Overvloed en schaarste


foto via canva


Verwachte schaarste

Elk jaar heeft een aantal logische momenten om naar je financien te kijken. Januari is er een van – na de feestdagen willen mensen de broekriem weer aantrekken. Na de zomervakantie is een ander natuurlijk moment. Als je op vakantie geweest bent, dan zijn je reserveringen hiervoor vast aardig geslonken. Of helemaal op. Of meer dan op. Misschien had je geen budget en heb je alles van de gewone lopende rekening betaald. En denk je: dat moet volgend jaar echt anders. Neem nu je kans. Inventariseer wat je deze vakantie hebt uitgegeven (verblijf, reis, eten, uitjes, spullen die je van tevoren hebt gekocht) en neem dat als leidraad voor volgend jaar. Wat wil je volgend jaar anders?


Niet alleen wat betreft kosten voor vakantie is het goed om te inventariseren, te reserveren en mogelijk te besparen door andere keuzes te maken. Het geldt ook voor andere kosten die er aan komen. Energie gaat overduidelijk de pan uit rijzen, maar ik verwacht dat we als gehele samenleving te maken gaan krijgen met tekorten op allerlei vlakken. Prijzen voor brandstof stijgen, tarieven voor gas vliegen omhoog. Werkloon gaat omhoog. Er valt te weinig regen, wat gevolgen heeft voor oogsten. De berichten hierover stapelen zich op. Toch denk ik dat dit nog maar het begin is van meer tekorten waar we mee om moeten gaan, omdat dit soort collectieve processen een opstuwende werking hebben. Het is goed om jezelf alvast financieel weerbaarder te maken.


Als je je leven wilt vereenvoudigen, dan is dit het moment om veel te oefenen en kennis op te doen. Waar je maar kijkt, lees je over manieren om te besparen. Dit is je kans om je kennis te vergroten of op te frissen. Sommige van de duurzame en spaarzame inspirators van 10 jaar geleden zijn gestopt of iets anders gaan doen, maar er zijn ook nieuwe mensen actief met heel veel tips over duurzamer en zuiniger leven. Ook als je al langer eenvoudig leeft, geeft dat nieuwe inspiratie. Bijvoorbeeld duurzamekeuzes.nl of leefzuinig.be



Nog steeds overvloed

Naast de tekorten die er zijn, zie ik ook nog steeds overvloed. Als er geld ingezameld moet worden, dan worden nog telkens records gebroken, ook als er spullen ingezameld worden dan komen grote hoeveelheden beschikbaar. Op individueel vlak kan het heel wat nijpender voelen, maar in zijn geheel zijn er nog steeds overvloeden. Ook aan activiteiten die georganiseerd worden zie ik nog steeds overvloed. Na alle covid restricties valt het op hoeveel aanbod aan vertier en vrijetijdsbesteding er vóór die tijd was. Ondanks alle tekorten aan grondstoffen is er nog steeds een enorme hoeveelheid aan activiteiten. Open dagen, grote en kleine evenementen, proeverijen, cursussen, concerten, feestjes en borrels, markten. Het een nog aantrekkelijker dan het andere. Als je vanwege beperkingen de afgelopen jaren het was afgewend om hier naartoe te gaan, dan is nu je kans om hier blijvend een rem op te zetten. Je niet weer overenthousiast te laten maken door al dat leuks wat er te doen is. En ja, ik heb het ook over mezelf ;-)


Zolang het nog kan in relatief goede tijden, denk ik dat dit juist het moment is om jezelf voor te bereiden op tekorten. Die tekorten zullen onherroepelijk volgen op tijden van overvloed. Als je vrijwillig met minder kunt leven, is dat een heel ander gevoel dan wanneer je noodgedwongen met minder moet leven. Ik ben blij met alle vaardigheden die ik ontwikkeld heb op gebied van besparen. Als je al een tijdje bezig bent (geweest) met consuminderen, minimaliseren, opruimen en/of eenvoudiger leven, dan heb je kunnen ervaren hoeveel rijkdom eenvoud geeft en ook hoe gul de aarde is. Er is zóveel te zien, te krijgen, te vinden. Ik denk zelfs dat als we wereldwijd de helft minder zouden consumeren of produceren van wat we nu doen, dat zelfs dán er nog meer dan genoeg is voor iedereen.


Weerbaarheid vergroten

Ik denk dat als je jezelf gaat leren hoe je krap kunt leven – juist in een tijd dat het niet perse hoeft – dat je jezelf weerbaarder maakt. Je hebt jezelf al een beetje voorbereid op tijden die er mogelijk gaan komen. Omgaan met schaarste op gebied van geld, spullen, verplichtingen of liefhebberijen, leert je om te gaan met schaarste op gebied van andere tegenslagen. Bijvoorbeeld hoe je omgaat wanneer je gezondheid je (tijdelijk) in de steek laat of hoe je er mee omgaat wanneer je op gebied van relaties armoede kent.


Op de meeste processen hebben we geen invloed. Aan de processen op wereldniveau kun je denk ik alleen maar wat doen door in je eigen leven verandering aan te brengen. Als je je onafhankelijker kunt bewegen dan wordt je gevoel van vrijheid vergroot. Schuldenlast verlagen; leningen en kredieten aflossen, roodstand wegwerken, hypotheek aflossen of oversluiten, leren om zelf te klussen. Je gevoel van eigenheid groeit en daardoor word je weerbaarder. Je geest wordt vrijer. En als je geest vrijer wordt, kun je makkelijker leven met beperkingen.


Een paar van de blogs waarin ik schreef over budgetteren of besparen op boodschappen. 

Hoe begin ik met besparen?

Financiele flexibiliteit

Tijd en geld


Warme groet, 

Anita

=======================================================================

In 2012 begon in mijn leven te vereenvoudigen door het opruimen van mijn huis. 


Mijn belevenissen over opruimen en minimaliseren, over eenvoudiger leven ben ik bij gaan houden op dit blog. Hier lees je mijn terugblik. Omdat ik het een enorm leerzaam proces vond - en nog steeds vind - ben ik blijven bloggen en vertellen over hoe je op een praktische manier meer richting aan je leven kunt geven en veerkrachtiger wordt en een groter gevoel van zingeving krijgt. 


Wil je op de hoogte blijven, meld je dan aan voor mijn maandelijkse nieuwsbrief. Elke maand deel ik mijn gedachtes, meditaties of tips die passen bij het seizoen. 

2 opmerkingen

  1. Een aansprekende post Anita. Over het algemeen hebben we hier in Nederland nog steeds veel in vergelijking met sommige andere landen. Ik ben er ook voorstander van om eenvoudiger te leven en met minder spullen/ballast.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!