Hoe je kunt bezuinigen als je echt niet meer weet hoe je moet bezuinigen

Stel, je wilt/moet bezuinigen. Maar je hebt geen idee waar je moet beginnen.

Je leest bij anderen over strategieën voor het aflossen van schulden. Over grote bespaarklappers door het verkopen van de tweede auto en jij kijkt naar jouw oude maar trouwe compact auto – de enige die je hebt - die je veilig naar je nachtdiensten brengt. Je leest hoe anderen snel hun schulden af konden lossen met bonussen, erfenissen, eindejaarsuitkeringen en jij bent al blij als je een bonnetje in je portemonnee vindt met statiegeld.

Je wilt heel graag, maar het lijkt zo hopeloos en onbegonnen werk. Want de uitlaat van je auto is er af gevallen, de APK komt er weer aan, je huisdier is ziek geworden, je paspoort/rijbewijs/ID kaart is verlopen (en die van je gezinsleden ook), je kinderen mogen op schoolreis – of jij even wilt betalen, je fiets wordt gestolen en je allerliefste nichtje gaat trouwen…..in Toscane.

Geen wonder dat de moed je in de schoenen zakt. Leuk hoor, budgetten maken en er een spaardoel aan hangen, maar alle potjes blijven leeg!

Toen ik net begon met besparen vond ik het soms dweilen met de kraan open. Dolblij met een besparing van een tientje en vervolgens was je het driedubbele weer kwijt aan zorgkosten.

Drie strohalmen

Voor iedereen die af en toe – of heel vaak – echt niet meer weet hoe er bezuinigd moet worden heb ik drie strohalmen waar je je aan vast kunt klampen. Een sprankje hoop om licht aan het eind van de tunnel te zien. Drie manieren waarmee je hopelijk meer inzicht krijgt in hoe het geld in jouw huishouden stroomt. Want uiteindelijk is inzicht in je inkomsten en uitgaven en inzicht in de manier hoe je er mee omgaat het belangrijkst om veranderingen door te voeren.

Wat gaat er in, wat gaat er uit.

Dit bedoel ik vrij letterlijk. Wat gaat er door de voordeur naar binnen en wat gaat er via de achterdeur en de kliko weer uit? Dat wat je weggooit geeft je minstens zo veel inzicht in jouw geldpatronen als het kijken naar dat wat je koopt.

Gooi je veel voedsel weg? Misschien betekent het dat je geen realistische inschatting hebt van wat je zoal eet in een week. Misschien eet je vaak op je werk omdat dat nou eenmaal praktischer is en blijft het eten in je koelkast staan. Misschien koop je te vaak producten met het voornemen om er een gezonde maaltijd van te maken, maar ontbreekt het je aan inspiratie. Misschien laat je je te vaak overhalen om kortingsartikelen te kopen. Misschien heb je baat bij de aanschaf van een vriezer? Zodat je restjes en afgeprijsde groente in kunt vriezen.

Belanden er vaak spullen in de kliko die kapot gegaan zijn? Misschien ben je voordeliger uit door een kwaliteitsartikel te kopen dat langer meegaat. Of gooi je spullen weg die nog waarde hebben?

Zet toelagen opzij

Volgens mij krijgt elk huishouden op een of andere manier wel een toelage. Kinderbijslag, eindejaarsuitkering, vakantiegeld, zorgtoeslag, huurtoeslag, gratificaties, bonussen, verjaardagsgeld. Probeer te leven alsof die toelagen niet bij je inkomsten horen. Begin met het buiten beschouwing laten van één soort toeslag, bijvoorbeeld kinderbijslag of je verjaardagsgeld en zet dit zodra je het ontvangt op een aparte rekening. Ja, in het begin zul je waarschijnlijk alles, of bijna alles weer terugboeken, maar op den duur merk je dat er steeds een beetje meer op de spaarrekening blijft staan.

Cashflow

Uiteraard heb je al gekeken hoeveel geld er binnenkomt en hoeveel er uit gaat. Maar minstens zoveel inzicht geeft het om te weten op welke momenten van de maand er geld binnenkomt en op welke momenten er incasso’s worden gedaan. Zo verschoof mijn werkgever op een gegeven moment het uitkeren van het salaris naar 3 dagen later. Dat lijkt minimaal, maar de oude datum was wel precies de datum waarop de energierekening werd afgeschreven. Daardoor stond er nooit genoeg geld op de rekening. Ik moest dus in de weken daarvoor mijn uitgaven hier op aanpassen. Door je cashflow te weten, voorkom je dat je steeds achter de feiten aanloopt.

