Kun je herinneringen maken?



Als je gaat minderen op spullen heb je vast wel eens gelezen of gehoord dat je in plaats van spullen cumuleren, je beter ‘herinneringen kunt maken’. Het vaakst wordt het gebruikt als het over gezin en kinderen gaat. 


Volgens mij is die gedachte een dwaalspoor. Het is niet minimalistischer om in plaats van spullen (speelgoed, kleding, accessoires) te kopen, uitstapjes te maken of verre reizen te maken. Het is niet goedkoper dan veel spullen kopen. Het is ook niet minder milieubelastend. Hoe uniek en bijzonder reizen en dagjes uit ook zijn, het blijft een vorm van overmatig consumentisme, ook al hou je er geen spullen aan over. Hoewel, als je met kinderen een uitstapje maakt, dan hou je er vaak best veel spullen aan over. 


Ik ben er niet om te zeggen dat je geen dagjes uit mag doen of geen reizen mag maken. Alleen, de boodschap ‘herinneringen maken’ wekt een verkeerde suggestie als je op zoek bent naar een eenvoudiger en zinvoller leven. Het zet je op een dwaalspoor. Omdat je verstrikt kunt raken in het idee dat je zo’n leven moet najagen. En dat is nog steeds een opgelegd idee. Net als dat het leven met bepaalde spullen ons aangepraat wordt door de buitenwereld, wordt ook herinneringen maken ons aangepraat. 


Het begrip ‘maken van herinneringen’ is verwarrend. Ik hou van woorden, daar ligt mijn gevoeligheid, daarom heb ik ook plezier in schrijven, en daarom wil ik noemen dat je geen herinneringen kunt ‘maken’. Je kunt niet in het moment iets maken, tegelijk beleven én er op voorhand voor zorgen dat het een blijvende herinnering wordt. 



Graag willen we voor onze kinderen idealen uit onze eigen jeugd reproduceren. We gunnen ze net zulke fijne herinneringen, onbezorgdheid, liefde, plezier, lange zomers, gezellige warme kerstdagen. Alles wat fijn was aan jouw jeugd wil je reproduceren voor je eigen kinderen. Of we willen corrigeren wat we in onze eigen jeugd gemist hebben. Een afwezige ouder, een ongeorganiseerd huishouden, een gebrek aan familiebanden. Een tekort aan feestelijkheid.  


Het gekke met herinnering is: je maakt ze niet, ze ontstaan


Uit mijn eigen ervaring: 

Als de zomervakantie begint heb ik altijd een hele sterke behoefte om erop uit te gaan. Iets te ondernemen wat we normaal niet doen. De vakantie inluiden! Het begin van de zomervakantie vind ik gewoon heel erg feestelijk. Word er zelf heel erg vrolijk van. Ik weet niet waarom, maar dat gevoel komt elk jaar opzetten. Een paar jaar geleden plande ik een weekend naar Wildlands. Met een overnachting in een hotel daar in de buurt. En weet je wat dochter Gemma zich van dat weekend herinnert: dat ze een kaiserbroodje in het hotel had bij het ontbijt en dat haar tand eruit ging. 

Ik bedoel maar: zulke herinneringen kan ik niet ‘maken’. Ook niet verzinnen. Ze ontstaan. 


Zowel bij het kopen van spullen (voor onze kinderen) als bij het ondernemen van bijzondere reizen of uitstapjes; beide keren zijn we teveel bezig met het maakbare. Teveel met uiterlijke vorm. Een overdaad aan spullen is niet wezenlijk anders dan een overdaad aan belevenissen. 


We vergeten dat het leven wordt geleefd vanuit onszelf. Dichterbij onszelf. Het leven is wat er op dat moment is. Als je er teveel bij na gaat denken, dan ben je teveel bezig met het maakbare, het stuurbare. Meer leven vanuit je kwaliteiten en waarden, geeft een vervullend leven. Daar hoef je geen herinneringen bij te ‘maken’. 



Het gevoel om herinneringen te willen maken (in plaats van veel spullen aanschaffen) heeft vaak te maken met een onvervuld verlangen. Spullen waren een tijd het vulmiddel voor dat verlangen, maar nu je hebt ontdekt dat ze vooral een ballast vormen, ga je nadenken over wat je daarvoor in de plaats wilt. Herinneringen maken klinkt dan heel aanlokkelijk. Vooral als er idyllische plaatjes bij geplaatst worden. En toch kunnen al die leuke uitjes je net zo onvervuld laten voelen als alle materiële spullen die je gehad hebt. Of het een overdaad aan ervaringen, belevingen zijn of spullen, daar zit geen wezenlijk verschil in. Beide worden geconsumeerd.


