Wat Sint Maarten ons leert over delen


eigen foto: gevelplateau Amiens




Het vieren van seizoensfeesten wordt steeds leuker wanneer je leert over de achterliggende betekenis.

Zo las ik meerdere stukken over het feest van Sint Maarten. Ik las over hoe de jonge Martinus met zijn legeronderdeel na een hele koude en zware tocht door de bergen bij de stad Amiens aankwam. Het was bijna donker en de stadspoorten zouden gaan sluiten. Martinus zag buiten de poort een arme bedelaar. Martinus had hem niets te geven, geen brood of aalmoes. Het enige dat hij kon geven was zijn mantel zodat de bedelaar beschermd zou zijn tegen de kou. Martinus gaf echter niet zijn hele mantel, maar hakte 'm met zijn zwaard in twee. Gaf de ene helft aan de bedelaar en hield de andere helft voor zichzelf.

Waarom gaf niet zijn hele mantel? Op het eerste gezicht lijkt het wat krenterig, om slechts de helft te geven en niet alles. Maar er schuilt een hele wijze les in het gebaar van Martinus. Hij gaf namelijk weg wat hij kon missen, maar zorgde ook dat hij zelf genoeg had.

lees ook: hoe je meer kunt leven met de seizoenen


In vroeger tijden gingen bedelaars langs de deuren voor een aalmoes, een lekkernij. Inmiddels is het een feest voor kinderen geworden, waarbij ze in ruil voor een liedje iets lekkers krijgen. Maar het aspect van delen zit er nog steeds in.

Wij leven nu in een tijd van overvloed, op veel vlakken zullen wij het niet voelen wanneer we iets weggeven. Toch denk ik dat het goed is om er bij stil te staan; hoeveel geef ik weg, geef ik meer weg dan ik kan missen of heb ik genoeg om te delen en hou ik genoeg over voor mezelf?

Ik las een mooi openhartig blog waarin de schrijfster vertelt over hoe zij haar handwerkjes weggeeft en iemand haar er op wees dat zij daar eigenlijk geld voor zou moeten vragen. Tot welk punt geef je iets weg (draag je iets uit) omdat je dat vanzelfsprekend vindt, omdat het vanuit je hart komt en vanaf welk punt voel je dat het gaat wringen?

lees ook: de diepere betekenis van het Sinterklaasfeest


Er zit ook nog een andere kant aan weggeven. Namelijk, is iemand echt geholpen met jouw gift. Geef jij zoveel dat je de ander alles uit handen neemt? Geef je zoveel dat je iemands zelfredzaamheid ondermijnt? De kunst is om precies zoveel weg te geven zodat een ander weer op weg geholpen is, zonder dat je iemand al het werk uit handen genomen hebt. En ook dat je genoeg voor jezelf overhoudt om opnieuw te laten groeien.

Fijne Sint Maarten

Warme groet
Anita


bewaar op pinterest voor later of om met anderen te delen



==================================================================

In 2012 begon in mijn leven te vereenvoudigen door het opruimen van mijn huis. 


Mijn belevenissen over opruimen en minimaliseren, over eenvoudiger leven ben ik bij gaan houden op dit blog. Hier lees je mijn terugblik. Omdat ik het een enorm leerzaam proces vond - en nog steeds vind - ben ik blijven bloggen en vertellen over hoe je op een praktische manier meer richting aan je leven kunt geven en veerkrachtiger wordt en een groter gevoel van zingeving krijgt. 

Heb je behoefte aan begeleiding, dan kun je contact voor een e-mail consult. 

Wil je op de hoogte blijven, meld je dan aan voor mijn maandelijkse nieuwsbrief. Elke maand deel ik mijn gedachtes, meditaties of tips die passen bij het seizoen. 

6 opmerkingen

  1. Mooi om op de achtergrond van dit feest te wijzen en vooral de les hieruit te laten zien. Dank je.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel voor je uitleg, weer iets om over na te denken :-)
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed dat je er aandacht aan besteed. vaak worden feesten alleen nog als een commercieel iets gezien!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is inderdaad commercieel. Nu 11 nov op zondag valt merk je hoeveel winkeliers in de melk te brokkelen hebben over wanneer het gevierd moet worden.

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!