Nog even over hooikoorts

In 2014 schreef ik een stuk over hoe ik van mijn hooikoorts af kwam door vrijwel alles met suiker te laten staan. Ik wam niet alleen van mijn hooikoorts af, maar ook van nog een paar andere klachten zoals eczeem, ’s nachts kramp in mijn benen, vlekkerig gezicht en een steeds terugkerende keelpijn.

kitcheri van zomergroenten, rijst en gele linzen


Dat die manier van benaderen van hooikoorts werkt, heb ik de afgelopen dagen wel ervaren. De hooikoorts steekt namelijk gewoon de kop weer op als ik de teugels te ver laat vieren. Natuurlijk weet ik het wel, dat ik al in de wintermaanden het voorwerk moet doen. Maar ja, in de winter heb ik er geen last van. En zo gebeurde het dat ik afgelopen winter en voorjaar toch te vaak een gebakje genomen heb bij verjaardagen, te vaak van mijn eigen lekkere baksels heb gegeten, zelfs een paar keer frisdrank heb gehad en dan die fudges….



We kregen een zak fudges cadeau, van een merk dat we niet kenden. En we, zowel Michel en ik als de kinderen, vonden ze zo lekker en het was ook zo’n leuk woord om uit te spreken….futsjus….dat we regelmatig zo’n zak gekocht hebben.


De afgelopen dagen was het zover:  veel niezen, branderige ogen, loopneus en veel vermoeidheid. Niet geweldig, op z’n zachtst gezegd.

Ik heb inmiddels (de afgelopen jaren) veel gelezen over hooikoorts. Het bekende riedeltje dat je overgevoelig bent voor pollen, klopte voor mij niet meer. Er moest meer achter zitten. De gezichtspunten die ik gelezen heb gaan allemaal uit van hetzelfde – holistische - idee, namelijk een teveel aan afvalstoffen – van eten of emotionele afvalstoffen, in het lichaam.

Zoals ik het zie, bouw je afval op in je lichaam. Door eten (vooral suikers, kunstmatige toevoegingen) bouw je afvalstoffen op, maar ook door emoties en invloeden van buitenaf). In de winter heb je er niet zoveel ongemak van omdat de buitentemperatuur koud is en je lichaam is ook kouder. Maar in het voorjaar en in de zomer warmt alles op. Alles zet zich uit, ook de afvalstoffen in je lichaam en dan merk je dat je lichaam verzadigd is. De zoete warmte van het voorjaar, de zoete geuren, pollen, stuifmeel, het is allemaal teveel voor je lichaam en reageert daar op met niezen. Het is misschien geen academische onderbouwing, maar zo zie ik het voor me.

Om het tij nog een beetje te keren, bekeek ik mijn eigen adviezen nog maar eens goed en herinnerde ik me ook weer een paar lapmiddelen. (Nu ik mijn stukje van 2014 teruglees ontdek ik dat ik nu niet erger hooikoorts heb dan toen, het is nog steeds véél minder dan vroeger, maar ik merk dat het me dit jaar veel energie kost).

* Ik maakte een ayurvedische reinigende groentesoep. Dit kun je drie keer per dag eten, maar ik eet het als ontbijt en lunch. Bij de lunch neem ik er een plakje desembrood bij. Mijn ontbijt bestond gewoonlijk uit rijstmelk, havermout en gedroogde abrikozen. Dit is ook een geschikt ontbijt volgens de ayurveda, maar nu moeten er afvalstoffen afgevoerd worden!

* Korianderthee met gember is een snelle manier om de slijmvliezen te kalmeren.

* Geen tussendoortjes bij de thee. Dus ook niet mijn zelfgemaakte ontbijtkoek. (De laatste tijd maakte ik zelf ontbijtkoek – ik heb er een heerlijk en verantwoord recept voor). Om niet in de verleiding te komen toch iets tussendoor te nemen maakte ik een lassi van yoghurt, kokosmelk, kardemom, koriander etc. Dit vult iets meer dan alleen thee.

* Warme maaltijd (kitcheri) uit het kookboek van Lies Ameeuw. Veel groenten. Met rijst. Rijst is geschikt voor alle constituties (lichaamsbouwen). 

Hopelijk lap ik mezelf hier weer mee op. Want er staan nog een paar buitenactiviteiten op het programma de komende week en dan wil ik me niet zo ellendig voelen als afgelopen zaterdag. 


