Mentale rijkdom

Er schuilt iets heel tegenstrijdigs in mijn simpelere levensstijl.




Zo heb ik bijvoorbeeld nog nooit zóveel pakjes, bakjes, zakjes en potjes in de kasten gehad, als sinds ik ben gaan koken zonder pakjes en zakjes....
Had ik vroeger een pak Knorr wereldmix Burritos in de kast (dat was onze favoriet) en een pot chicken tonight (die manie was overigens maar van korte duur). Nu heb ik blikken bonen in minstens drie soorten (kidney, zwarte, kikkererwten), meel in ongeveer vier soorten (tarwe, amandel, mais, rogge), gedroogd fruit, havermout, haverzemelen, havervlokken, you name it. Veel meer pakjes en zakjes dan ik ooit gehad heb.

voorraad

Om maar niet te spreken van de losse kruiden. Alleen de letter K vraagt eigenlijk al om een eigen vakje. Kerrie, Kurkuma, Kaneel, Koek-en Speculaaskruiden, Kardemompeulen, Kardemom gemalen, Korianderzaad, Koriander gemalen, Komijnzaad, Komijn gemalen....

Ook ben ik veel meer tijd aan koken gaan besteden. Producten die ik eerst kant-en-klaar kocht, leerde ik zelf maken. Pastasauzen, tortilla's, bouillon, koekjes, cake, gebak. Ik ging niet alleen meer tijd aan koken besteden, maar ook aan het doen van boodschappen, het maken van een budget, het bewaren, inmaken, invriezen van voedsel.

restjesmaaltijd op vakantie

Ik heb nog nooit zoveel tijd aan het huishouden besteed als de laatste jaren (alleen zo jammer dat het niet schoner wordt ;-)). Ik stelde een huishoudschema op, ging zelf mijn wasmiddel maken (en stopte daar weer mee), ik ging op zoek naar milieuvriendelijke manieren om vlekken uit kleding te halen, ik ging meer opruimen, herstelde de voorjaarsschoonmaak in ere, pakte mijn oude handwerkhobby weer op en kroop weer achter de naaimachine en pakte mijn breinaalden weer.

Ik ging zelf fruit en groente verbouwen. Oogstte dan weer eens courgettes, dan kroppen sla, dan weer aardappelen of bonen. Ik leerde dat er best veel tijd in ging zitten en kreeg daardoor meer waardering voor het werk van de commerciële telers.

bieten uit eigen tuin


Cadeautjes ging ik zelf maken, in plaats van zelf kopen. Iets wat veel planning en vooruitdenken betekent.

plantje in een kop en schotel - een aardigheidje voor de gastvrouw

voor de verjaardag van oma die van zingen en dieren houdt.
stenen verven, opplakken en er oortjes en snavels aan tekenen.


Ook een gastvrouwcadeau: schaaltje van de kringloop, olijven erbij en een tapenade. 


Lekker simpel?

Op het eerste gezicht lijkt het helemaal niet simpeler. Sterker nog, het is veel meer werk! De vraag is: waarom zou je het dan doen?

Ondanks dat ik aan al deze dingen veel meer tijd ben gaan besteden en het me dus meer inspanning kost om geld te besparen en simpeler te leven, voel ik me vele malen rijker dan toen ik alles nog uitbesteedde en kant-en-klaar kocht.

Door zelf te koken en te bakken ontdekte ik hoeveel werk een feestelijk gerecht kan zijn, zoals een zelfgemaakte pizza of zelfgemaakte speculaas. Ik kreeg daardoor meer waardering voor de restauranthouder die zoiets op de kaart zet en de banketbakker die het verkoopt in de winkel. Tegelijk kreeg ik ook meer inzicht in waarom iets wat van kwaliteit is, duur is: goede ingrediënten kosten meer en goed bereid kost tijd. En dat kost geld. Als je vervolgens leest welke ingrediënten er in de goedkopere kant-en-klaar versies van pizza en speculaas zitten, dan begrijp je ook waarom dat goedkoop is. Zodra je dat door hebt, is een traktatie ook echt een traktatie en hoef je niet meer bij elke koffievisite een stuk appeltaart.

gevulde speculaas met echte amandelspijs

honingtaart uit een boek van Geronimo Stilton


Ik ontdekte het gevoel van voldoening om in een bepaalde mate zelfredzaam te zijn. Niet alle klussen uit hoeven besteden aan timmerlieden, kledingmakers en pizzabakkers. Ik heb ervaren hoe geweldig het voelt om iets voor je gezin te kunnen maken (een maaltijd, een kledingstuk). Hoe mooi het is om iets te geven dat jij met je handen gemaakt hebt.

mooi weer: naaimachine op de tuintafel

gymtas genaaid.


