Ruimte maken met Thich Nhat Hanh



Het komt niet vaak meer voor dat ik een nieuw boek koop. Het meest lees ik boeken via de bibliotheek, leen ze bij de minibieb, of ik krijg ze van mijn collega’s van Ogma.nu die hun kasten opruimen. Of ik krijg ze van de uitgever.

Maar af en toe neem ik wel eens een nieuw boek mee uit de winkel. Deze – Ruimte maken - van Thich Nhat Hanh zag ik liggen bij de aanbiedingen (van €9,99 voor €5,50) en nam ik mee naar huis, net als een afgeprijsd exemplaar Mediteren ook van Thich Nhat Hanh (tis even oefenen op de naam). Ik had nog nooit iets van deze wereldberoemde monnik gelezen; voor deze prijs durfde ik die kennismaking wel aan. (oke, ik vond het kaft erg aantrekkelijk ;-) ) Het leken me ook nog eens boekjes die ik vaker uit de kast zou pakken. En ik wil wel graag weer meer ruimte maken in mijn huis.

Ruimte maken van Thich Nhat Hanh is een alleraardigst boekje over het creëren van je eigen meditatieplek. Het is een handzaam praktisch boekje van slechts 90 bladzijdes, maar het is duidelijk waarom Thich Nhat Hanh zo geprezen wordt, want hij kan in een paar woorden heel veel zeggen.

Het boekje bestaat uit tien hoofdstukken:

1 Stoppen

Het lijkt zo’n open deur: als je op zoek bent naar meer rust, meer zingeving, los wilt komen van de drukte, dan moet je stoppen. Thich Nhat kan het zo verwoorden dat je gelijk merkt waar bij jou de schoen wringt.
‘Je kunt het huidige moment in al zijn volheid en vreugde aanraken, gewoon door een plek te hebben en een manier om te stoppen. De lukrake gedachtenstroom stoppen is de eerste stap in je meditatiebeoefening. De sleutel tot het creeren van een meditatieplek thuis is een ruimte inrichten waar de bedrijvigheid stopt.’

Dit was nog maar het eerste hoofdstuk en hier raakte Thich mij al meteen. Raakte me op een gevoelige plek, want dat was precies zoals ik mijn huis ervaarde toen ik net begon met de kastjes opruimen: overal waar ik in huis kwam zag ik werk liggen. Er was geen ontsnappen aan. En ik besefte dat ik eigenlijk nog steeds geen rustige plek in huis had. Er was een tijdlang dat de badkamer de enige kamer was die netjes en zonder werk was. Maar dat kostte me dan weer heel veel werk om het zo te houden. Mmmm.

2 Ademen

Stiekem ook een open deur als je al langer leest over wat gezond is voor de mens: de ademhaling. Maar wel zo belangrijk dat het goed is om het weer te noemen. Adem is zuurstof voor alles en iedereen.

3 Zitten

Een hoofdstuk over een plek om te zitten en te ademen en mediteren. Net als de andere hoofdstukken met veel voorbeeld affirmaties.

4 Een ruimte voor het ademen

Maak een plek, een hoekje, een kamer in je huis vrij en richt het in als een plek om op adem te komen. Een plek waar rust en vrede is. Een sacrale ruimte. ‘Zonder een speciale ademruimte kom je er misschien niet toe om een pauze te nemen, zelfs niet in je eigen huis. Misschien ben je rusteloos, boos op anderen of droevig. Een paar minuten in je ademruimte zitten helpt al om je pijn te verminderen en meer zicht te krijgen op de bron van je ellende.’
Je huisgenoten kunnen je ondersteunen door zachter te doen als jij op de stilteplek zit.

5 De bel uitnodigen

In de zen-traditie wordt het luiden van de bel genoemd: de bel uitnodigen. Sinds kort heb ik een klankschaal en die gebruik ik wel eens als ik vind dat er teveel onrust in huis is. Dat de kinderen te hard praten, door elkaar praten, ik mijn zinnen niet af kan maken, er onenigheid is. Het is een heel bijzonder effect zo’n klankschaal, maar door de geluidsgolven merk je dat iedereen zich daar op afstemt; iedereen stemt zich op hetzelfde af en er ontstaat weer meer eenheid. Overigens geen keiharde garanties hier.

