Een kastje per dag: vijf tips

Het is al weer een tijd geleden dat ik een kastje heb opgeruimd. Of er over heb geblogd. Toch merk ik nog steeds de grote winst van deze manier van huishouden voeren. Door stap voor stap mijn huis onder de loep te nemen, is het huis veel meer eigen geworden. Ik heb nu veel meer het gevoel dat ik baas ben over mijn huis, in plaats van dat het huis baas over mij is.

Alleen, het is voor mij niet vol te houden om letterlijk elke dag een kastje te doen, daarvoor heb ik teveel tijdslurpende andere bezigheden, zoals werk en kinderen. Soms groeit dan de drempel om weer een kastje aan te pakken en hik ik er tegenaan om er aan te beginnen. Dan gebeurt het alleen als er een aanleiding is, zoals wanneer er visite komt of er een kinderfeestje gehouden wordt.

Zo heb ik vorige week ter voorbereiding op het feestje van de meiden de laatste hoek op zolder opgeruimd. Nou ja, niet echt de laatste, want er komen natuurlijk in de andere hoeken steeds weer spullen bij die opgeruimd moeten worden. Maar dit was wel de hoek met oude nog uit te zoeken spullen.


Ik keek zo wat gedurende een paar dagen regelmatig naar die opgestapelde kratten en dozen. Snuffelde er tussen en maakte in gedachten alvast een voorsortering. Ik kwam tot de conclusie dat ik heel veel kleine dozen had, die wel over konden in een grote doos. Ik ging niet aan de slag met het idee om op te ruimen, maar om samen te voegen. Daarmee was de grootste drempel geslecht.
Uiteindelijk had ik drie mooie voorraadbakken leeg, twee grote dozen achter het knieschot, de grote koffieblikken gingen naar de kliko en het kinderledikant kon omgebouwd worden tot bank. Nu hebben de meiden beiden een heerlijke hoekje op de zolder (zij noemen het clubhuis), waar ze zelf of met andere kinderen kunnen spelen.





De methode om spullen samen te voegen en niet om ze uit te zoeken en allemaal individueel een plek te geven heb ik vaker gebruikt. En ik ontdekte dat ik meer methodes voor mezelf heb bedacht die mij over die drempel heen helpen. Deze tips wil ik hier graag delen.

Wanneer je ook aan de slag wilt om je huis stap voor stap voor jezelf terug te winnen, wanneer je weer het gevoel wilt hebben tijd over te hebben, wil je niet meer moedeloos de deur van die overvolle kast dichtduwen en vervolgens voelen alsof je faalt, wil je wel aan de slag met een-kastje-per-dag, maar zie je er als een berg (zeg maar gerust Mount Everest) tegenop?

Hou dan de volgende vijf tips in gedachten.

1.  Maak van de gelegenheid gebruik.
Is er een plank leeg in je koelkast? Haal er een doekje door.
Heb je veel gekookt en staan alle pannen in de vaatwasser? Haal even snel een doekje over de plank.

2.  Stel jezelf als doel om spullen te herschikken, hergroeperen, comprimeren.
Neem niet als doel om spullen weg te gooien. Vooral met spullen met een herinnering is die horde te groot. En na afloop zul je versteld staan over wat je tòch hebt weggegooid.

3. Richt je op achterstanden en niet op de dagelijkse taken. Het dagelijkse komt steeds terug en zal dus steeds je aandacht opslokken. Wanneer je het dagelijkse tot een minimum beperkt en je achterstanden weg kan werken, zie je dat het dagelijkse opeens ook een stuk efficiënter gaat.

4.  Beperk de tijd die je er aan besteedt. 10, 15 of 30 minuten.
Hou hierbij echt de klok in de gaten. Je zult versteld staan van hoeveel je kunt doen in 15 minuten. En het kan een eyeopener zijn bij klussen waar je steeds tegenop ziet omdat ze voor je gevoel zoveel tijd in beslag nemen, terwijl dit in werkelijkheid maar 10 minuten is. Zo heb ik ontdekt dat ik een toilet in 5 minuten kan schoonmaken.

5.  Heb vertrouwen dat in de loop van je klus zich goede ideeën zullen aandienen.
Dat kastje dat een beetje in de weg stond, blijkt eenmaal opgeruimd perfect te passen in je pas opgeruimde slaapkamer.
Die doos van de nieuwe printer die eigenlijk in de weg stond, maar die je vanwege de garantie wilde bewaren blijkt de perfecte doos om al je gebruiksaanwijzingen in te bewaren.
Zo ging ik aan de slag op zolder, alleen maar met het idee om kleine doosjes over te doen in een grote. Ik had nog helemaal geen grote doos. Totdat ik bedacht dat ik net een grote doos met kinderkleding had toegestuurd gekregen. Die doos leeggemaakt (dat moest dan nog wel gebeuren :-)) en zo diende zich de oplossing aan.

