halverwege. In de buurt van Odense.

Op de heenreis overnachtten we in Bed & Breakfast Staevnegaarden.
Lieve lezers, mocht je ooit een overnachting zoeken in Denemarken, dan is dit een must-stay!
Een B&B in een traditionele Deense boerderij (met zo'n vierkante opstelling en een binnenplaats), gerund door een ouder echtpaar Ilse en John (de vrouw was in de 70). Haar familie woonde al 400 jaar op de boerderij. Ooit hadden ze 600 koeien, maar sinds 25 jaar was hun boerderij een B&B. Ik vond het heerlijk daar! Ilse had zo'n inspirerend huishouden. Alles had haar 'touch'. Haar huis en erf was vol geschiedenis, maar toch helemaal in deze tijd. Het appartement waar wij in zaten was uitermate smaakvol ingericht. De meubels waren bij elkaar gezocht, maar alles paste bij elkaar. Het servies in de keuken was bij elkaar gezocht, maar alles was er. En vooral : er was niets kapot. Er was geen bord, geen glas, geen tafeltje, geen kleedje te vinden dat stuk was. Dat is iets wat in mijn achterhoofd is blijven hangen. Iets hoeft niet nieuw of het allermodernste te zijn, als het maar heel is. Voor onze gastvrouw was huishouden een ambacht. Oh en eerlijk is eerlijk, ik droomde er wel een beetje bij weg.

Ik liep met Ilse door haar tuin en we kletsen wat over haar fruitbomen en over haar tulpen die het dit jaar niet zo goed deden. Ze had aan mij ook wel een gewillig oor. De kinderen stoven op de konijnen en de kippen af en de schommel.

's Avonds reden we naar Kerteminde (op haar aanraden), een havenplaatsje even verderop. Daar belanden we bij, wat achteraf bleek, de grote trekpleister op restaurant-gebied:  Thorsted's Fiskerestaurant

's Ochtends kozen we voor een ontbijt aan Ilse's keukentafel. Ze had bloemen uit eigen tuin in een vaas. Jams van eigen fruit. Sap van eigen fruit, geperst door een lokale fruitverwerker. Zelfgerookte kaas, volgens een traditioneel Funens (het Deense eiland waar het B&B op ligt) recept. En dan die zelfgehaakte servetten! Aan alles was gedacht. Ik geniet daar van.

Een nacht was duidelijk veel te weinig!

Terugreis zaten we in hotel Nyborg Strand. Voor ons makkelijk, want niet te ver van de snelweg af. Een familiekamer, redelijke prijs. Het Deense concept van hostels lieten we even aan ons voorbij gaan....we wilden niet het risico lopen dat de laatste nacht van de vakantie een domper zou worden.
Een domper in Nyborg hotel was het beslist niet! Waar kwamen we wel niet terecht? Ik viel van de ene verbazing in de andere. Het hotel lag pal aan het strand, aan een pittoreske straat. Het hotelcomplex was enorm, maar niet onpersoonlijk.

En dan Nyborg! Nyborg blijkt te barsten van geschiedenis. Hier is het Deense Koninkrijk ontstaan en zijn vele belangrijke politieke beslissingen genomen. De straten van het stadje stralen die geschiedenis uit en het was maar goed dat we na sluitingstijd in de winkelstraten kwamen, want wat heb ik mooie etalages gezien!

Ook hier kwamen we tijd te kort.

We hopen nog een keer terug te komen om meer van al dit moois te beleven!

16 opmerkingen

1. Hier nog een fan van Denemarken. We zijn er een aantal jaar geleden ook een paar keer geweest en ik vind het een heerlijk land.
    Dat klinkt heel goed die B&B! Jij kan er ook zo heerlijk aanstekelijk over schrijven.
    Mooi, als iemand zo met zorg zijn gasten verwent.

De goede raad van je moeder uit het vorige bericht houd ik ook in gedachten ;-).

2. In 2009, 2010 en 2011 waren wij in Denemarken en dit jaar in september gaan we weer!
    Voelt altijd als thuis komen. Vriendelijke mensen, mooie natuur en cultuur, heerlijk :)

1. Bijzonder hè, hoe een land als een tweede thuis kan voelen. Je zult je vast al verheugen op september!

Leuk dat je langskwam.

Verwijderen
  3. Dus volgend jaar op vakantie naar Denemarken? Lijkt me wel een goeie...
    Heerlijk dat jullie het onderweg zo getroffen hebben met de B&B en het hotel. Dat maakt de reis des te fijner...
    Ik wens je een heel fijne dag,
    Liefs,
    Mirjam

1. We hebben inderdaad al even voorzichtig gesproken over een vakantie volgend jaar. Het trekt ons zeker!

Verwijderen
  4. Nog nooit geweest. Moeten we daar ook nog maar een keer gaan wandelen (hoop ik :) )

1. Daar zeg je wat; ik denk dat Denemarken uitermate geschikt wandelgebied is.

Verwijderen
  5. Fijn dat jullie hebben genoten samen en dat het naar wens was. Het ziet er heel gezellig uit. Wij zijn er nog nooit geweest.

1. Het was inderdaad heel gezellig en mooi en wat al niet meer. Het was voor ons de eerste keer (evenals Zweden).

Verwijderen
  6. Funen prachtig, maar Jutland vinden wij erg saai.

1. Blijkbaar zaten wij dan op precies de goeie plek. Bedankt voor de waarschuwing; Jutland zullen we vermijden :-)
      Een van de (vijf!) dochters van Ilse van het B&B woont op Jutland, vertelde ze. Als het inderdaad zo saai is als jij zegt, dan wil zij misschien al te graag weer terug om het B&B van haar ouders over te nemen. Ik zou het wel weten ;-)

Verwijderen
  7. Wij vonden Jutland toch ook wel mooi.... met oa. Ribe (midden Jutland), de oudste Scandinavische stad en Ebeltoft vond ik zelf ook een heel leuk plaatsje met een prachtige ligging aan de oostkust.

8. Het ziet er allemaal prachtig uit! Wat leuk dat een land je zo prettig kan verrassen!

Huisvlijt

9. Leuk! Ik ben ooit door Denemarken gereden op weg naar Noorwegen. Het voelde heel vertrouwd, net Nederland, alleen een slag groter. :)

10. Fijne overnachtingsadressen hadden jullie in Denemarken. Een mooi begin en eind van de vakantie. Ik kan daar ook altijd van genieten. Dit jaar was onze laatste vakantieweek in Denemarken, dus was er geen overnachtingsadres nodig voor de terugreis. Ik ga deze adresjes onthouden.

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!