Een vision board maken voor je spaardoelen

Ik zit in de bespaargroep van meergeldminderstress en ik deed mee met de 15 daagse challenge om je financiƫn op orde te krijgen. Ik leer er toch elke keer weer iets nieuws van, ook al word besparen na zoveel jaar toch vooral een herhaling van zetten.

Maar zoals gezegd, ik leerde weer iets nieuws. Zo maakte ik weliswaar vroeger ook spaardoelen, maakte ook een goeie schatting van hoeveel ik daarvoor nodig zou hebben. Maar wat ik altijd verzuimde was uitrekenen hoeveel ik er dan voor opzij moest zetten per maand. Wat natuurlijk een vrij essentieel onderdeel is van het proces.

Dus nu deed ik het  anders.
Ik worstelde me weer eens door een excelletje heen (ben nog niet helemaal uitgeworsteld) en maakte een lijstje met spaardoelen en doelbedragen. Deze keer rekende ik uit hoeveel ik daarvoor per maand opzij zou moeten zetten.

Omdat ik deze spaardoelen echt graag wil bereiken leek het me goed om dat op een of andere manier levend te maken. Zodat ook de rest van het gezin er aan mee gaat werken. Ik besloot er een ouderwetse collage van te maken.
Eerlijk gezegd dacht ik trouwens dat het een opdracht was in de challenge van meergeldminderstress, maar toen ik de foto deelde op de facebook groep bleek dat ik het toch echt helemaal zelf verzonnen had. In ieder geval was iedereen zo enthousiast over mijn collage dat er al snel meer volgden.



De plaatjes zijn associatief gekozen, niet letterlijk. Zo vroegen de meiden mij verbaasd: ‘Mama, waarom wil jij nĆ²g een tent?!’ Vorig jaar kochten we een tent namelijk en nee, ik wil niet nog een tent, maar ik wil wel geld sparen voor de vakantie.
En het gaat me ook niet per se om die kleur gordijnen, maar het doel is nieuwe verduisterende gordijnen bij Ellie op de kamer.

1. Zonnepanelen

Dit is echt doel nummer 1. Dit jaar wil ik zonnepanelen op het dak. Punt. Het is een grote investering, maar de maandelijkse lasten gaan omlaag en dat geeft ons vervolgens weer wat meer financiƫle ruimte.

2. Verduisterende gordijnen

Dochter Ellie heeft, toen ze een eigen kamer kreeg, gordijnen er voor gekregen die ik nog had liggen. Hele mooie gordijnen van De Ploeg. Die hadden we in ons vorige huis. Maar deze gordijnen zijn licht van kleur en als zij gaat slapen is het in het voorjaar en zomer nog niet donker en dan valt ze niet zo makkelijk in slaap. Ook wordt ze weer vroeg wakker omdat haar kamer ochtendzon heeft. Niet de meest ideale situatie, zoals je zult snappen. Het is al twee (drie?)  jaar behelpen geweest met een losse lap stof voor het raam, maar nu moet het echt anders vind ik.

3. Tuinhuis/atelier en een nieuwe tuinaanleg

Wat ik heul graag wil is dat onze tuin opnieuw aangelegd wordt en dat we een groot, geĆÆsoleerd tuinhuis achterop de tuin krijgen. De tuin hebben we altijd zelf een beetje aangepast naar onze behoeftes, maar de sfeer is er inmiddels helemaal uit. Uitgeleefd zoals een huis uitgeleefd kan zijn. Het huidige tuinhuis is verrot en de tuin in het algemeen voldoet ook niet meer aan de wensen van het gezin nu.
Ik heb een nog niet geconcretiseerde wens om thuis healings en massages te geven en ik zou het ideaal vinden als ik dat in een tuinhuis zou kunnen doen. Eentje waar elektra, water en riolering in zit. Zodat eventueel een van onze ouders er ook kan wonen, mocht de situatie zich zo voordoen. Of dat de kinderen er kunnen logeren met vriendinnetjes. Dit vergt nogal een investering en is nu nog een droom. Concreet kan het niet eerder dan volgend jaar aan de orde zijn, hoe graag ik het ook anders zou willen. Staat dus wel in de lijst, maar heb ik in het budget niet meegenomen.

4. Wandelschoenen

De echtgenoot en ik hebben allebei nieuwe wandelschoenen nodig. Ik schreef er al eerder over dat het nodig is (onze zijn zeker 10 jaar oud en de zolen versleten). Twee paar goeie wandelschoenen is een flinke uitgave en staat daarom ook op het doelenlijstje.

5. Zomervakantie

Deze zomer gaat de reis naar Denemarken. Wel een ander deel als vorig jaar.
En vakanties kosten geld. Meestal meer dan je denkt.

