Milieuvriendelijk barbecuen en een alternatief voor het slaatje

Het barbecue seizoen loopt op z'n eind. Het zomerse weer is voorbij, het is 's avonds kouder en het wordt eerder donker. Vergeet ook de regen niet.
Maar dat wisten wij allemaal niet toen we acht weken geleden een datum prikten voor een barbecuefeest afgelopen weekend. Vrijdag hadden we negentien volwassen en 6 kinderen te gast. Een full house dus. Of beter gezegd: een full garden.

Aan het begin van de zomer hadden we ook een barbecuefeest georganiseerd voor een groot gezelschap -12 volwassen en 9 kinderen - (Je zou denken dat wij dit regelmatig doen, maar dat is schijn), dus we hadden een blauwdruk van de vorige keer.
Toch wilde ik een paar aanpassingen doen.
Kijk, de doe-het-zelver in mij wil het liefst lokaal en biologisch vlees, zelfgemaakte en vrij van e-nummers salades, snacks en huisgebakken stokbrood. Helaas ontbrak mij de tijd, hoe goed ik er ook in ben om veel activiteiten in een kort tijdsbestek te proppen. Soms moet je de praktijk vóór je principes laten gaan.
We bestelden een compleet barbecuepakket; vlees, salades, stokbrood, saus en niet te vergeten de barbecue. Bij dit - overigens uitstekende ! - pakket werden ook plastic borden en plastic bestek meegeleverd. Toen ik bij het eerste barbecuefeestje met zo'n wiebelig bordje in de weer was, dacht ik: 'dit moet toch anders kunnen'. Waarom niet echte borden gebruiken en echt bestek? Zoveel afwas kan dat toch niet opleveren? En het scheelt afval.
En zo haalde ik voor de barbecue van afgelopen vrijdag al mijn borden en bestek uit de kast, leende van mijn moeder een stapel extra borden en zodoende at iedereen van een echt bord.

Ik ging verder met het voor mezelf opsommen van spullen die vaak als wegwerp worden gebruikt, maar waar je heel goed de herbruikbare variant voor kunt gebruiken.
Ik bedacht de volgende manieren om milieuvriendelijk te barbecuen. Ik ben benieuwd of jullie aanvullingen hebben:
  • stoffen servetten
  • afwasbare glazen, bekers, borden, bestek
  • herbruikbare/afwasbare rietjes
  • stoffen tafelkleden of tafelzeil, geen wegwerp tafelpapier
  • vlees van de lokale boerderij of (biologische)slager
  • voor de echt fanatiekelingen of degene met sterke principes:  geen gas- of elektrische of kolenbarbecue, maar een houtvuur in een zelfgemetselde barbecue van gerecyclede stenen.  

Alternatief voor het slaatje
Wanneer we als gezin barbecuen dan is het standaard vlees - stokbrood - slaatje - tomaatje. Laatst ging ik kijken of er ook een biologische versie van het huzarenslaatje bestond. Ik kon het niet vinden en dat vond ik meteen verdacht. Bij de reguliere supermarkt bekeek ik eens de ingrediënten van zo'n slaatje en ik besloot ter plekke dat het de laatste keer was dat we zo'n slaatje zouden kopen (en eten).

Hieronder het recept voor een heerlijke alternatief: Makreelsalade
(het past in een paleo dieet)

In de schaal nodigt het niet erg uit, maar eenmaal een hap gehad, kun je niet meer stoppen!



1 (blikje) gestoomde makreel
1 fijngesnipperde (rode) ui
1 eetlepel kappertjes
1 appel in blokjes gesneden
1 halve komkommer in blokjes gesneden
1 rijpe avocado
3 eetlepels balsamico azijn
peper

Hussel alle ingrediënten door elkaar en je salade is klaar!

Een fijne end of summer gewenst. 



3 opmerkingen

  1. Dat slaatje ziet er heerlijk uit, ik zie dat er avocado in moet en dat is nog super gezond ook. Wij gebruiken ook nooit wegwerpmateriaal voor een bbq of feestje. Ik vind eten en drinken trouwens ook altijd veel lekkerder smaken uit echte borden en glazen, dan uit van die plastieken gevallen. Om inderdaad nog maar te zwijgen van de berg afval...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier ook altijd tuinfeestjes met echt servies. En wij gebruiken de Coox, ken je die?? Anders even googelen een verantwoorde en super toffe wanna have ;) X Es

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kende de Coox nog niet en moest het even opzoeken. Wat een uitvinding! Het lijkt een doorontwikkelde versie van het ouderwetse petroleumstel. Maar dan alleen met de voordelen en zonder de nadelen. Vooral dat er zo weinig rookontwikkeling is...
      En niet te vergeten het goe de doel dat gesteund wordt.
      Bedankt voor de tip!
      Het lijkt me alleen minder geschikt voor een groep van 20 man ;-)

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!