Vegetarisch koken met slechts 5 ingredienten

Deze week is het de Nationale week zonder vlees. Van 5 tot en met 9 maart worden we gestimuleerd om geen of minder vlees te eten.




Ik ben geen principieel vegetariër, maar zoals de huidige vleesindustrie is, daar ben ik wel principieel op tegen. Er wordt wereldwijd gewoon teveel vlees gegeten en dat komt dierenwelzijn niet ten goede.

De laatste jaren eten we láng niet meer elke dag vlees. Sommige weken nog maar 3 keer per week. In de winter iets vaker. We stapten namelijk helemaal over op biologisch vlees, van de lokale koeienboer of van een kleinschalige varkens- en kippenboerderij.

Daar begon ik mee omdat ik het niet meer verantwoord vond om vlees te blijven kopen van de huidige vleesindustrie. Ook al was dat vaak biologisch vlees.
Het vlees van deze lokale boerderijen is uiteraard veel duurder dan het vlees uit de supermarkten. Een logisch gevolg was dat ik minder vlees verwerkte in mijn gerechten en dat ik vaker een gerecht maakte zonder vlees, zo kon ik langer met mijn voorraad vlees doen. Nog een bijkomend voordeel is dat het vlees dat ik koop bij de boer, weinig kilometers heeft gemaakt. Ik weet dat de boeren goed voor hun dieren hebben gezorgd en dat alles aan het dier opgegeten gaat worden. Dat de hele kip wordt opgegeten en niet alleen de kipfilet (hoewel ik moet bekennen dat ik zelf niet zo goed weet wat ik met de andere onderdelen van de kip moet maken).


Even omschakelen

Als je gewend bent om te koken met aardappels groente en vlees, dan is het even omschakelen als je vaker vegetarisch wilt eten. Je kunt het vlees weglaten, maar dan blijft er niet zoveel soeps over. Bij rijstmaaltijden en pastamaaltijden wordt het al een heel ander verhaal. Daar kun je makkelijk het vlees weglaten en bijvoorbeeld wat meer groenten toevoegen of bonen.

Pinterest werd mijn grote vriend in deze. Wil je weten wat ik zoal heb geprobeerd, dan vind je mijn borden hier.

Je kunt vleesvervangers gebruiken als een soort gewenningsperiode. Dat heb ik ook gedaan, maar ze waren bij mij geen blijvertje. Te weinig smaak en teveel geproduceerd voedsel naar mijn idee. Vaak ook nog eens flink aan de prijs. Maar zeker een goeie overbrugging! Daarna komen er steeds meer vegetarische alternatieven op je pad, omdat je er inmiddels voor open staat.

Het allerbeste en meest werkbare gerechtenboekje dat ik sinds kort heb is Slechts 5 ingrediënten vegetarisch. Hier staan heel veel simpele maaltijden in, voor elk wat wils en allemaal makkelijk te maken. De ingrediënten zijn ook allemaal gangbaar, geen exotische kruiden of moeilijk verkrijgbare producten.

Het boekje is supergoedkoop, want het kost maar een 10tje. Dat geld heb je er zo uit als je minder vaak vlees eet en meer zelf kookt. Het boekje leert je heel creatief te worden met je voorraadkast en verse groenten. En daar komt het uiteindelijk allemaal op neer bij zelf koken.

Ik vind het boekje zelfs zo geweldig dat ik er laatst nog een winactie mee deed.

Hier onder een paar voorbeelden van wat ik uit het boek gemaakt heb:



Hier boven: spaghetti, verse tomaten, mozzarella. Mozzarella kun je heel goed invriezen, samen met verse tomaten heb je zo weer iets lekkers op tafel. Ook lekkere toevoeging zijn pijnboompitten. 


Hier boven: gesmoorde prei met balsamico. Zo simpel! Zo smaakvol!




Hier boven: gegrilde pompoen met groene pesto en walnoten. Een heerlijk bijgerecht. 


Hier boven: venkelsoep met zwarte olijven gremolata. 



Hier boven: Griekse groenteschotel met drie kleuren paprika, verse tomaten of een pakje blokjes tomaten van Heinz en feta. Wat kruiden erbij en klaar! Ik hecht ik er aan om kwalitatief goeie biologische pasta te kopen. Vooral als de kinderen de saus laten liggen, dan wil ik dat pasta in ieder geval goed is. En niet een klonter gluten van inferieure tarwe. 



Hier boven: rode bieten crumble met zachte geitenkaas. Ontzettend lekker!! Weer eens een andere manier om rode bieten klaar te maken. 


Eet smakelijk deze week!

Warme groet
Anita

















3 opmerkingen

  1. Kijk, daar houd ik van! Maar 5 ingrediënten: dat is goed te doen. Dit boek ga ik zeker reserveren in de bieb nu!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank voor de tip. Ik ben ook flextarier zoals ze dat noemen maar worstel met behoorlijk maaltijden als je vlees of kip weglaat. Hier ben ik wat aan, dank

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je wel ( voor het wensen van smakelijk eten)!
    Dat gaat lukken.
    Niet geheel vegetarisch ( ik eet nog vis), maar echt geen vlees meer.
    En dat is al jaren zo.
    Het boekje wat je beschrijft ken ik en ook ik vind het leuk om daar uit te koken.
    Maar voor degene die niet meteen een vegetarisch kookboekje ( zelfs niet voor een tientje)wil kopen.
    De site van voedzaam en snel heeft heerlijke vegetarische gerechten!
    Gisteren aten we de vegetarische stroganoff met zilvervliesrijst van die site.
    Zelfs onze ( graag vleesetende mannen ) waren vol lof!
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!