6. Bestekcassettes

Schreef ik laatst nog dat ik bedacht had om een stalen snelkookpan voor ons stalen huwelijk te kiezen. Inmiddels ben ik van gedachten veranderd. Ik vermoed dat zo’n pan te weinig gebruikt gaat worden hier in huis en de verhalen van mijn moeder over haar ervaring met snelkookpannen van oma ‘de spinazie zat tegen het plafond’ waren weliswaar vermakelijk, maar niet erg in het voordeel van de snelkookpan. En aangezien ik net zo kook als mijn oma – namelijk snel afgeleid door iets anders, vermoed ik dat snelkookpan-en-ik niet zo’n goeie match is. Mijn oma zette de aardappels op het vuur (al dan niet in de snelkookpan), liep vervolgens naar het achterhuis en bedacht dat ze nog wat planten moest verpotten en vergat vervolgens de aardappelen. Ik ben niet veel anders.
In ieder geval, een collega deed me de suggestie aan de hand voor een bestekcassette en dat was een briljant idee, want ons bestek is eigenlijk aan vervanging toe. Sommige messen krijgen vlekken en die heb ik al uit de roulatie.

7. Slaapkamer

Onze slaapkamer heeft een make-over nodig. Maar het meest belangrijk is een nieuw topmatras en een nieuw dekbed en hoofdkussen. Wat we nu hebben is echt niet fris meer. En als het dan kan graag iets nieuws voor de ramen en een nieuw kleurtje op de muren. Een nieuw dekbedovertrek klinkt mij ook als muziek in de oren. Zo eentje als dit vind ik geweldig.


8. Nieuwe fiets

Deze had ik er liever niet op gehad, maar ik voorzie dat het wel een kostenpost wordt. Vorig jaar ging mijn elektrische fiets stuk. De motor hield er mee op. Dat was toen al balen, want dat was precies aan het begin van de zomervakantie. Niet de meest gunstige timing voor zo’n kostenpost. Ik kon toen voor een heel gunstige prijs een nieuwe elektrische fiets kopen, eentje uit een vorig seizoen. Niet mijn eerste keus, maar wel de beste koop op dat moment. Ik fiets heel veel en sinds de operatie aan mijn been wil ik niet meer terug naar een gewone fiets. Een gewone fiets is me te zwaar. Ik heb mijn energie voor andere dingen nodig. Het leek zo gunstig die fiets, maar er is aldoor gedoe mee. Om de haverklap hapert de fiets en houdt er vervolgens mee op. Ik word er knap sjagerijnig van en heb de neiging om deze maar weer in te ruilen voor een andere. Het wordt weliswaar steeds gratis – want garantie – gerepareerd, maar het euvel lijkt steeds terug te keren. Het gedoe wat ik er van heb is echt vervelend. Ik hou dus de mogelijkheid open dat ik deze fiets weer inruil voor een andere. Maar dan moet er wel weer geld bijgelegd worden.

Ik hou jullie op de hoogte!

groeten Anita


9 opmerkingen

  1. Hmm.... dat zou ik ook eens moeten doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie doelen en je weet waarvoor je voorlopig spaart! ��

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk hoor, werkt altijd als een tierelier zo'n vision board. En ik zie een nieuwe layout bij blogger. Wellicht ga ik mij daar ook eens aan wagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie doelen!
    Leuk dat je hierover blogt! (Het staat wel in de opdracht, maar blijkbaar niet zo duidelijk) ��

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Handig zo'n bord. Snelkookpan, ik wou er nooit aan omdat mijn schoonvader altijd de aardappelen liet aanbranden. Sinds ik hem heb aangeschaft gebruik ik hem iedere dag. In 10 minuten de aardappelen op tafel.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind het leuk dat je er zo'n vision board van gemaakt heeft. Dat spreekt me veel meer aan dan een geschreven wensenlijstje merk ik. Zo'n electrische fiets lijkt me heerlijk, maar niet als het ding het steeds niet doet inderdaad.

    Zonnepanelen wil ik ook graag : )

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk en handig zo'n vision board! Bestek, fiets, gordijnen... inderdaad allemaal prijzige 'grapjes' die je niet allemaal in 1x kunt vervangen. Succes met je spaardoelen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vind ik nou ook, dat zulke - relatief simpele - doelen dure grapjes zijn.

      Verwijderen
  8. Ik maak ook al jaren spaardoelen, ook in een Excel sheet. Ik spaar ook daadwerkelijk iedere maand een bedragje voor dat doel. Heel overzichtelijk en geeft een goed gevoel. Natuurlijk is het niet star en smokkel ik af en toe, maar het voelt goed en ik weet zo ook precies wat ik heb en wat ik uitgeef.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!