Zelf maken: granola



Een paar jaar geleden ben ik gestopt met 's ochtends ontbijten met brood. Het was 's ochtends brood en 's middags brood en vaak had ik rond koffietijd al weer honger en nam ik weer een plakje brood. Kortom: teveel brood. Door het jaar heen varieer ik nu met het ontbijt. In de winter meestal warme rijstmelk met boekweitvlokken. In de zomer schakel ik meestal over op yoghurt met muesli. Of rijstmelk met muesli. Vorig jaar maakte ik bijvoorbeeld zelf muesli op ayurvedische wijze. Tussendoor heb ik periodes dat ik ayurvedische soep neem. Dat neem ik dan zowel 's ochtends als 's middags. Dat is een reinigende soep, die veel afvalstoffen afvoert.

Deze zomer start ik de dag met volle yoghurt en zelfgemaakte granola. Ik kocht een tijdje de pakken luchtige cruesli van quaker. Hoewel erg lekker, was het me veel te duur en dan is het een uitdaging voor me om daar een betaalbaarder alternatief voor te vinden. Bovendien is het voordeel van zelfgemaakt dat ik weet welke ingrediënten er in zitten en kan ik zelf bepalen hoeveel suiker ik er in doe.

Ingrediënten zelfgemaakte granola

Met dit recept werk ik met cups. 1 cup is 250 ml. Met cups gaat het minder om de inhoudsmaat, maar meer om de verhoudingen. Als je geen cupmaatbeker hebt, kun je een theeglas o.i.d. uit je kast nemen, eentje die een beetje in de buurt komt van 250 ml. En dan reken je daarmee verder. Je moet maar zo denken: de eerste die de 'cup' als maatbeker uitvond gebruikte waarschijnlijk ook gewoon zijn/haar beker uit de keuken :-).

- 4 cups havervlokken (ik gebruik dus niet de havermout)
- 1 cup geraspte kokosvlokken/schaafsel
- 1 cup rauwe noten, zaden of pitten (bijvoorbeeld hazelnoten, pompoenpitten, zonnebloempitten)
- 1/2 cup gedroogd fruit, bijvoorbeeld, rozijnen, abrikozen, dadels.
Ik gebruik alleen rozijnen, want naast de noten vind ik dat al luxe genoeg. Ik voeg de rozijnen pas na het bakken toe, maar je kunt het ook meteen meebakken.
- 1 eetlepel kruiden. Kaneel met een klein beetje nootmuskaat, kruidnagel en kardemom
- 1/3 cup vet. Ik gebruik gesmolten kokosolie. Gesmolten roomboter kan ook.
- 1/4 cup zoetigheid. Gewone kristalsuiker kan. Ik gebruik honing, omdat dit vloeibaar is en daardoor zo lekker verdeeld over de havervlokken en er een lekker krokant laagje op komt.
- 2 eiwitten
- mespunt zout
- eetlepel amandelextract of vanille-extract naar behoefte (optioneel)

Doe alle ingrediënten (behalve het gedroogd fruit als je er voor kiest om dit niet mee te bakken) in een kom en meng door elkaar. Spreid het vervolgens uit op een bakplaat die je bedekt hebt met bakpapier en bak het in het midden van de oven ca. een half uur op 150 graden. Oven wel even voorverwarmen.

Bewaren in een luchtdichte trommel of pot.



Voordat het de oven inging.


Toen het uit de oven kwam. 


Gemengd en uit de oven. 







Warme groet,
Anita

Dit jaar (2018) probeer ik elke vrijdag een blogpost te plaatsen over iets wat je zelf kunt maken of zelf kunt doen. Omdat iets zelf te kunnen maken ontzettend veel voldoening geeft. Je vindt alle Zelf Maken artikelen onder het label - hoe kan het ook anders - ZELF MAKEN. Je kunt ze ook terugvinden op mijn pinterestbord.

Het recept heb ik van het blog In het Hoge Noorden, maar staat er nu niet meer op.


8 opmerkingen

  1. Heerlijk hoor, granola. Ik eet het vaak door de yoghurt. Ik eet dan de 0%vet Griekse yoghurt, die vind ik heerlijk. Ook in plaats van brood, want daar wil ik ook mee minderen, al vind ik dat best moeilijk want ik vind donkerbruinbrood met bijv. kaas zo ontzettend lekker....
    Fijn weekend,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook erg lekker. Als ik brood eet, eet ik desembrood. Een plakje kaas en dan tomaat of komkommer er op is heerlijk.

      Verwijderen
  2. Lekker!! Ik ga het ook eens op deze manier maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er heerlijk uit en vast veel minder suiker.Ik eet het nooit maar wie weet komt het nog eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zelf gemaakt is het allerlekkerste, want er zit ook aandacht en liefde in!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo is het! Mijn kinderen zeggen altijd dat ik de lekkerste kaasstengels maak. Want daarbij is het succesingredient de liefde. Zo lief.

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!