Routines geven houvast



foto via canva.com

Hoe verschillend de redenen kunnen zijn voor elk van ons om te beginnen met opruimen…er is vaak een gemene deler te vinden. Het gevoel: 'het moet anders'.


Ik weet nog hoe ik aan het begin van mijn opruimproject - jaren geleden - zoekende was. Mijn dag en taken werden gedicteerd door het ritme van mijn kinderen, de verplichting van mijn werk, het werk van de echtgenoot en huishoudelijke en sociale bezigheden.

Ik was vooral bezig met het ritme van anderen en zocht naar manieren om meer rust voor mezelf te krijgen. 


Wat een mens nodig heeft is routines. Nieuwe gewoontes die oude gewoontes vervangen. Routines geven houvast. Handelingen die je doet zonder dat je erbij na denkt. Ik heb tal van methodes bekeken, geprobeerd, aangepast en laten verslonzen. Vaak ben ik nog steeds zoekende naar wat voor mij het beste werkt. Het systeem van FlyLady beklijft vrij goed. 


Dat een mens de kaders van een routine nodig heeft, dat is zeker. Opruimen is een ding, maar voorkomen dat je weer met dezelfde hoeveelheid spullen te maken krijgt is een tweede. Er zal altijd iets op te ruimen blijven, dat voorkom je niet en het doel moet ook niet zijn om nooit meer iets op te hoeven ruimen. Maar nieuwe gewoontes helpen je wel om niet weer op achterstand te staan.


eigen foto

Voorbeelden van dagelijkse opruimroutines:

- na gebruik op dezelfde plek terugleggen: autosleutels, leesbril, afstandsbediening, schaar

- jassen aan de kapstok, kleren over een stoel, schoenen in de kast

- vuile kleren in de wasmand

- eten en drinken terug in de koelkast

- boeken op het nachtkastje of in de kast en niet op de vloer

- gebruikt servies op het aanrecht of - nog beter - in de vaatwasser of gelijk afwassen


Aanvullend kun je jezelf ook nieuwe gewoontes aanleren.

Bijvoorbeeld:

- doe lichten uit die niet hoeven branden

- doe televisie of radio uit als je niet kijkt

- doe de wc-bril naar beneden

- doe kastdeuren dicht

- schuif stoelen aan na het eten

- maak je bed op

- neem mee wat er op de trap ligt

- doe gordijnen open of dicht

- hang natte handdoeken uit en laat ze niet op de vloer liggen

- knijp tandpasta richting de dop en draai de dop op de tube

- train jezelf om te stoppen met vloeken, mopperen of schreeuwen

- elke week je mailbox opschonen


Het veranderen van routines valt niet altijd mee. Het meeste succes voor het aanleren van een nieuwe gewoonte is om het te laten volgen op een bestaande gewoonte. Tandenpoetsen is voor de meeste mensen een ingesleten routine en daardoor een uitstekend punt om een nieuwe gewoonte op te laten volgen. Bijvoorbeeld het opmaken van je bed. Voordat een routine een beetje inslijt moet je het toch wel minimaal 10 keer doen.

Vaak haken we eerder af – er is altijd wel een reden waarom iets niet lukt. We hebben dan de neiging om een andere aanpak te bedenken, maar meestal hebben we het net niet lang genoeg volgehouden. Of de timing was verkeerd, dat kan ook. Maar er komt ook een beetje discipline bij kijken. 


Als je je omgeving volledig opruimt, verander je het uitzicht om je heen. De verandering is zo sterk dat het voelt alsof je in een heel andere wereld leeft, en dit heeft een diepgaand effect op je geest. Het zorgt ervoor dat je absoluut niet wilt terugkeren naar de oorspronkelijke staat.

~ Marie Kondo


Warme groet, 
Anita

Wil je elke maand een nieuwsbrief/inspiratiemail met gedachtes van dat moment, passend bij het seizoen ontvangen? Klik hier om je aan te melden <--> 



2 opmerkingen

  1. Helemaal mee eens. Na het plotselinge overlijden van mijn dochter Lucy hebben routines ervoor gezorgd dat ik overeind bleef. Ze stutten me de dagen door.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Routines geven je in moeilijke tijden een manier om de dag door te komen.

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!