Een boekhoudkundig expert ben ik nog steeds niet, zelfs niet na al die jaren consuminderen en besparen. Ik ben geen liefhebber van cijfertjes, dat zal ik nooit worden. Wat mij wel interesseert is hoe je door goed met jouw geld om te gaan, je meer voldoening kunt krijgen, meer regie over je eigen leven. Dat maakt dat je weerbaarder bent in tijden van tegenslagen en je algemene geluksgevoel stijgt.

Frankrijk - gewoon een plaatje voor de leuk


In het kader van financiële bewustwording wil ik je op het blog van Tanja Kiest attenderen. Tanja is 50 plus (toch??) en blikt terug op al de jaren dat zij bespaart. Vooral het feit dat ze met enige afstand er naar kan kijken, maken haar voorbeelden des te leerzamer.



7 opmerkingen

  1. En...zomaar iets uitgeven waarvan je eigenlijk denkt dat je daar geen geld voor hebt. Bv een leuke fooi als je ergens een kop koffie gaat drinken, of je koopt zomaar de Flow omdat je daar zin in hebt, of tóch een keer die lekkere maar belachelijk dure smoothie bij de Albert Heijn. Want...je zend daarmee de boodschap uit dat je gelooft in overvloed. Als je dat niet doet omdat je denkt dat je dat niet kunt betalen dan zend je de boodschap het universum in dat je gelooft in een tekort. En volgens de wet van de aantrekking komt dátgene naar je toe wat je uitzendt. Toen mijn Reikimaster dit tegen mij zei moest ik even slikken maar nu weet ik dat het inderdaad zo werkt. Als ik enorm ga bezuinigen komen er ineens rekeningen waar ik niet op zat te wachten, een bekeuring, pech en dus een reparatie. Dus ik ga nog steeds heel bewust met mijn geld om maar...ik doe zeer regelmatig ook iets 'verkwistends' als een fijne tegenhanger ;) Lieve groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is eigenlijk een hele andere insteek! Wat verrassend. Dat geld iets moet 'doen' daar ben ik inmiddels van overtuigt. Als ik iets uitgeef, wil ik dat een ander er ook beter van wordt.

      Verwijderen
    2. Geld is energie en het grappige is...we gaan met geld vaak hetzelfde om als met liefde. Dat schijnt een zelfde soort energie te zijn aldus mijn reikimaster ;) Dus ben je heel terughoudens met geld uitgeven, bang voor een tekort...dan zie je dat ook vaak in de liefde terug. Het fijne daarvan is dat het ook andersom werkt! Dus als je bewust anders met geld omgaat bijvoorbeeld door meer durven te vertrouwen op overvloed en dus makkelijker geld gaat uitgeven...dat dan die energie van de liefde meteen mee gaat doen! Ook daarin zul je dan bv iets bevrijdends ervaren. En andersom natuurlijk ook...:)

      Verwijderen
  2. Dag Anita, superleuk dat je mijn blog noemt. Ook bedankt voor het compliment, leuk om te lezen.
    50plusser klopt hoor, ik ben 59 jaar ga gewoon lekker door met sparen en besparen.
    Mooie post heb je gemaakt, vooral het opzij zetten van je toelagen vind ik heel mooi idee.

    groetjes
    Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Tanja, wat leuk dat je reageert. Ik zei het al eerder, maar ik vind je stukjes verfrissend. Dus na al die andere financiele blogs is er altijd ruimte voor een nieuwe!

      Verwijderen
  3. Goede post Anita.
    Tanja's blog lees ik ook graag.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Snap ook nooit hoe mensen zoveel problemen krijgen, ja natuurlijk omdat ze niet kunnen sparen. Zelf beheer ik de pot niet, vroeger wel en ik vond het altijd nodig om van mijn huishoudpot ook nog te sparen. Iedere maand legde ik daarvan f 50,- opzij voor onvoorziene dingen.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!