Vocht en drinken volgens de Ayurveda

Een van de huidige gezondheidsadviezen is om veel vocht in te nemen. 1,5 tot 2 liter per dag is een veelgehoord advies. Vooral water wordt vaak genoemd als bron van vocht. Water is tenslotte goedkoop en een betere keus dan koffie, thee, melk of frisdrank.
Het flesje water is zelfs bijna een accessoire geworden. Het is net zo gewoon om de deur uit te gaan en een flesje water mee te nemen, als je portemonnee en je telefoon.

Hoe ging dat vroeger dan, vroeg ik me al lange tijd af. Waren we dan zoveel dorstiger geworden de laatste - pak 'm beet - vijfentwintig jaar? Ik probeerde me te herinneren hoe het in mijn kindertijd was. Hadden we dan ook steeds dorst? Gedurende de hele dag? Daar herinner ik me niks van. En mijn moeder liep echt niet met een flesje water rond. Dus wat is er nu zo anders?

Toen ik een paar jaar geleden anders ben gaan eten - minder suiker, minder brood, minder pakjes en zakjes, meer zelfgemaakt - merkte ik al heel snel dat ik minder vaak dorst had. Vooral brood bleek een 'verdrogend' effect te hebben op mijn lichaam. Doordat ik minder vaak gistbrood at, maar vaker koos voor desembrood en andere alternatieven zoals pap of soep was ik niet meer zo dorstig.
Zou bewerkt voedsel ons dorstiger maken? Was het niet een kwestie van dat we te weinig vocht binnenkregen, maar dat ons eten ons dorstig maakte?

Vervolgens ging ik me meer verdiepen in de ayurvedische voedingsleer en toen vielen de puzzelstukjes op zijn plek. 
Binnen de ayurvedische voedingsleer nemen dranken weliswaar een grote rol in - je zou je maag voor eenderde moeten vullen met vast voedsel, eenderde met drank en eenderde leeg laten - maar er wordt niet aangeraden om veel vocht te drinken. Het meeste vocht krijg je namelijk binnen via de vaste voeding.



Binnen Ayurveda is de spijsvertering erg belangrijk. Dit wordt gezien als het vuur in ons lichaam. Als het ware onze open haard. Daar doe je kwaliteitshout op, hout dat lang brandt, niet hout dat zo weer opgebrand is. En je blust het ook niet meteen met water, net als je de vlam er goed in hebt.

Door teveel te drinken verlaat warmte je lichaam en verzwakt het je spijsvertering.
De Ayurveda raadt het bijvoorbeeld ook niet aan om te drinken bij de maaltijd. Dit kan de werking van je voeding teniet doen. Beter is het om tussen de maaltijden wat te drinken. Ik hou daar rekening mee en ik kan merken dat mijn lichaam dat prettig vindt. De dag beginnen met een glas lauwwarm water is ook een aanrader. Het houdt de spijsvertering op gang, die 's ochtends het meest actief is. 

Momenteel ben ik helemaal fan van chai tea. Eerst maakte ik 'm voor de avond. Heerlijk om de dag mee af te sluiten. Nu maak ik 'm ook wel voor overdag.




Ik verwarm een deel havermelk en een deel rijstdrank in een pannetje. Daarin doe ik een paar kardemompeulen. Eventueel wat gember erbij. Gember is bijna overal goed voor. Je kunt het op die manier drinken. Maar ik doe er ook wel eens losse chai thee bij. Dat laat ik dan trekken in een 'theelepel'. Schenk het in een mok door een zeef, zodat kardemompeulen en gember in de zeef achterblijven.

Die mok is leuk h├Ę? Die kreeg ik van mijn Sinterklaas. Het is de green girl mok van Blond Amsterdam. Ja, je denkt dat je buiten de gebaande paden leeft, maar ondertussen is Het Groene Leven marketing geworden en worden er mokken voor je gemaakt :-).

Lieve groet
Anita


Reacties

  1. Volgens mij zijn de deskundigen er ook alweer van teruggekomen dat we zoveel moeten drinken. Ik drink niet veel en voel me er goed bij.
    Groet Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er komen ook steeds meer berichten over de gevaren van teveel water drinken bij warm weer en bij grote (sport)inspanning.

      Verwijderen

Een reactie plaatsen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!

Populaire berichten van deze blog

Bakken met de airfryer

Spookpak maken van oud laken

Hoe bouw je een yoga routine op (deel 1)