Vijgen, ayurveda en een Christmas cake

Gisterochtend las ik bij Mirjam van Have a nice day over haar Christmas cake en 's middags maakte ik 'm zelf. Dat ik 'm zo snel zelf maakte kwam door de vijgen en dat behoeft enige uitleg.

Eerder schreef ik over hoe ik geraffineerde suiker ging vermijden om zo van mijn hooikoortsklachten af te komen. (Klik hier voor het bericht). Dat is me gelukt. Niet alleen verdween de hooikoorts, ook de vlekkerigheid uit mijn gezicht en de nachtelijke kramp in mijn benen verdwenen. Wat ook verdween waren 10 kg van mijn gewicht.
Dat laatste was het enige nadeel, want ik had geen overgewicht. Nu heb ik eigenlijk een ondergewicht.

Ik heb een voorkeur voor de ayurvedische benadering van gezondheid en eetgewoonten. Omdat ik zoveel geleerd had van de ayurveda bij het bestrijden van de hooikoorts, bedacht ik me dat er vast ook iets te vinden zou zijn om gewicht aan te komen op een ayurvedische manier.
De ayurveda gaat uit van het idee dat mensen verschillende constituties hebben. De ene mens functioneert beter bij verwarmend eten en de ander bij verkoelend eten, bijvoorbeeld. Heel belangrijk is de spijsvertering. Het spijsverteringsvuur moet aangewakkerd worden, maar wel met de juiste brandstof. Wat juist is, verschilt per persoon.

Ik vond op internet wat huismiddeltjes om op ayurvedische wijze op gewicht te komen. Ik ben met de makkelijkste begonnen:
eet 6 vijgen en 30 gr. rozijnen per dag. De gedroogde vruchten 's nachts laten wellen en in de loop van de dag opeten. Doe dit een maand lang. Ik ben nog maar net begonnen, dus ik zie nog geen resultaat.

Een voorbeeld van ander huismiddel is : eet een maand lang drie keer per dag een rijpe mango, gevolgd door een glas melk. Drie keer per dag een mango schillen lijkt me nogal een opgave, vandaar dat ik koos voor het wellen van gedroogde vruchten. Ik moet het tenslotte wel vol kunnen houden.

Maar goed, 6 vijgen op een dag opeten is ook best veel en toen ik het recept van de Christmas cake voorbij zag komen, waarin vijgen verwerkt zijn zag ik de uitgelezen kans om vijgen naar binnen te krijgen.  :-)
In de Christmas cake worden trouwens niet alleen vijgen verwerkt, maar ook pruimen, abrikozen, rozijnen, cranberries; allemaal vruchten met veel natuurlijke suikers en met veel vezels. Ik benadruk natuurlijke suikers, omdat natuurlijke suikers voedingswaarde hebben en geraffineerde suikers van alle voedingswaarde ontdaan zijn. Geraffineerde suikers onttrekken juist de goede stoffen uit je lichaam.

Nu heb ik het vermoeden dat de meeste van jullie zullen zeggen, dat ze graag 10 kg lichter zouden willen zijn, maar dan hou je het bij een plakje. Ik, daarentegen, zal in een dag de hele cake moeten opeten om aan de dagelijkse hoeveelheid vijgen te komen ;-)

De cake ruikt overheerlijk! De mensen die gisteren bij ons over de vloer kwamen maakten allen opmerkingen over de heerlijke geur en stonden likkebaarden door de ovendeur te kijken.

Van het recept van Mirjam heb ik de hoeveelheden gehalveerd. Dat was genoeg voor een rechte cakevorm. Ik had ook niet alle ingrediënten in huis, dus maakte ik de cake zonder geschaafde amandelen, zonder sinaasappel, met een handjevol cranberries (i.p.v. de afgepast 100 gr.), rum i.p.v. cognac (de rum stond al járen in de kast). Evengoed smaakt de cake verrukkelijk.
Kijk vooral ook bij Mirjam voor mooie foto's en haar recept.

christmas cake met vijgen, pruimen, rozijnen, noten

Ingrediënten
175 gram boter
175 gram gewone bloem
85 gram rietsuiker
85 bruine basterdsuiker
100 gram gedroogde, maar nog sappige vijgen
100 gram gedroogde abrikozen
75 gram ontpitte, gedroogde pruimen
3 scharreleieren
50 gram geschaafde amandelen
50 gram hazelnoten
50 gram klein gesneden walnoten
125 gram rozijnen
100 gram gedroogde cranberry's
sap en rasp van een citroen en een sinaasappel
1/2 borrelglas cognac of rum 

1/2 theelepel gemalen foelie
1/2 theelepel 5-kruidenpoeder (ik gebruikte koekkruiden)
1/2 theelepel kaneel 
1/2 theelepel bakpoeder 


Snij de vruchten in kleine stukjes.
Mix de boter en alle suiker tot een crème.
Doe er een voor een alle eieren bij.
Spatel alle vruchten door het boter-ei-suiker mengsel
Roer de noten en de cognac, het fruitsap en -rasp, de kruiden en de bakpoeder erdoor en voeg tot slot in delen de bloem toe. Voeg pas bloem toe als het eerste deel bloem helemaal in het beslag is opgenomen. 

Verwarm de oven voor op 180 graden. 

Bak de cake in een uur. Controleer of de cake gaar is door er met een prikker in te prikken. Wanneer deze er schoon uit komt, is de cake gaar. Laat de cake eerst kort afkoelen in het bakblik voordat je het op een rooster stort om verder af te koelen. 

Een heerlijke manier voor mij om aan mijn lijn te werken! 

Eet smakelijk!

6 opmerkingen

  1. Hoi Anita,
    Wat geweldig dat je de cake inderdaad al gelijk hebt gemaakt. En jazeker, je kunt het recept natuurlijk aan je eigen smaak aanpassen... De cranberries heb ik er ook zelf bij verzonnen, die stonden helemaal niet in het oorspronkelijke recept. Wel stond daarbij dat je van die vruchtjes in moet doen die ook wel in krentenbrood zitten, en die vind ik gruwelijk.. heb ik dus niet gedaan...
    Ach, en de hoeveelheden halveren en je hebt nog steeds een heel goede cake...
    En lekker hè? om je vingers bij op te eten. Ik maakte dus een cake en een tulband en zowat de hele familie heeft ervan meegegeten. Ik bracht een deel bij Ben zijn zus en nam de tulband mee naar mijn zus waar we vrijdag handwerkavond hadden... zo kom je er best nog snel doorheen...
    Lief van je dat je mijn naam hebt vermeld, voor de foto's en het recept.. dankjewel...
    Ik wens je een heel fijne avond,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die gaat op mijn to do lijstje, thnxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. weer een leuke post anita...bedankt voor de recept...zal ik opslaan...liefs soraya

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Toch nog best veel toegevoegde suikers buiten die van de vruchten, maar ongetwijfeld wel erg lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nu je het zegt; daar viel ik in eerste instantie ook over toen ik het recept las. Ten opzichte van het oorspronkelijke recept heb ik minder suiker gebruikt. Blijkbaar vond ik het daarmee acceptabel, want ik heb er later niet meer over nagedacht. Vooral basterdsuiker geeft ook structuur aan de cake.
      En het smaakt inderdaad erg lekker :-)

      groetjes Anita

      Verwijderen
    2. Ja voor een bepaalde struktuur is suiker eigenlijk wel belangrijk.
      Ach ik eet het weinig dan valt het wel mee, ik snoep gewoonweg niet veel door de week.

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!