Door meer te besparen ben ik gaan zien wat je er voor moet doen om geld over te houden.
Bij een volgende uitgave dacht ik wel wat langer na. Een impulsaankoop kan betekenen dat je weer een maand moet wachten om dat gat te dichten. Hoeveel is je dat waard?
En vervolgens....wie krijgt mijn geld (dat ik dus met veel moeite gespaard heb). Is dat de grootaandeelhouder van een keten (hoe zijn de arbeidsvoorwaarden van de werknemers?) of gaat dit naar een kleinere detailhandelaar die zijn /haar gezin er van onderhoudt?

Het lelijke bovenblad van een tafeltje opknappen met een nieuw zeil. 

Bloemen uit eigen tuin. 


Ik ben verbanden gaan zien die ik eerst niet zag, of niet meer zag.
Mijn kijk op het leven is holistischer geworden en dat geeft mij enorm veel voldoening. Dat ik zie en ervaar hoe alles met alles in verbinding staat met elkaar. Dat geeft mij het gevoel dat ik invloed kan hebben. En het geeft mij het gevoel dat datgene wat ik doe ook zin heeft. Ook al is mijn bijdrage maar klein, het zal iets anders in gang zetten en daardoor steeds groter worden.

De rijkdom bleek niet (alleen) te zitten in het overhouden van geld, maar vooral in mentale rijkdom.

Warme groet,
Anita




18 opmerkingen

  1. Wat een ontwikkeling heb je doorgemaakt, zeg. Mooi om te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi stukje! Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik herken het gegeven van de kruiden. Mijn keukenkastjes leger maken is onbegonnen werk. Ik kan wel nooit gebruikte borden enzo weggooien maar ik heb zoveel verschillende producten dat ik eigenlijk een grote berging nodig heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Inderdaad rijkdom, echt kapitaal bestaat uit waardering van wat er is en kan. Dat is wijsheid en geluk ineen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel herkenbaar! Mooi verwoord!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo mooi dat je die ontdekking hebt gevonden. En wat is er nou mooier en lekkerder dan zelf gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi stukje. Lol om je kruiden :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze staan helaas nog niet op alfabet in de kast. Eerst had ik niet eens door dat er zoveel met een K waren.

      Verwijderen
  8. Helemaal met je eens, mooi inspirerend stukje..

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat heb ik ook, al die potjes en bakjes terwijl ik niet meer uit zakjes kook!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi! En zo is het idd. Die keukenlade zou écht mijn foto kunnen zijn ;)Het geeft zoveel meer voldoening als je ergens aandacht aan besteed. Alles wat aandacht krijgt groeit. Laatst zei iemand tegen mij...jij lijkt zo vaak plezier in iets te hebben. Daar dacht ik over na...en ja...ik besefte mij dat ik inderdaad maar heel weinig nodig heb om te kunnen genieten. Even wat gehaakte hartjes aan een kadootje of wat verse bloemetjes...ik word er blij van!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, het is soms maar iets kleins wat je doet, vaak heel weinig moeite. Overigens kan niet iedereen het in dankbaarheid aanvaarden.

      Verwijderen
  11. Superinteressant om te lezen wat je geleerd hebt Anita. Vooral vanwege het contrast: je bent meer tijd kwijt. Ik weet niet of ik dat op dit moment bijvoorbeeld 'er bij' zou kunnen hebben.

    Maar ik zou het ergens best willen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat snap ik. Het is ook een rare tegenstrijdigheid. Ik zou bijvoorbeeld ook kunnen beargumenteren dat ik veel beter meer uren kan gaan werken en het me kan veroorloven om alles uit te besteden. Maar daarin zin niet mijn voldoening. Ik ben juist minder uren gaan werken in loondienst. Meer uren aan het huishouden. Minder uren aan boodschappen en winkelen, meer uren aan koken en zelf maken.
      De clou zit 'm in de zingeving. Het moet zin voor joù hebben.

      Verwijderen
  12. Dat gevoel heb ik heel sterk nadat ik van vegetarisch eten overgestapt ben naar veganistisch eten. Het maakt me zo blij en dankbaar . Ik zeg tegenwoordig dat ik een blije eter ben geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een mooie blog over bewustwording. Is voor mezelf toch een mooie motivatie om verder te doen. Prachtig dat dit vandaag zo heerlijk uit jouw pen vloeide. Ik hoop dat het velen mag inspireren om het pad ook eens uit te proberen.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!