Hoe begin je met opruimen



Er is niet één juiste manier waarop je het beste kunt opruimen. 

Maar van alle blogs en boeken die ik er over gelezen heb, en van alle tv programma's die ik over dit onderwerp gezien heb en niet te vergeten, wat ik uit eigen ervaring kan zeggen, is dat er een paar duidelijke overeenkomsten uit te filteren zijn. 

Het begint eigenlijk allemaal met een overkoepelend gevoel 'er moet iets gebeuren'. Iedereen die begonnen is met opruimen voelt een bepaalde noodzaak dat er iets moet veranderen. Er moet iets in gang gezet worden. 


En dat gebeurt met een eerste stap. 


Ik begon ooit met het opruimen van de vaatwasser. Niet het soort kastje waar je het eerste aan zou denken. Maar het was een begin. Ik had de eerste stap genomen. Van de vaatwasser ging ik naar de badkamer en van de badkamer naar de woonkamer en vandaar naar de kinderkamers en weer terug naar de badkamer. Kris kras. Voor menigeen zou het vast compleet willekeurig zijn en zonder structuur, maar ik dacht als ik eerst nog moet gaan nadenken en uitdokteren hoe ik dit gestructureerd moet aanpakken, dan gaat er niks veranderen. Een beetje zoals verzuchten dat je geld over wilt houden, maar je niks aan je uitgavenpatroon wilt veranderen. Dat schiet ook niet op. Soms moet je gewoon ergens beginnen. En dan is dat het begin. Vandaar volgt een vervolgstap en vandaar een nieuwe stap. En ook als er geen plan is, dat is allemaal oké. Dat plan ontvouwt zich wel wanneer je blijft luisteren naar wat het opruimen jou brengt, wanneer je blijft voelen naar wat het bij jou teweeg brengt. Er is iets in gang gezet en je hebt iets gedaan met een noodzaak die je voelde en dan is dat goed. 

De grote gemene deler in vrijwel alle ervaringsverhalen is de kracht van kleine stapjes. Wanneer de spullen ons boven het hoofd groeien, wanneer we niet weten waar we moeten beginnen, dan helpt het om klussen in kleine stapjes aan te pakken. Kleine stukjes tijd, 10 of 15 minuten. Kleine beslissingen. Kleine delen van het huis, bijvoorbeeld eerst de slaapkamer. 


Met deze 6 stappen maak je een goede start bij het opruimen 




1) ruim vooral op voor jezelf, niet voor een ander


Als eerste wil ik noemen dat het opruimen jouw persoonlijke zoektocht is. Wanneer we ons overbelast voelen dan is het makkelijk om onze pijlen te richten op de spullen en gewoontes van een ander. Hoewel het waar is dat in een huishouden nooit 1 persoon de schuldige is, wil ik toch benadrukken dat het jouw eigen zoektocht is. Het is daarom ook belangrijk dat jij je richt op het opruimen van je eigen spullen. Probeer niet teveel tijd te besteden aan het overtuigen van je huisgenoten om zijn/haar spullen (dozen met spullen die uit zijn/haar ouderlijk huis komen, studiespullen, foto's van vorige relaties, een schuur met projecten die niet af zijn) op te ruimen, want je kunt hierin heel erg verstrikt raken als je huisgenoot nog niet zo ver is om hiermee aan de slag te gaan. Je gaat dan eigenlijk aan de slag met zijn/haar ballast en dat kan verwarrend worden. Met name in de beginfase van het opruimen loopt het gevoel van ergernis over teveel spullen heel erg door elkaar. Die emoties kunnen soms net zo'n kluwen zijn als de doos met elektronicakabels of het mandje met restjes wol die in elkaar zijn gehaakt of de kerstverlichting die niet goed is opgeborgen. Het enige waar je je wel in moet verdiepen als de ander het niet doet, is de gezamenlijke administratie. 



2) laat alles door je handen gaan


Ik vind het ook belangrijk om te noemen dat jij zelf elk item in handen moet hebben. Je hoeft niet bij elk item even lang stil te staan, maar in het proces is het belangrijk dat je even contact maakt met het item en met wat het bij jou zelf teweeg brengt. Het kan soms zo aantrekkelijk voelen - weet ik uit eigen ervaring - om een container te laten komen en daar gewoon alles ongezien in te kwakken. Maar de grootste lessen van het opruimen haal je er uit door over elk item een keus te maken. 