Spullen of reizen, het een is niet beter dan het ander. Waarschijnlijk zul je veel moeten laveren tussen wat voor jou overmatig is. Ik heb zelf ervaren dat het gevoel erbij precies hetzelfde is. Het gevoel wat minder spullen me oplevert, is hetzelfde gevoel wat minder uitstapjes me oplevert. Je gaat steeds meer vervulling vinden vanuit jezelf. 



Het leven kan alleen achterwaarts begrepen worden, maar het moet voorwaarts worden geleefd.
~ Sören Kierkegaard. 


Warme groet, 

Anita


==========================================================================


Ervaar je herkenning in een van mijn blogposts? Ervaar je ook spullen als ballast? Wil je wel verandering, maar blijf je steeds op hetzelfde uitkomen? Je bent hierin niet alleen. Er is een oneindige diepte in jezelf te ontdekken, door je huis en je leven holistisch op te ruimen. Hoe meer je opruimt, hoe meer je zingeving en richting in je leven hervindt. Ik kan je verder helpen in je ontwikkeling, waardoor je voorbij komt aan oude patronen. 


Dat kan op een van de volgende manieren: 

- met artikelen op mijn blog (gratis) - kom regelmatig terug voor nieuwe artikelen of meld je aan voor een maandelijkse inspiratie mail; passend bij het seizoen of waar ik op dat moment mee bezig ben. Aanmelden kan hier. (gratis)
- in 2012 ruimde ik een jaar lang mijn huis op, Elke Dag Een Kastje. Vraag hier het verzamel-pdf op en lees alle blogposts van toen. (gratis - je schrijft je ook meteen in voor mijn nieuwsbrief). Als je al staat ingeschreven voor mijn nieuwsbrief, dan vind je dit document onderaan in de mediatheek van de nieuwsbrief


- deelname aan een van de seizoensopruimbingo's (voorjaar, zomer, najaar, winter - 12 heilige nachten).  €15. Hierin begeleid ik je 30 dagen lang bij het opruimen van je huis. Hou mijn blog in de gaten voor nieuwe startdata. 
zomer
voorjaar
najaar


- luister naar een gesproken geleide meditatie (gratis). 
korte meditatie van 10 minuten waarbij we een driehoek om ons heen plaatsen. Klik hier om te beluisteren. 

6 opmerkingen

  1. Ik volg jouw redenering wel, dat er een onvervuld verlangen zit achter dat consumeren, of het nu spullen of herinneringen zijn.
    Ik heb recent het boek De kunst van herinneringen maken van Meik Wiking gelezen en daar zit toch ook wel veel interessante informatie in over herinneringen en hoe dat precies werkt. Hij deelt veel leuke tips ook. Ik denk dat je er dus wel mee kan bezig zijn om leuke herinneringen te maken en dat het ook fijn is om daar bewust mee bezig te zijn. Maar je hebt natuurlijk ook niet alles in de hand en je hoeft er niet per se heel zotte uitstappen voor te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Herinneringen - mooie en vervelende - ze komen ook als je ze niet zoekt of maakt. En bedankt voor het noemen van de boektitel.

      Verwijderen
  2. Aargh, ik krijg meteen jeuk van de titel merk ik. Het is echt zo'n gevleugelde uitspraak geworden: 'herinneringen maken'. Als iemand slecht nieuws krijgt, dan gaan ze snel 'herinneringen maken'.

    Ik ben het helemaal met je eens dat herinneringen ontstaan.

    Dat stomme maakbare gedoe vind ik naar en stressvol.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Net als 'lekker genieten'; krijg je daar ook de kriebels bij? Ik wel.

      Verwijderen
  3. Mooi geschreven. Wij gaan al een paar jaar niet op vakantie, je ziet sommige mensen denken of we wel normaal is ;) Maar op dit moment hebben wij geen behoefte aan vakantie, prima toch. Wel denk ik met veel plezier terug aan vakanties die we al gehad hebben, dat zijn mooie herinneringen. Zo is het ook met kopen, we kopen heus wel eens iets, maar niet omdat het moet en aan hebben, hebben, hebben wordt teveel waarde gehecht. Oké dan heb je ‘het’ op naar het volgende. Zo heb ik weleens gehad dat ik aan collega’s vertelde dat ik niet geslaagd was voor een broek in de stad, ik kreeg toen de weder vraag, wat heb je toen gekocht? NIets, zei ik toen, dat vonden ze toch wel erg vreemd ;) Bedankt voor je fijne blog berichten
    Groetjes Juffrouw Ooievaar

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En vast en zeker heb je evenveel herinneringen aan de zomers dat jullie niét op vakantie zijn geweest, als de jaren dat je wel op vakantie was. Haha, niets kopen, dat is me wat :-) Dankje voor je berichtje.

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!