Wanneer jij ook tips hebt die jou over een drempel heen helpen, dan hoor ik ze graag. En het kan ook voor anderen die meelezen weer behulpzaam zijn.

Heel veel succes met opruimen.

9 opmerkingen

  1. mijn tip, het hoeft niet allemaal vandaag. al doe je maar een plankje, boekje of dingetje per dag. elke dag een beetje is heel veel in een jaar

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat goed opgeschreven.
    Mijn tip, kijk bewust naar het hoekje in de keuken, de garderobe waar je elke dag langsloopt, de overloop bij de wasmachine. En als je daar bezig bent, neem dan 5 minuten de tijd om iets extra's op te ruimen. Scheelt enorm!
    x

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Anita,
    Wat een goede tips om aan de opruim te gaan of te blijven. Ik heb afgelopen winter ons hele huis via een kastje per dag ontdaan van allerlei overbodige dingen. Het ruimde heerlijk op. Maar ik denk dat ik de komende winter opnieuw zo'n opruimrondje kan gaan doen, want langzaam slibt het weer een beetje dicht op sommige plekken.
    Ik wens je een heerlijk weekend,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goede tips! Ik heb eigenlijk geen tips, want zo goed ben ik niet in opruimen. Mijn grote valkuil is dat ik veel te veel tegelijk wil. Als ik eenmaal bezig ben, zie ik nog zoveel meer dat moet gebeuren, dat het demotiverend wordt. En opruimen met deadlines die in mijn nek hijgen, dat werkt ook niet echt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja zeker goede tip Anita. Mijn tip maak gebruikt van je opruim/weggooiwoede. Ik heb nog wel eens zo'n dag dat ik nergens aangehecht ben en niets hoeft te gebruiken dit zijn de dagen dat ik graag wil opruimen/weggooien en ook meestal lekker op schiet. Ga je opruimen zonder de opruimwoede pak dan een doos waar je spullen in doet waarover je twijvelt. Zet deze doos weg en op de dag dat je een opruimwoede heb pak je hem er weer bij. Ik kan dan altijd goed keuzes maken of het toch wel of niet weggaat. De zelfde dag breng ik het dan ook weg anders ga je alleen nog maar een keer kijken en haal je er misschien toch weer spullen uit want ooo wat zonde of het is nog zo nieuw of noem maar op. Nee als het weg kan meteen weg niet meer over denken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goede tips! Ik ga ze van harte nemen bij mijn start van "een kastje per dag". Nog even wat ideeën opdoen bij andere bloggers.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk om te lezen dat je ook aan de slag gaat met een-kastje-per-dag.
      Kleine stapjes en je zult versteld staan van wat het je oplevert.
      Ik ga je volgen.

      Verwijderen
  7. Bedankt voor het volgen!
    Idd, het zijn die kleine stapjes die het moeten doen. Ik heb er geen puf voor om dat in t groot aan te pakken. Hopelijk ga ik gauw versteld staan van al die kleine stapjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mijn advies is echt: minder is meer. Doe al die overtollige spullen weg. Neem afscheid van al die rommel, maar vooral koop zo weinig mogelijk bij. Ook als je iets voor je verjaardag vraagt bijvoorbeeld. Vraag cadeaubonnen, want wat vaak gebeurd is dat mensen met de verkeerde cadeaus (sinterklaas) aankomen(hoe goed bedoeld ook) en je de spullen in de kast laat staan, want uiteindelijk kun je ze niet gebruiken of vind je ze oerlelijk. Ze zegt het niet tegen de persoon van wie je het cadeau hebt gehad, omdat diegene niet wil kwetsen, maar uiteindelijk ben jij degene die achterblijft met nog meer opruimwerk.
    Ook de Action is zo'n heerlijke zaak waar je voor heel weinig leuke hebbedingen kunt kopen, maar vraag je af op het moment of je het echt nodig hebt. Zie je leuke saus schaaltjes bijvoorbeeld: Wanneer ga ik ze gebruiken? Heb ik voldoende plaats in mijn keukenkastjes? En kan de saus niet in de bakjes die ik al heb?
    Aan het einde denk ik dan, laat maar zitten. Het werkt op deze manier echt voor mij.
    Ook vraag ik mij af: wat neem ik mee als ik onverwacht mijn huis moet verlaten? Buiten mijn dierbaren en huisdieren welke spullen neem je dan mee? Dat geeft je echt inzicht wat nou echt belangrijk is voor je is.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!