3) zoek soort bij soort


Leg kleding bij kleding. Bloempotten en vazen bij elkaar. Hobbyspullen bij elkaar. Gereedschappen bij elkaar. Foto's bij elkaar.  Speelgoed bij speelgoed. Telkens als je in een kast of kamer iets tegenkomt wat daar niet hoort, breng je het naar zijn soortgenoten. Hiermee maak je overzicht en zorg je dat zaken compleet zijn. Als je dan speelgoed wilt gaan uitzoeken om te verkopen, dan heb je de meeste kans dat je het compleet kunt aanbieden. 



4) bepaal een parkeerplek

Als je de ruimte in huis hebt, dan kun je er voor kiezen om een kamer te gebruiken als parkeerplek. Je komt iets tegen in een kast waar je het niet meer wilt, maar je kunt op dat moment nog geen besluit nemen over wat je er dan wel mee wilt. Als je het in een aparte kamer kunt parkeren, dan zou ik daar zeker gebruik van maken. Maar een deel van een kamer kan ook. Ik noem het 'spullen in een hoek drijven'. 



5) bepaal een vaste plek voor kringloopspullen

Wijs een vaste plek in huis aan waar kringloopspullen naartoe gaan. In de gang, in de trapkast, op een logeerkamer, in de auto. Alles wat je tijdens het opruimen tegenkomt en bestemd is voor de kringloop, zet je op deze vaste plek. In dozen, of tassen. 



6) bepaal vaste plekken voor je afval

Zorg dat je vaste plekken in huis hebt voor gescheiden afval; restafval, glas voor de glasbak, oud papier, batterijen, groenafval. Later kun je bij jezelf te rade gaan of je de hoeveelheid afval kunt verminderen (want dan hoef je het namelijk ook niet op te ruimen). 




Opruimen is een zoektocht. Met elk item dat je in handen neemt, leer je meer over jezelf. Oude patronen worden niet meer zo star als ze vroeger waren. Negatieve gedachten minderen. Gehechtheid aan spullen neemt af. Je voelt je vrediger. Met een innerlijke rust. Tegenslagen brengen je niet meer zo snel uit balans. Je kunt duidelijker onderscheid voelen tussen de ballast van jezelf en de ballast van een ander. Je wensen voor jezelf worden duidelijker. 



In eerste instantie voelt het wellicht alsof je een nieuw mens wordt, maar wat er in werkelijkheid gebeurt is dat je wordt wie je altijd al was. Je hebt jezelf uitgegraven uit je eigen spullen. Je hoefde niets aan jezelf te verbeteren, niet méér spullen te hebben om aan een ongrijpbaar ideaalbeeld te voldoen, niet méér te zijn dan wie je al was.


Met elk aspect van het opruimen groei je dieper in jezelf


Warme groet, 

Anita 


==================================================================

In 2012 begon in mijn leven te vereenvoudigen door het opruimen van mijn huis. 


Mijn belevenissen over opruimen en minimaliseren, over eenvoudiger leven ben ik bij gaan houden op dit blog. Hier lees je mijn terugblik. Omdat ik het een enorm leerzaam proces vond - en nog steeds vind - ben ik blijven bloggen en vertellen over hoe je op een praktische manier meer richting aan je leven kunt geven en veerkrachtiger wordt en een groter gevoel van zingeving krijgt. 

Heb je behoefte aan begeleiding, dan kun je contact voor een e-mail consult. 

Wil je op de hoogte blijven, meld je dan aan voor mijn maandelijkse nieuwsbrief. Elke maand deel ik mijn gedachtes, meditaties of tips die passen bij het seizoen. 

3 opmerkingen

  1. Ik vind dat je een prachtige, diepere betekenis aan opruimen geeft Anita. Worden wie je altijd al was. Wie wil dat nou niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mooie opsteker nu ik in de opruimmodus zit....Ons huis wordt verbouwd.
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!