Zelf maken: chocolademelk


Kant-en-klaar producten hebben een heel vreemd effect op de mensch. Ze wekken de suggestie dat er heel bijzondere ingrediĆ«nten in zitten die alleen in een fabriek, in de juiste samenstelling en onder de juiste condities gemaakt kunnen worden. Maar dat is in veel gevallen helemaal niet zo. 

Heel lange tijd dacht ik niet echt na over wat er in de producten zat die ik kocht. Met sommige producten was ik opgegroeid en nou ja, het lag in de winkel, dus het zou wel goed zijn. 

Toen ik een paar jaar geleden serieuzer ging kijken naar wat er allemaal in zo'n verpakking zit, bekroop mij een gevoel van onrust. Wilde ik dat allemaal in mijn lijf hebben?
Tegelijk ontdekte ik dat er meestal niet zoveel bijzonders is aan kant-en-klaar producten. Waar gaat het nou vaak om? Een pot pastasaus is uiteindelijk niet meer dan tomaten (als je wilt kun je die in pak of blik kopen) met kruiden, beetje knoflook en groenten naar keuze. Als je dat eenmaal doorziet, gaat er een wereld aan zelf-maak-eten voor je open. 

Instant choco mix is ook zo'n voorbeeld. Je kunt het ook heel simpel zelf maken. 

Afgelopen Kerstmis maakte ik voor onze meiden een pot instant chocomix als cadeautje onder de kerstboom. De mokken voor erbij kocht ik in de kringloop, samen voor €0,50. 

100 gr. cacaopoeder
100 gr. poedersuiker
snufje zout

Niet vergeten dat je ook melk nodig hebt!

Op de pot schreef ik hoe onze meiden zelf een beker chocolademelk kunnen maken: melk afmeten door het in de mok te gieten. Melk in een pannetje overgieten. Eetlepel chocomix erbij, roeren en verwarmen. Sindsdien staan ze regelmatig aan het fornuis om voor zichzelf een beker warme chocomelk te maken. 

Vroeger maakte ik het uit de losse pols, maar ik vind het makkelijker gemixt in een pot. 
Je kunt per keer chocolademelk maken, maar met een pot choco mix in huis is de suiker en cacao al gemixt en gewogen. 

In een pot past bovenstaande hoeveelheid. 

Warme groet in koude dagen
Anita








12 opmerkingen

  1. Onwijs mooi idee. Hier heb ik een biomix. een keer gekocht toen deze uit het assortiment ging. als de bus leeg is is het ook goed om deze weer op die wijze in te vullen denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een goed idee om het al gemengd in een pot klaar te hebben staan. Ik maak zelf het liefst de versie van gewone cacao maar de kinderen pakken altijd de nesquick. Want dat is minder werk en geen klontjes. Want klontjes is uit den boze bij ze, haha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, die klontjes hĆØ. Daar zijn mijn meiden ook gefixeerd op. In de poedersuiker zit al anti-klontermiddel, dat scheelt. Als je die toevoeging wilt vermijden kun je zelf poedersuiker malen van kristalsuiker. Zelf nog nooit gedaan, maar ik lees dat anderen het doen. Ooit de tip voorbij zien komen om te malen in een elektrische koffiemolen. Het schijnt wel de levensduur van je koffiemolen te bekorten.

      Verwijderen
  3. Ik gebruik ook altijd pure cacao, maar dat snufje zout erbij ga ik eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jeugdsentiment en toch echt lekkerder dan de fabrieksmatige chocolademelk. Hier wordt een mens blij van.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn jongste dochter maakt het ook altijd zelf op deze manier. Wat heb je gezellige mokken ook erbij!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!