Meer leven met de seizoenen





Toen ik net begon met anders, eenvoudiger, leven vond ik de kreet ‘leven met de seizoenen’ nogal abstract. Ik was op zoek naar mijn eigen ritme, wilde niet het keurslijf van de klok en plicht en taak, dat voelde als tegen de stroom inzwemmen. Maar hoe kon ik het leven met de seizoenen nu gaan vormgeven? Ja leuk en aardig, die seizoensfeesten, maar het verandert niks aan je gevoel als je dat gaat vieren op de gezette tijden die al zijn voorgekauwd. Die seizoensfeesten krijgen pas betekenis als je het ritme waarop ze ontstaan zijn gaat voelen en ervaren. Ook leuk en aardig, om meer volgens de seizoenen te gaan eten, maar hoe geef je dat handen en voeten?

Toch, je moet ergens beginnen. Eigenlijk begint het al met het verlangen, een wens. Als het verlangen er is, is er al een voorzichtige kiem die naar boven wil komen. Dus misschien heb je al iets ervaren, voel je een bepaalde onrust, een gevoel dat het anders moet kunnen? Het gevoel dat ik niet mijn eigen ritme leefde, was op zichzelf al een vingerwijzing. Dat is het begin geweest.

Dit waren mijn ontdekkingen :

Ritme van de dag

Het eerste waar ik naar keek was hoe ik mij voelde gedurende de dag. Op welk moment was ik het meest alert, het meest productief, op welke momenten had ik honger, op welke momenten voelde ik mij moe. Op welke momenten was ik het meest sociaal en op welke het minst. Zelfs wanneer je dagindeling wordt gedicteerd door jonge kinderen waarvoor gezorgd moet worden, door werk buitenshuis die bepaalde tijdstippen voorschrijft, ook dan kun je kleine ontdekkingen doen. Je ziet misschien verschillen tussen hoe je je gedraagt in het weekend of op vrije dagen. Het is niet altijd mogelijk om er iets aan te veranderen op korte termijn of misschien wel nooit, maar het geeft je meer begrip van jezelf. En misschien ga je jezelf iets minder vaak in een ritme duwen dat helemaal niet bij je past.

Ritme van het jaar

De dagen van het jaar rijgen zich al snel aaneen en voor je het weet is er weer een jaar voorbij. Heb je verschillen gemerkt gedurende het jaar? Hoe ziet jouw dagindeling er uit als je vakantie hebt? Werk je daar naartoe of ga je vrije tijd uit de weg? Ga je vrije tijd van te voren al invullen of laat je het helemaal open? Sta je het hele jaar door op dezelfde tijd op, of zit er verschil tussen zomertijd en wintertijd? Ontbijt je het hele jaar door met hetzelfde ontbijt of wissel je dat af al naar gelang de temperaturen? Vroeger at ik alle dagen brood. ’s Morgens brood, ’s middags brood en ’s avonds vaak pasta (wat eigenlijk ook brood is). Nu varieer ik: in de winterperiode ontbijten met boekweitpap en warme rijstmelk. In de zomerperiode met yoghurt en granola.

Ritme van de seizoenen

Het ritme van de seizoenen is het beste te ervaren in de natuur. Een tip die ik ooit las was om een natuurgebied te zoeken waar je je helemaal thuis voelt. Een plek die je als prettig ervaart en waar je graag komt. Als het even kan, zo dicht mogelijk bij huis, maar niet iedereen woont in die omstandigheden. Ik kan dichtbij huis wel wandelen, maar het zijn niet echt gebieden waar ik een grote klik mee hebt. Sinds kort heb ik een natuurgebied gevonden waar ik mij helemaal op mijn plek voel. Er is oud bos, maar ook nieuwer gebied en diverse paden en graslanden. Ik moet er wel met de auto naartoe, maar het is ook niet de wereld uit. Een concessie waar ik mee kan leven. Maar ook als je niet in de buurt van een natuurgebied woont kun je de verschillen in de seizoenen ontdekken. Let op de eenden in het plantsoen; herken je de verschillen? Die ene met die manke poot; herken je ‘m? Die boom waar bij de laatste storm een tak is afgebroken; hoe gaat het met die boom? De struiken; kies er eentje uit en let er op bij elke wisseling van seizoen. Wanneer krijgt de struik blad, wanneer valt het blad af, komen er bessen aan? Komen er bloesems in? En merk je bij al die wisselingen van je omgeving ook een verandering in jezelf?

De makkelijkste manier om te leren wat seizoensgroenten zijn, is om in de supermarkt te letten op welke groenten in de aanbieding zijn en welke ruim voorradig zijn. Dat zijn de groenten van het seizoen. Wat heel interessant is, is om bij jezelf na te gaan hoe je daar mee omgaat. Ga je de winkel in met het idee dat je zin hebt in een bepaalde groente of laat je je keus afhangen van wat er het goedkoopst is. Eigenlijk bieden de groenten van het seizoen precies wat je nodig hebt in dat jaargetijde. Het geeft je daardoor ook een hele andere blik op wat gezond is. Ja, avocado’s en mango’s zijn gezond, maar is het echt nodig om ze het hele jaar door te eten?

