No-spend challenge

Wijlen columnist Martin Bril heeft eens een stukje geschreven over hoe hij pinnen en betalen eigenlijk maar een zinloze bezigheid vond. Geld halen uit de automaat. In een winkel zoeken naar een fles shampoo, in de rij staan en dan afrekenen. En bij een volgende winkel hetzelfde ritueel. Portemonnee trekken, pinpas pakken, pincode invoeren (of contant betalen).
Goed beschouwd is dat eigenlijk allemaal gedoe.
Hij besloot om gewoon niks meer te kopen, was hij ook van dat gedoe af.

Dat sprak me toen zó aan! Inderdaad, wat een gedoe eigenlijk, dat betalen. Dat kopen. Gewoon niet meer doen, scheelt een hoop verspilde tijd en bespaart enorm veel geld :-). Ik denk vaak aan die column bij het winkelen.

Soms sta ik in een winkel, de actionio bijvoorbeeld. En dan begin ik met wat knutselspullen en daar komt nog een pak printerpapier bij en bloembollen. Dan gebeurt het me wel eens dat ik alles weer terugleg. Ach, die bloembollen, die gaan het toch niet doen, printerpapier kan ik ook wel bij de supermarkt halen (ook nog goedkoper zag ik een keer) en om nou alleen voor die knutselspullen in de rij te gaan staan....nee laat maar.

Vaasjes van de kringloop

No-spend Challenge

Blogger Sjoukje van Meer geld minder stress houdt in juli wederom een bespaar challenge. Na challenges afgelopen herfst en voorjaar komt a.s. juli de no-spend challenge.
Ondanks dat ik eigenlijk niet weer aan een challenge mee wilde doen, was ik toch aangestoken door Sjoukjes enthousiasme en heb besloten toch mee te doen.
Wil je ook meedoen met de challenge? Geef je dan hier op.
Leuk deze keer is de mogelijkheid om met een buddy de challenge te doen. Door omstandigheden heb ik er zelfs twee. Je kunt zelf een buddy zoeken of je via Sjoukje aan iemand laten koppelen.

Je hoeft dat no-spend trouwens niet al te letterlijk te nemen, als het idee om helemaal niets te kopen ja naar de keel vliegt. Maar zie het als een uitdaging om kritisch naar je koopgedrag te kijken. Wat neem je zonder nadenken mee? Hoe merkgevoelig ben je of merktrouw? Hoe vaak zeg jij tegen jezelf 'ja, maar dat hoort er gewoon bij.....' Welke fouten maak je keer op keer? Koop je toch weer zo'n goedkope zonnebril van de markt terwijl je weet dat ie aan het eind van de zomer stuk is. Net als al die brillen daarvoor....

Mijn grootste uitdaging wordt toch om te zien of er na al die jaren zuiniger leven er nog rek zit in mijn gewoontes. Ik heb wel ontdekt dat als ik de teugels laat vieren, de man ze nog harder laat vieren. Dus het voortouw moet blijvend door mij genomen worden.


Van een oude peuterbroek - deze komt van de ruilwinkel - kun je van 
de broekspijpen heel makkelijk knikkerzakken maken. Eventueel van het bovenstuk een korte broek. 

Matigen

Niet om nou meteen naar mijn man te wijzen, maar ik zag van de week zijn kommetje ontbijt met yoghurt, muesli en verse bramen. En toen dacht ik toch wel: wat veel bramen! Als je nou wat minder er in doet, dan kun je er langer van eten.
Dus matigen wordt een thema. Iets wat ik ook op mezelf zal toepassen. Vaker ergens voor weg lopen. Vaker de helft gebruiken.


Runner van de rits van dochters lievelingsvest was kapot. 
Op de markt er een nieuwe aan laten zetten. Was €3 - weliswaar kostte het
vest destijds evenveel, maar het is haar lievelingsvest en kan door de reparatie later ook 
door andere kinderen gedragen worden. Het belandt zo niet bij de vodden. 

