Consuminderen versus budgetteren

Ik heb het wel vaker gezegd: het kastje-per-dag heeft heel veel opgeleverd. Inzicht krijgen in de redenen waarom kastjes rommelig worden en rommelig blijven. Leren hoe je jezelf vaardigheden eigen kunt maken om hier verandering in te brengen.
Na het opruimen ging ik consuminderen, dat bleek een heel natuurlijk vervolg op het opruimen. Dat gebeurde gewoon. Zoeken naar alternatieven in uitgaves, jezelf beheersen, aankopen uitstellen.

Maar het consuminderen in huize Willems heeft zijn bodem wel een beetje bereikt. Op een gegeven moment is de rek er wel uit. Het heeft ons veel opgeleverd, maar het werd tijd voor een volgende stap:

Budgetteren
De administratie deed ik altijd volgens het principe 'ongeveer'. Ik wist wel ongeveer hoeveel en wanneer er geld binnenkwam en ik wist wel ongeveer waar we het aan uitgaven. En dat ging ook ongeveer altijd goed.
Een jaar geleden vond ik 'ongeveer' niet meer genoeg. Ik wilde het precies weten. Ik ging budgetten maken.

Ik keek hier en daar en maakte voor ons huishouden een passende budgetindeling. Het moesten budgetgroepen zijn die niet teveel aan verandering onderhevig zijn, maar wel ruimte voor flexibiliteit bieden.

*hypotheek of huur
*verzekeringen (ik heb dit in mijn excel sheet uitgesplitst, maar je kunt er ook een totaalsom van maken)
*gemeentelijke belastingen
*waterschap
*energie
*telefoon, tv, internet, mobiel
*auto; wegenbelasting, benzine, onderhoud
*boodschappen
*persoonlijke verzorging (zoals kapper)
*abonnementen
*onderwijs
*kleding/schoenen kinderen
*kleding/schoenen M&A
*vrije tijd
*huisdier
*huis; onderhoud, inrichting
*onvoorzien
*sparen

De laatste maanden heb ik er weinig aandacht aan geschonken (in beslag genomen door mijn gezondheid) en het valt me op hoe snel het stramien ontspoord. Het nieuwe jaar komt er weer aan, dus een mooie gelegenheid om er weer scherper op te zijn.

Aanpassen
Nu ik het overzicht er voor mezelf weer bij gepakt heb, zie ik meteen waar ik het budget moet aanpassen. We betalen namelijk niet meer maandelijks voor de TMO (tussen de middag opvang) omdat de school over is gestapt op een continuerooster op de maandag, dinsdag en donderdag. Die post kan geschrapt worden.

Een nieuw budget voor het komende jaar wordt het Eigen Risico van de zorgverzekering. Dat zijn altijd onverwachte uitgaves (want je weet ten slotte niet altijd van te voren of je zorg nodig hebt of niet) en daarom ga ik daar voor 2015 een potje voor maken. Elke maand een bedrag opzij zetten. Wanneer we een nota krijgen kunnen we dat uit dat potje betalen en wanneer we aan het eind van het jaar niet het volledige eigen risico nodig blijken te hebben, dan hebben we een mooi startbedrag voor het jaar daarop.

Soms denk ik er over om ook een potje voor cadeaus te maken, maar dat schuif ik nog even op de lange baan. Ik wil ook weer niet teveel aparte potjes maken en ik betwijfel of ik het type ben die zich er aan kan houden.

Of ik echt ooit precies zal weten hoeveel er in komt en hoeveel er uit gaat, vraag ik me af. Daarvoor is mijn belangstelling voor de materie niet groot genoeg. Tenminste niet langdurig :-) Maar ik heb wel geleerd dat het beheren van een huishoudboekje - of dat nu digitaal of op papier is - een onontbeerlijke vaardigheid in het voeren van een huishouden is. Je krijgt inzicht en je kunt er sturing aan geven. Heel belangrijk is ook om regelmatig - liefst elke week - met je partner de financiën te bespreken. Het heeft ons in ieder geval geholpen om meer op een lijn te komen en doelen worden daardoor sneller bereikt.

Weten dat ik genoeg geld heb, geeft mij een enorm gevoel van rijkdom. Dat is voor mij de winst geweest.










5 opmerkingen

  1. Ik kwam zes jaar geleden bij Ben inwonen. Hij had natuurlijk zijn vaste lasten en ik ging vanaf dat moment mijn deel daaraan per maand naar hem overmaken. Tot ik stopte met werken begin dit jaar. Toen had ik geen inkomen meer en betaalde ik niet meer mee. Ben regelt nog altijd alles, maar ik weet natuurlijk wel hoeveel er 'ongeveer' binnenkomt en uitgaat. Maar precies weet ik het niet. Misschien ook wel een plannetje voor ons dus...
    Ik wens je een heel fijne dag,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik weet exact wat er maandelijks binnenkomt en uitgaat. Ik maak geen budgetten, maar ik hou dus wel bij wat ik waaraan uitgeef. Ik vergelijk ook wat ik dit jaar heb uitgegeven ten opzichte van vorig jaar. Voor 2015 staat alles weer open, hoewel de vaste lasten natuurlijk bekend zijn en de variabele lasten niet heel veel zullen en kunnen verschillen. Fijne dagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zeker de moeite waard !! hele fijne dagen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. goed bezig zeg! Je leeft toch naar wat je hebt ofzo vind ik altijd. Maar eens wat kritisch kijken naar alle uitgave kan natuurlijk nooit kwaad

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je bent heel goed bezig Anita...is de moeite waard, nog een heel fijne dagen ❤

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!