Ritme van het leven

Een van de meest troostende en geruststellende ontdekkingen vond ik dat het leven niet lineair is, maar in terugkerende cycli komt. Al op jonge leeftijd wordt ons gevraagd wat we willen worden, wat we willen doen, waar we heen willen. Dat zorgt voor het idee dat er altijd iets in het verschiet moet liggen. Er is altijd een nieuw doel waar naartoe gewerkt moet worden. Altijd een bocht waarachter iets te vinden moet zijn, altijd een berg waarachter een prachtig dal te vinden moet zijn. Maar wanneer eindigt die weg? En bereik je ooit je doel? En wat als je je doel gevonden hebt? Ben je dan klaar met je weg? En is dat doel De Dood? Of keren er gebeurtenissen terug tijdens je leven? De wereld zoals het nu is, is heel erg doelgericht. Tegenstrijdig genoeg, kan dat heel erg leeg en doelloos voelen. Hoeveel mooier is het om je niet steeds af te vragen wat jij van het leven wilt, maar je af te vragen wat het leven van jou wil.

De seizoenen kun je ook herkennen in je eigen levensloop. Het jeugdige van de lente, de hoogtijdagen van de zomer, de nadagen in de herfst en het sterven in de winter. We worden door tijdschriften ingeprent dat we volop moeten leven, reclames zijn er op gericht dat we jong moeten blijven (of in ieder geval jong moeten ogen). Maar hoe verlossend kan het zijn om eens te kunnen zeggen: die tijd is geweest. Nu ga ik oogsten wat ik gezaaid heb. Verplichtingen los kunnen laten, zorgen los kunnen laten, begrip kunnen hebben voor de jonge generatie, zonder op hetzelfde niveau te willen functioneren; hoe bevrijdend is dat?

Zo zijn er talloze kleine manieren om meer in een natuurlijk ritme te leven. Zodra je er iets van ervaart, gaat je opvallen hoe alles in cycli loopt, hoe alles met alles verbonden is. Het geeft je rust, een gevoel van innerlijke vrede. En dat maakt je veerkrachtiger, je kunt meegaan op de stroom van het leven, in plaats van geforceerd roeien op een koers die je vastgesteld hebt.


Warme groet
Anita



Bewaren op Pinterest om te delen of later nog een keer te lezen. 

==================================================================

In 2012 begon in mijn leven te vereenvoudigen door het opruimen van mijn huis. 


Mijn belevenissen over opruimen en minimaliseren, over eenvoudiger leven ben ik bij gaan houden op dit blog. Hier lees je mijn terugblik. Omdat ik het een enorm leerzaam proces vond - en nog steeds vind - ben ik blijven bloggen en vertellen over hoe je op een praktische manier meer richting aan je leven kunt geven en veerkrachtiger wordt en een groter gevoel van zingeving krijgt. 


Wil je op de hoogte blijven, meld je dan aan voor mijn maandelijkse nieuwsbrief. Elke maand deel ik mijn gedachtes, meditaties of tips die passen bij het seizoen. 


12 opmerkingen

  1. Mooie blog weer, ik hou van ritmes en dankjewel! Ik wandel momenteel veel op het werk, bakfiets met de doggies en vergat gewoon mijn lievelingsrondje waar ik altijd veel vogeltjes spot. Die liep ik net in alle stilte.
    Geinspireerd door jouw woorden over de seizoenen
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi blog. Ik heb er zelf lang over gedaan om ritme te vinden in het leven en de seizoenen. Ik herken mezelf wel in jouw stuk. Dank , Manon

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klinkt wel als een geruststelling voor mij, dat jij er lang over hebt gedaan, want soms voel ik me wel eens hopeloos.

      Verwijderen
  3. Goed om over na te denken! De natuur brengt zoveel goeds, we zouden er meer gebruik van moeten maken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is ook nog eens altijd beschikbaar en goedkoop. De natuur is zo gul van zichzelf en verwacht niks terug.

      Verwijderen
  4. Dat vind ik nou echt interessant om te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik merk dat ik hier op het platteland meer met de seizoenen geconfronteerd wordt dan vroeger in de stad. Zo heb ik bijvoorbeeld op het moment weer die muur van mais die me het zicht op het bos ontneemt. Ik vind het wel wat hebben. Net zo goed als ik het heerlijk vind als hij weer verdwijnt.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Da's ook een heel mooi voorbeeld, de maismuur. Het is ook een heel geruststellende gedacht dat 'ie weer weg gaat.

      Verwijderen
  6. Ha Anita, wat schrijf je het weer helder op. Mooi blog! Gr. Rosan

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!