Zelf appelazijn maken




Na de appelmoes en de appeltaartvulling breidde ik mijn zelf-maak repertoire uit met appelazijn

De werkwijze voor het maken van appelazijn haalde ik uit het Kookboek van Het kleine huis op de prairie, een heerlijk experimenteel kookboek van een Amerikaanse vrouw die recepten probeert na te maken uit Het kleine huis. Mijn werkwijze heb ik aangevuld met tips die ik kreeg op de fb kookgroep. 

Werkwijze zelf appelazijn maken:


Je neemt een of meerdere grote glazen schone potten.
Vul ze voor 2/3 met water. Als je bronwater of putwater hebt dat zo schoon is als in de tijd van Het kleine huis, dan kun je dat gebruiken. Ik gebruikte gekookt, afgekoeld water. Kraanwater of bronwater kan ook.

Doe er appelschillen en klokhuizen bij, die je over hebt van het maken van bijvoorbeeld appelmoes. Klokhuizen kunnen er dus prima bij, maar er moeten geen rotte plekken op zitten of wormplekjes. 

Zorg er voor dat de schillen onder water staan. De schillen hebben nogal de neiging om naar boven te drijven, waardoor ze gaan rotten. Je kunt ze onder water houden door er een gewicht op te leggen. Het meest praktische vind ik een zakje water; je vult een boterhamzakje met kraanwater, doet het zakje dicht en drapeert dit bovenop de appelschillen. Hierdoor is het wateroppervlak geheel bedekt. Als je meer natuurgetrouw wilt werken, dan kun je er een schotel op leggen of een steen. Je kunt bijvoorbeeld een koolblad bovenop de appelschillen leggen en daarop een steen. Dit werd in vroeger tijden gedaan. Ik heb dit een keer geprobeerd, maar de schillen gingen toch rotten. 

Tot slot doe ik er nog een lapje katoen overheen, zet het vast met een elastiek en zet het vervolgens weg op een donkere plek op kamertemperatuur. Laat het een paar maanden staan, maar kijk tussendoor hoe het gaat. Als het goed is moeten er kleine belletjes gaan ontstaan, dit is het gistingsproces. Je kunt eventueel het proces op gang helpen door er wat gist aan toe te voegen.

Er kan een witte laag bovenop komen. Dit noem je de azijnmoeder. Het ziet er onsmakelijk uit, maar is op zichzelf onschadelijk. Het komt door het proces van zuurstof, fermentatie etc etc etc (vanaf hier houdt mijn kennis op ;-)). Je schijnt het op te kunnen eten, maar ik haal het er af. 

Na een paar maanden kun je de appelazijn overgieten in flesjes. Eerst giet ik het door een vergiet en vang het vocht op. Daarna filter ik het door een koffiefilter zodat ik een mooie heldere azijn in een flesje heb.

Bij het maken van dit soort dingen moet je veel leren vertrouwen op je reuk en op je gevoel. Je kunt het altijd naast een kant-en-klare azijn houden om te vergelijken. Mocht je het niet durven gebruiken in je salades dan kun je er altijd je haar mee uitspoelen, daar wordt het heerlijk zacht van. 






Water in een plastic zakje bovenop leggen voorkomt dat de appelschillen boven het water uit komen en gaan rotten. 


Een andere manier om de schillen onder water te houden is er een koolblad op leggen met een steen om te verzwaren. 




Afdekken met een katoenen doek. 


In deze blogpost vind je meer ideeen voor recepten met appels. 
In deze blogpost vind je een recept voor het maken van vlierbloesemazijn. 



Veel plezier met je oogst!

Warme groet, 
Anita


bewaar voor later op pinterest







1 opmerking

  1. Wat gezellig dat je het recept uit het kookboek van het kleine huis op de prairie hebt. Ik vind het altijd zo gezellig daar : )

    Het resultaat is ook al gewoon mooi voor de sier, zo in die pot!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!