6 De taart in de koelkast

Deze vond ik het moeilijkst om me voor te stellen. Ik geloof niet dat dit werkt op mijn gezin. Het idee is dat de ‘taart in de koelkast’ (mag ook een zak chips in de voorraadkast, een reep chocolade, ijsje in de vriezer, kiwi uit de fruitschaal zijn - net waar je voorkeur ligt) als afleiding wordt gebruikt voor een conflictsituatie. Dat als de kinderen ruzie hebben, ze boos zijn, niks met mijn bemiddeling te maken willen hebben en het spelende vriendinnetje er een beetje hulpeloos bij staat; dat ik dan zeg ‘ik bedenk me ineens dat er taart in de koelkast staat’. De werkelijke betekenis is dan ‘laten we ophouden elkaar pijn te doen’. De bedoeling is dat de een de tafel gaat dekken (yeah right- that will probably be me), de ander taart gaat snijden (yeah right-also probably me) en terwijl gezinsleden zich hier om bekommeren kan degene die boos is of verdriet heeft rustig bij komen en als het er aan toe is mee delen in de taart. Thich Nhat’s inlevingsvermogen is zeer groot, maar hier zie ik toch een tekortkoming.
Een traktatie is alleen maar meer reden voor onenigheid. En ik moet de troep opruimen. Misschien dat ik nog wat kan met het zinnetje ‘laten we ophouden elkaar pijn te doen’.

7 Een altaar maken

Deze kan ik dan weer iedereen aanraden. Van Thich mogen alle gezinsleden iets toevoegen aan het huisaltaar, maar zover ben ik nog niet. Het altaar is van mij, daar staan mijn mooie spulletjes op – edelstenen, buddha beeld, klankschaal, vaasjes, seizoensbloemetje, kruidenkaart – en als er teveel troepjes van de kinderen bij gezet worden, dan haal ik dat weg. Duidelijk (nog) geen plek die ik met de rest wil delen.


8 Metta-meditatie

Metta betekent liefdevolle vriendelijkheid. Liefhebben is op de allereerste plaats jezelf aanvaarden zoals je bent. Door metta-meditatie ga je oog krijgen voor wat jou heeft gemaakt tot wie je bent. Hierdoor komt er acceptatie. Acceptatie van lijden en van geluk.
Ook dit hoofdstuk heeft tal van affirmaties en meditaties.

9 Koken en eten

Hier zegt Thich waar ik ook over geschreven heb bij het zelf maken van eten: je krijgt meer oog voor waar je grondstoffen vandaan komen. Wie heeft het bewerkt, op welk land is het gegroeid? Thich adviseert om in je keuken een klein altaar te maken. Een plankje met een kaars of wierook, een edelsteen. Het houdt je aandacht erbij als je aan het koken bent. Dat is ook een heel bruikbare tip.

10 Slapen

Hou je slaapkamer zo vrij mogelijk van prikkels. Geen tv, telefoon, computer of sportapparatuur. Dit hoofdstuk bevat heel veel affirmaties en meditaties voor het verbeteren van de nachtrust. Heerlijk!

Ik zie wel wat punten waar ik in huis mee aan de slag kan. ‘De allerbelangrijkste elementen zijn een zitplek en een gevoel van vrede.’
Als Thich het zegt, geloof je het meteen.

Warme groet,
Anita

==================================================================

In 2012 begon in mijn leven te vereenvoudigen door het opruimen van mijn huis. 


Mijn belevenissen over opruimen en minimaliseren, over eenvoudiger leven ben ik bij gaan houden op dit blog. Hier lees je mijn terugblik. Omdat ik het een enorm leerzaam proces vond - en nog steeds vind - ben ik blijven bloggen en vertellen over hoe je op een praktische manier meer richting aan je leven kunt geven en veerkrachtiger wordt en een groter gevoel van zingeving krijgt. 

Heb je behoefte aan begeleiding, dan kun je contact voor een e-mail consult. 

Wil je op de hoogte blijven, meld je dan aan voor mijn maandelijkse nieuwsbrief. Elke maand deel ik mijn gedachtes, meditaties of tips die passen bij het seizoen. 

6 opmerkingen

  1. Deze mooie, wijze monnik schreef nog veel meer waardevolle boeken met prachtige inzichten. Misschien kun je in jouw gezin ‘de taart’ vervangen door iets wat je gezin belangrijk vindt. Het gaat erom dat je afleiding vindt van het pijnlijk moment. Afleiding kan met eten, maar net zo goed met boeken, iets leuks doen, een film kijken, ik noem maar wat. Afhankelijk van wat je gezinsleden leuk en belangrijk vinden. Veel boeken van Thich Nhat Hanh zijn ook als e-book verkrijgbaar en ja, ze blijven mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was aangenaam verrast door de manier van schrijven van Thich. Smaakt echt naar meer.
      Ik zal het eens uittesten of de taart door iets anders kan vervangen. Dank je.

      Verwijderen
  2. Ik ben dol op zijn boeken. Haal er altijd zo veel uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die taart in de koelkast lijkt mij ook niet echt uitvoerbaar. Ik snap de afleidingstechniek wel, maar het kan ook heel irritant zijn lijkt me.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Eten verbindt in ieder geval.
    Mooie, wijze adviezen en gelukkig pragmatisch.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!