Zelf maken: vlierbloesemsiroop




Eind mei, begin juni staat de vlier in bloei. In een groenstrook met meerdere bomen en struiken zijn de witte geurende schermen heel opvallend. In het najaar zitten er bessen aan die erg geliefd zijn bij vogels. Als de bessen op z'n rijpst zijn dan plukken vogels de vlier in no-time kaal. Vervolgens poepen de vogels de pitjes van de bessen elders weer uit, waardoor je de vlier vaker terugziet in clusters van bomen en struiken, gemeenteperken, rond sportvelden, bij mensen met grote tuinen; plekken waar weinig geschoffeld wordt.

Van de vlierbloesem kun je heerlijke siroop maken! Het plukken van vlierbloesem in het wild was mijn eerste wildpluk-ervaring. Ik was zo enthousiast dat ik genoeg bloesems had voor 10 liter siroop! Daarvan heb ik veel flessen weggeven als cadeautje. Vooral omdat dochters Gemma en Ellie het niet bliefden...

Ik hou de volgende verhouding aan:

1 liter water
500 gr suiker
halve citroen
genoeg vlierbloesem om die liter water te bedekken

Ik maak vaak meer dan 1 liter; dan doe ik er in totaal minder suiker in. Bijvoorbeeld 5 liter water en dan 2 kg suiker, i.p.v. 2,5 kg.
Voor 5 liter limonadesiroop heb ik een tas vol bloesemschermen.

Doe het volgende:

Schud de bloesemschermen boven een krant zachtjes uit, zodat eventuele vliegjes en beestjes er uit vallen. Niet teveel schudden, want dan schud je de zoetigheid er ook af. De schermen even op de kop laten liggen op de krant kan ook.




















De bloesemschermen bestaan uit een dikkere tak, die zich vervolgens weer verder vertakt. In het wild knip ik de schermen er op het dikkere stuk af, zodat ik een groot scherm heb. Thuis knip ik de onderlinge schermen bij de kleine vertakkingen af en doe ze daarna in de pan. Doe er zoveel in dat alle bloesems nog onder water staan.

Doe er de schijfjes van 2 citroenen bij.

Laat een nacht staan.





















De volgende dag vis je de schermen er uit. Dan blijven er nog kleine takjes en bloesems achter. Die filter je er uit door het door een vergiet met een doek er in te schenken. Leg een dunne theedoek/glazendoek/hydrofielluier of een speciale kaasdoek in een vergiet boven een kom en giet het bloesemwater er door. Schenk het opgevangen water terug in de pan (pan wel eerst even omspoelen als er nog restjes bloesem in zitten) en doe de suiker er bij.
Breng het zachtjes aan de kook, zodat de suiker is opgelost.



Schenk de nog warme siroop in gesteriliseerde flesjes. Allerlei flessen zijn geschikt, als ze maar met een goeie schroefdop of beugel af te sluiten zijn. Deze beugelflessen bijvoorbeeld. Maar je kunt ook lege flessen van Flevosap of AH sap gebruiken. Nadeel daarvan is dat deze flessen nogal groot zijn, dus eenmaal geopend moet je je siroop snel opmaken of in delen invriezen. De laatste keer gebruikte ik kleine horeca sapflesjes. Die zijn op mijn werk altijd in grote getale over, want de cateraar wil ze niet retour. Die kleine flesjes heb ik gewassen en vervolgens in een pan met een stoominzet gesteriliseerd. Handig klein formaat en nog steeds leuk om als cadeautje te geven.


Vlier:
'Zoek jouw eigen geneeskracht op, lees erover en pas die toe. Geloof in jezelf.'
uit: Kruidenwijsheid van Marjanne Huising


Tips:
Dit is limonadesiroop; je maakt het per glas aan met water, zoals siroop/ranja.
Na openen in de koelkast bewaren.
Invriezen in kleinere porties kan.
Waterijsjes van maken kan ook
Kijk bij de Aldi in het aanbiedingvak naar beugelflessen sangria of olijfolie; deze kosten weinig. Als je alleen de fles wilt gebruiken, gooi je de inhoud weg (zoals ik deed met sangria)
Pluk de boom niet helemaal kaal, anders hebben de vogels in het najaar niks te eten (en kun jij geen jam maken van de besjes ;-)).

Warme groet,
Anita

===================================================================

In 2012 begon in mijn leven te vereenvoudigen door het opruimen van mijn huis. 

Mijn belevenissen over opruimen en minimaliseren, over eenvoudiger leven ben ik bij gaan houden op dit blog. Omdat ik het een enorm leerzaam proces vond - en nog steeds vind - ben ik blijven bloggen en vertellen over hoe je op een praktische manier meer richting aan je leven kunt geven en veerkrachtiger wordt en een groter gevoel van zingeving krijgt. 

Wil je op de hoogte blijven, dan vind ik het leuk wanneer je je aanmeldt voor mijn maandelijkse nieuwsbrief. 


Alle artikelen over Zelf Maken vind je terug onder het label Zelf Maken in het rechtermenu. Ook kun je ze op Pinterest vinden.



8 opmerkingen

  1. Is iets waarvan ik reeds jaren zeg dat ik er eens moet aan beginnen. Wij hebben geen vlier en in het wild zijn ze hier enorm schaars. Dat is een serieus afremmend feit. Geniet van de siroop.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk dat je dit zo zelf maakt. En die flesjes zijn ook nog eens schattig. Ga je er ook nog etiketten opplakken?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik blijf het een mooi idee vinden, je eigen vlierbessensiroop. De bloesemschermen worden niet gewassen begrijp ik en ik ben altijd zo huiverig voor vogelpoep enzo.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja haha. Gaat er met koken wel uit, denk ik maar :-D
      Ooit las ik eens een blogpost van iemand die bij een gemeenteperk valappels had geraapt. Ze had vervolgens de hele middag appelmoes staan koken. Toen kwam haar man thuis en zei droog dat op dat gemeenteperk ook heel veel honden werden uitgelaten.....toen heeft ze alle appelmoes maar weggegooid. Zo sneu, maar ook stiekem vreselijk grappig.

      Verwijderen
  4. Hoe lang kun je deze siroop bewaren? Bedankt alvast voor je reactie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Annemieke. Sorry dat ik je vraag nu pas beantwoord; ik had ‘m niet eerder gezien.
      Als de flesjes goed vacuüm zijn, dan kun je ze minstens een jaar bewaren en ik durf ook wel een fles van twee naar geleden nog op te drinken. Eenmaal open moet je het in de koelkast bewaren. Dan maximaal twee week. Als het niet goed meer is, zie je vlokken verschijnen. Je kunt het na openen wel invriezen. Of ijsjes mee maken.
      Leuk dat je langskwam!
      Groeten Anita

      Verwijderen
  5. Erg raar om sangria weg te gooien om aan ee lege fles re komen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, ja sommige dingen klinken totaal niet logisch. Dit was toen de snelste manier om aan voordelige lege beugelflessen te komen. Zelfs inclusief de sangria was het wel 3 euro goedkoper dan een nieuwe lege fles. Beugelflessen zijn erg prijzig. Ik lust trouwens ook helemaal geen sangria. Jij wel?

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!