Het kan nog simpeler

Bij het opruimen afgelopen weken bedacht ik dat ik toch nog teveel tijd kwijt ben met spullen op hun plek zetten. Teveel tijd met opruimen. Het kan nog simpeler.
Minder oude spijkerbroeken, want hoeveel heb je er nou werkelijk nodig voor werk in de tuin of klussen.
Minder poetslappen, want 10 oude hemden is wat overdreven.  
Minder beddengoed, helemaal niet omdat ik van een set eigenlijk wel zat ben en verder wel genoeg heb. Hup naar de kringloop. 
Minder gratis spullen aannemen, want ik heb er teveel werk van om alles weer een verantwoorde plek te geven (kringloop, weggeef, afval, verkoop, afval).

Wat er niet in huis komt, hoeft er ook niet weer uit!


Op de hoogte blijven van nieuwe berichten? Je kunt me o.a. volgen op facebook. Rechtsboven vind je meer social buttons. 

8 opmerkingen

  1. Hoi, helemaal mee eens behalve 1 ding ;), matigen op fruit vind ik persoonlijk geen optie. Je kunt overwegen om een goedkopere soort fruit te kopen of om half het ene en half het andere fruit te doen. Matigen is in mijn ogen meer van toepassing op zaken als chips enzo. Ik neem altijd een klein bakje, doe daar wat chips in en als dat op is, is het klaar. Veel minder verleidelijk dan een zak op tafel. Met kinderen kun je iedereeen een eigen bakje geven. Ik vond dat vroeger fantastisch, mijn broertje at nogal snel dus met een grote schaal moest je er als de kippen bij zijn. Met mijn eigen bakje kon ik net zo snel of langzaam eten als ik wilde. Chips natuurlijk ook niet iedere dag, het moet wel een beetje bijzonder blijven toch? Helemaal zonder af en toe iets lekkers, voelt als afzien en dan hou je het ook niet vol. Het is net als met een budget, geef jezelf een klein beetje zakgeld voor vrije uitgaves. Voelt een stuk beter dan heel het budget dichttimmeren, dat laatste is een garantie voor mislukking.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat je inderdaad ook teveel fruit kunt eten en matigen dan best kan. Mijn man is er ook zo een, dol op bessen en kan zo op een dag 500 gram bessen naast de appel, druiven, banaan en dan nog eens bv aardbeien op een dag weg eten. Veel dus en dan zeg ik ook wel eens iets minder bessen door de yoghurt kan ook.

      Verwijderen
    2. Dank je Ineke voor je uitgebreide reactie! Ja, klopt je moet een beetje speling houden in het budget. Ik krijg meteen zin in chips :-)
      Wat fruit betreft, als mijn man 1 of 2 bramen minder neemt dan kan hij er een extra dag lekker van eten en is dat niet minder gezond. Teveel fruit is meestal ook niet goed voor de darmen. Leuk dat je langskwam!

      Verwijderen
    3. @colorfullworld: Ik denk ook dat fruit ook met mate gegeten moet worden. Net als al het eten in het algemeen. Met minder kunnen we ook wel toe.

      Verwijderen
  2. Ik leg ook regelmatig spullen terug in de winkel. Denk ik ineens: wat moet ik er eigenlijk mee! Goed bezig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooi verhaal en inderdaad met minder heb je uiteindelijk meer. vroeger deed ik de vla altijd in schaaltjes ook om de zuinige reden. Toen onze zoon thuis kwam met zijn vriendin moest het pak plotseling op tafel kon zij zelf bepalen hoeveel vla ze in haar schaaltje wilde.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb de challenge ook voorbij zien komen. Wij vertrekken halverwege de maand op reis en dan zie ik dat absoluut niet zitten. We kamperen dan, dat op zich is al sober genoeg.
    Ik denk dat ik het voor mezelf na de zomer eens op een andere manier ga uittesten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bij mij werkt t niet...zo'n challenge. Als ik niks..of bijna niks...mag kopen dan zie ik overal iets leuks voorbij komen...de drang naar kopen wordt bij mij dat groter. Omdat ik het eigenlijk niet mag ;);)...dat is met snoepen ook zo. Maar bewust ermee omgaan..ja dat doe ik graag. Lieve groet!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!