Hier de gerelateerde stukken nog een keer op een rij: 

Mijn blogpost 'Nooit meer hooikoorts' (tjonge, nu ik het herlees raak ik door mezelf geinspireerd :-))
Mijn blogpost 'Koriander tegen de hooikoorts'.
Mijn blogpost over de reinigende soep op ayurvedische wijze. 
Recept voor bananenlassi. Een lassi is een drank van yoghurt en melk. Je kunt het aanvullen met fruit en kruiden. Elk kruid heeft zijn specifieke werking op de spijsvertering. 


Reacties

  1. Goed om te lezen, stukje bewustwording. Ik wil ook graag weer de stap maken om zo ta gaan eten, veel groente, fruit vooral. Alleen de suikers laten staan vind ik zo lastig. Stimulans om te lezen dat het dus ook met je hooikoorts en je energie niveau veel kan doen. Ik ben heel vaak vermoeid en ook wat hooikoorts, zeker zaterdag, was denk hooikoortsdag... Doeg ANne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zaterdag was echt een heel erge dag met hooikoorts. Zowel mijn man als ik hadden er erg veel last van. Het is ook zo vermoeiend.
      Fijn om te lezen dat ik je heb kunnen stimuleren. Suiker is een hele grote boosdoener, laatst was er nog een documentaire over op tv. Maar het is tegelijk lastig om te vermijden omdat het echt overal in zit. Ik eet al veel minder suiker dan vroeger maar vind nog steeds dat ik teveel binnenkrijg. Als je stug volhoudt kun je wel veel bereiken. Ik zal er nog eens vaker over schrijven.

      Verwijderen
  2. Ik heb normaal nooit last van hooikoorts en dit jaar wel. Niet dramatisch, wat last van m'n keel. Zal het erger zijn dan anders? De eerlijkheid gebiedt me toe te geven dat ik me de laatste tijd ook te buiten ben gegaan aan sjips, chocolade, toch wat meer frisdrank. Ook hier dus tijd om weer wat strikter te worden. Ik ga naar je recepten kijken, dank! X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat afgelopen weekend een extreem slecht hooikoorts weekend was. Vervelend dat jij dit jaar ook wat klachten hebt.

      Verwijderen
  3. Hoi Anita, lukt me niet om op beantwoorden te klikken boven onder jouw reactie. Heel leuk als je er nog een keer over schrijft. Ik heb gisteren je andere stukjes met aandacht zitten lezen, uit 2014 en over de reinigende soep. Ik vind het inspirerend om te lezen hoe je schrijft over voeding en keuzes. Suiker is idd funest. Ik ben wel vaker geminderd, maar merkte toen niet direct effect op mijn energie. Ik moet gewoon een keer gaan doorzetten, ben nu in de goede mood.
    Er zijn zoveel mogelijkheden dat dat wel eens verwarrend is. Mss leen ik het boek over ayurvedisch eten wel een keer bij de bieb.
    Gr. Anne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie. Er valt heel veel te lezen en te vinden. Rieneke Dijkinga is misschien ook een auteur waar je wat aan hebt.
      Leuk dat je weer langskwam!

      Verwijderen
  4. Wat een goed stuk over hooikoorts, zelf heb ik er niet zo'n last van , maar mijn omgeving wel.
    Ik ga eens op die suiker letten, je geeft goede tips.
    Via via kwam ik je blog tegen, leuk! Ik ga je zeker volgen
    Met warme groet
    Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Van hooikoorts kun je je echt akelig voelen is mijn ervaring. Ik heb er meestal pas last van in september op de een of andere manier.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh die fudges, die kan ik dus ook echt niet weerstaan! En heb vandaag weer eens , na lang, snickers in mijn kar gegooid. Zo jammer eigenlijk, want het suikervrije gaat me best goed af de laatste weken! Als je hooikoorts krijgt van suiker heb je een extra motivatie om de suiker te laten staan. Mijn zus heeft er veel last van, erg vervelend!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Anita, ik begon dit te lezen ivm de heftige hooikoorts van mijn man. Het enige waar ik nu nog aan kan denken zijn fudges 😄. Thanks voor de tips!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die fudges zijn kleine duiveltjes in een zakje....

      Verwijderen

Een reactie plaatsen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!

Populaire berichten van deze blog

Bakken met de airfryer

Spookpak maken van oud laken

Hoe bouw je een yoga routine op (deel 1)