Zomer-opruimbingo




Voor veel mensen in de zomerperiode een tijd om er op uit te gaan, vakantie te vieren of veel buitenshuis te zijn. Maar ik herinner me dat ik juist heel veel zomervakanties heb benut om opruimwerk in huis te doen. Het werk waar ik door de weeks niet aan toe kwam. Als de kinderen vakantie hadden, dan viel het halen/brengen naar school weg, geen sport, geen kinderfeestjes e.d. Dat scheelde me al heel veel tijd, ook al moest ik zelf nog wel een aantal weken werken. Die extra vrije tijd gebruikte ik bijvoorbeeld om het tuinhuis op te ruimen, om de trapkast uit te mesten of om de garage weer op orde te maken. Bovendien gaat niet iedereen op vakantie, dus ben ik vast niet de enige die de zomer goed wil benutten. 


Opstuwende werking van de zomer

De zomer biedt zóveel mogelijkheden om verandering in je huis en in je leven aan te brengen. Iedereen voelt die opstuwende werking in dit seizoen. De groeikracht van de natuur is op haar hoogtepunt. In de zomer komt alles samen; dat wat we gezaaid hebben en dat wat we kunnen oogsten. Die opstuwende werking kun je heel goed benutten voor het orde scheppen in je huis en in je leven. 


Na de spontane voorjaarsopruimbingo die ik in maart organiseerde, wilde ik die eerste reeks mails aanvankelijk aanpassen naar een algemene bingo – eentje waaraan je elk moment van het jaar kunt beginnen. Maar gaandeweg ontstond er toch een nieuw thema: de zomer! 


De zomeropruimbingo start op 21 juni


De zomeropruimbingo start op de dag van Zomerzonnewende (21 juni). Dit is de dag met de meeste zonuren en de kortste nacht. Het is de langste dag van licht en warmte. Op deze dag kan de aarde het maximale uit de zon halen. Alles in de natuur om ons heen is op haar toppunt. Thema's in eeuwenoude volksfeesten gaan over vruchtbaarheidsvieringen en verbinding en eenheid. In het antroposofisch onderwijs doen kinderen bij de meipaal een dans om linten om de paal te vlechten. Daarna volgen de ouders met een dans om de linten weer te ontvlechten. 

Een ander feest gaat over het pinksterbruidspaar. Dit is ook een verbeelding van het aangaan van een verbintenis en een symbool van vruchtbaarheid. 


De zomerbingo heeft daarom als thema: vruchtbaarheid.


We onderzoeken wat we in ons huis hebben opgebouwd. Welke elementen hebben we met elkaar verbonden. Welke ‘zaden’ hebben we in de jaren hiervoor geplant en wat is nu onze 'oogst'. Wat gaan we achterlaten en wat gaan we meenemen naar het volgende jaar? 


Elke dag ontvang je mail met daarin een bingogetal. Het getal is het aantal items dat je die dag opruimt. Op zondagen is er geen bingogetal, waardoor de periode ca. 5 weken beslaat. Deze 5 weken krijgen elk een mini-thema. 


In de eerste week ligt de nadruk op ‘aan de slag’, niet teveel nadenken, maar opruimmeters maken. 

De tweede week laat ik je kijken naar terugkerende patronen

De derde week geef ik opdrachten om na te denken hoe je in het leven wilt staan; een blik op jouw gedroomde toekomst. 

De vierde week gaat over jezelf opnieuw opbouwen – het concreet maken van die doelen. O.a. veel tips hoe je spullen kunt verkopen.

De vijfde week een terugblik op wat de bingo je gebracht heeft en leg je alvast een brug naar de stappen ná de opruimbingo. 


Je ontvangt niet alleen een bingogetal, maar ook: 


 🧹 Een link naar de 30 dagen bingokaart.


 🧹 Tips hoe je je kunt voorbereiden.


 🧹 Dagelijks een begeleidende, bemoedigende of onderzoekende tekst van mij met een suggestie voor wat je zou kunnen opruimen, een voorbeeld uit mijn eigen opruimervaring. Of een tekst voor bezinning en bespiegeling. 


 🧹 Recepten die relatief makkelijk te maken zijn, maar toch voedzaam. Zodat je - moe van het opruimen - niet te snel in de verleiding komt om kant-en-klaar eten te maken of te bestellen.


 🧹 Dagelijks een onderzoekende vraag, of een bemoedigende quote. 




Via mijn nieuwsbrief hou ik je op de hoogte van nieuwe startdata. Je kunt je aanmelden door hier je naam en e-mailadres in te vullen. 


Wil je wel graag meedoen, maar kun je niet gelijk starten op 21 juni, dan kun je je aanmelden en de bingo later in je eigen tempo afmaken. Vaak is het een fijne gedachte om gezamenlijk te starten en te weten dat er tegelijk met jou meer mensen meedoen, maar het is natuurlijk ook mogelijk om de mails later in je eigen tempo te doen. 


Ik hoop je graag te ontvangen in de groep en gezamenlijk een vruchtbare, opgeruimde verbindende zomer te vieren. 

Als je vooraf nog vragen hebt, dan kun je me altijd mailen. 
anitasdagboek [apestaartje] g mail [punct] com


Warme groet, 

Anita

4 opmerkingen

  1. Ik vind dit een leuke en overzichtelijke methode om op te ruimen. Eerlijk gezegd zie ik juist een beetje op tegen de zomer merk ik. Het is zo'n extravert seizoen... Ik krijg er helemaal zin in de winter van ; )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De zomer is ook niet mijn favoriete seizoen, om dezelfde reden die jij noemt.

      Verwijderen
  2. Was de opruimingbingo vorige ronde niet 2,50? Is dat de inflatie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De opruimbingo in het voorjaar was de eerste die ik organiseerde. Dat idee ontstond vrij spontaan en heb ik zonder veel voorbereiding gestart. Daar vond ik toen een bijdrage van €2,50 bij passen. Dat was vooral een symbolische bijdrage voor iets wat ik nog nooit eerder uitgetest had. Deze zomerbingo heb ik veel groter aangekleed. Elke dag heeft niet alleen veel praktische opdrachten, maar ook een onderzoekende vraag of een bemoedigende quote. Elke week binnen de bingo heeft een eigen mini-thema. Ten opzichte van de voorjaarsbingo is de zomerbingo heel erg uitgebreid. Het is eerder een werkboek geworden. Het is altijd lastig om aan zoiets een prijskaartje te hangen. Wat zou ik er zelf voor betalen? Wat vraagt een ander voor zoiets? Ik heb gekeken naar wat anderen vragen en naar wat ik zelf acceptabel vind. De bijdrage is daarom nu hoger, het is nu meer een afspiegeling van de tijd die er in zoiets gaat zitten om te maken. (Denk aan minstens 60 uur). Ik hoop dat je daar begrip voor kunt hebben.
      Groeten Anita

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!