Zelf maken: griesmeelpudding



Ouderwetse griesmeelpudding. Ik geloof niet dat ik er als kind zo dol op was. Maar ik had een pak griesmeel in huis om griesmeelkoekjes te maken - die overigens niet voor herhaling vatbaar waren - en dochter zag dat je er pudding mee kon maken. Dat leek haar wel wat en zodoende gingen we aan de slag in deze zomervakantie.

De pudding was ontzettend goed gelukt! Verbazingwekkend goed gelukt, maar ik had er dan ook geen hoge verwachtingen van, maar de smaak van de citroen was heerlijk fris en de gries was heel subtiel. Niet zoals ik me herinner van de pudding van mijn moeder, waarin de gries grover was. Dat kan met het merk te maken hebben. Ik had het huismerk van de AH, omdat dat het enige was wat beschikbaar was in de winkel.

Wat is griesmeel?

Griesmeel kan gemaakt worden van bijvoorbeeld tarwe, spelt, rijst of maïs. In Nederland gebruiken we meestal tarwe. De korrels worden niet fijngemalen, zoals je bijvoorbeeld doet om broodmeel te maken. Voor griesmeel worden de korrels grof gemalen.

Gruus
In de Middeleeuwen bestond er al een woord voor grofgemalen: gruus. Denk maar eens aan gruis (verbrokkelde stenen) of iets aan gruzelementen slaan. De naam voor grofgemalen graan is later gries(meel) geworden. Bron: Willem Wever.

Voor herhaling vatbaar.

Deze griesmeelpudding is beslist voor herhaling vatbaar. Zo'n pudding is een mooie basis voor een feestelijk toetje. Je houdt zelf in de hand hoeveel suiker je erbij doet en je bepaalt zelf de kwaliteit van de griesmeel, omdat je voor deze pudding alleen met basisproducten werkt. Bij de kringloop kun je vast mooie vormen vinden voor elke gelegenheid. Versieren met vers fruit of een (vruchten)saus. Wij maakten er chocoladesaus bij, maar andere soorten kunnen ook. Niet duur, maar je zet wel iets moois op tafel.

De pudding kwam ook nog eens goed uit de vorm, waar ik me wel een beetje zorgen om maakte. Dochter wilde namelijk de grote baktulband gebruiken en daarin komt de pudding niet tot de rand. Ik vreesde dat de pudding zou breken, maar hij kwam er heel uit.



Hoe maak je griesmeelpudding: 

Nodig:
1 (biologische) citroen (biologisch, want dan zitten er geen bestrijdingsmiddelen op en je gebruikt de schil)
1 liter volle melk
100 gr. griesmeel
snufje zout
70 gr. suiker

Was 1 (biologische)citroen. Schil er het gele deel van de schil af. Doe de schil bij 1 liter melk en breng het in een pan op matig vuur langzaam aan de kook, maar laat het niet overkoken.

Strooi er al roerend geleidelijk 100 gram griesmeel en een snufje zout door. Laat de griesmeelpap al roerend in ca. 5 minuten op een laag vuur tegen de kook aan, gaar en dik worden.

Haal de citroenschil er uit en haal de pan van het vuur. Roer de 70 gram suiker er door.

Spoel een puddingvorm van ca. 1,5 liter water om met koud water. Het koude water zorgt er voor dat de pudding later makkelijker uit de vorm glijdt. Giet de hete dikke griesmeelpap in de vorm.

Laat de pudding afkoelen. Ik liet 'm eerst even buiten de koelkast afkoelen, daarna zette ik 'm in de koelkast. Minstens 3 uur nodig om op te stijven.








Serveren: 

Spoel een platte schaal/bord af met koud water. Plaats de schaal/het bord op de kop op de vorm. Daarna draai je bord en vorm in zijn geheel om. Als het goed is glijdt de pudding uit de vorm. Mocht dit niet het geval zijn, dan draai je bord en vorm weer terug en snij je met een scherp mes langs de rand van de pudding. Dan doorbreek je het vacuüm effect. Nogmaals omkeren. Doordat je het bord nat gemaakt hebt, kun je de pudding nog een beetje - schuddend- verschuiven als je wilt dat de pudding mooi in het midden komt te liggen.

Eet smakelijk!

9 opmerkingen

  1. Ze ziet er prachtig uit, jullie pudding!
    Ik ken griesmeel als een vanillepudding, die aten we vroegen zelfgemaakt en warm (met een lekker vel met suiker bovenop).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig lekker! Ik wist niet van maisgries of rijstgries, ga eens zoeken want er gaat niks boven zelf gemaakt. Als er over is kan je ze opbakken en serveren met bessensap. Mmmm!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op de kookgroep op facebook was er iemand die deed de pudding in de oven met een laagje paneermeel.

      Verwijderen
  3. Oh dat is echt iets van vroeger, leuk! En fijn dat hij nu wel goed smaakte :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn man maakt regelmatig griesmeel maar dat is altijd gewoon in een bak. Deze tulband vind ik werkelijk prachtig. Ik wist niet dat dit ook kan. Ik ga mijn man tippen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hadden thuis griesmeelpap en daar griezelde ik van. Misschien moet ik het toch nog weer eens een kans geven. Als ik griesmeelpudding maak, neem ik er zelf niet van. Havermoutpap vind ik nog steeds niet lekker, dat weet ik wel zeker. Zelfgemaakte pudding is sowieso veel lekkerder dan bijvoorbeeld Mona-toetjes. We kochten er een paar op vakantie. Ik vond er niets aan.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die Mona toetjes vallen mij ook altijd tegen. Het ziet er aantrekkelijk uit en heeft een grote aantrekkingskracht op de kinderen, maar zelfgemaakt is vele malen lekkerder. Hoewel het nieuwe toetje Oeps van Mona weer heel erg lekker was. Maar dat vond ene dochter weer niet lekker....

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!