maandag 14 augustus 2017

Dierentuin en kinderen is altijd een goede combinatie

Wij zijn wel enorme mazzelaars hoor! Mijn ouders wonnen bij een loterij toegangskaartjes voor een dagje uit. Wij kozen voor een dagje naar het Openluchtmuseum, wat nog verzilverd gaat worden.

Maar alsof dat niet genoeg mazzel was, appte de buurvrouw mij op zondagmorgen of ik 4 kaartjes wilde voor Burgers' Zoo, gratis. Ze moesten alleen wel uiterlijk maandag gebruikt worden. De volgende dag dus. Nu ben ik meer van de weloverwogen beslissingen en niet zo van het impulsieve, maar na snel nadenken besefte ik dat ik dit echt niet aan me voorbij moest laten gaan. Het was tenslotte zomervakantie! Ik had weliswaar wat bedacht om te doen op maandag, maar dat kon ook op een andere dag. Michel kon niet mee, want die moest werken. Ik doe eigenlijk nooit alleen met de kinderen zo'n uitstapje. Vroeger reed ik wel naar Arnhem, maar dat was echt al een leven lang geleden. Sinds ik moeder ben schiet mijn aandacht vaak alle kanten op, hou ik alles en iedereen en alle mogelijke gevaar in de gaten en met alles in het verkeer en kinderen die tegen me praten, zijn dat soms teveel prikkels voor mij. Gelukkig is er de navigatie :-).

Wat een leuke dag hebben wij gehad! Ik was nog nooit eerder in Burgers' Zoo geweest, dus ik kon me heerlijk over alles verbazen en verwonderen. Da's fijn als je iets nieuws ziet. De kinderen zijn ook dol op dierentuinen. Ik kan er als kritische wereldburger van alles van vinden, van dierentuinen. Over de leefbaarheid voor de dieren, over dat er veel te veel dierentuinen in Nederland zijn, over de enorme milieubelasting (want die beesten vreten gigantische hoeveelheden!), maar hé uiteindelijk zijn dierentuinen gewoon Leuk!

De Mangrove van Burgers' Zoo was nieuw, die wilde ik echt heel graag zien. Erg mooi met al die vlinders. En ik kon mijn fascinatie voor zeekoeien ook weer opladen. We hebben het hele park bekeken, wat best een prestatie is, want het is een groot park. We kwamen rond 11 u aan wat volgens mij zo ongeveer het drukste moment aan de kassa is (wij hoefden dus niet langs de kassa, maar konden gelijk in de rij bij de ingang). Vanaf ongeveer half 4 kon je al merken dat het park leeg liep. Wij zijn helemaal tot 6 uur gebleven en toen was het parkeerterrein al weer vrijwel leeg. Je maakt heel veel kilometers in dit park, doe comfortabele schoenen aan. In het begin is het wel even zoeken naar de dieren, hadden we al een heel stuk gelopen, maar nog amper een dier gezien. Maar uiteindelijk kwam dat ruimschoots goed.

Hier wat foto's, want dat is het mooiste.

Zo schattig, bijna synchroon. Als moeder van tweeling heb ik voor zoiets een zwak.

In de mangrove. Een vlinder op mijn rug. Deze vlinders leven ongeveer 3 weken. 

Even relaxen met een ijsje en een hangmat.

De boomhut van Paul van Loon. 

Toevallig hadden we het boek De leeuwenkuil net de week daarvoor uitgelezen. 

Olifant die zichzelf een zandbad gaf. Deed 'ie volgens mij speciaal voor zijn publiek :-).

In het aquarium. De roggen zwemmen over je heen. Hun witte onderkant geeft ze een spookachtig uiterlijk. 

De mangrove. 

Zeekoeien in de mangrove.

Vlinder in een zoet bakje. 



We hebben het super gehad met zijn drietjes. De meiden waren heel lief voor me en hielpen me goed mee met opletten bij het parkeren (was overigens door het park ook heel goed geregeld) en bij het lezen van de parkplattegrond. Aan het eind van de middag sloot Michel nog bij ons aan vanuit Amsterdam en hebben we gezamenlijk het aquarium gezien. Na afloop een hele reis door de regio om een locatie te vinden waar we konden eten, we waren met twee auto's - immers Michel had zich later aangesloten - en dan is overleggen niet zo makkelijk. In ieder geval belandden we in Velp en aten heel gezellig bij een kleine pizzeria.

Het was echt een vakantieuitje waar we allemaal ontzettend van genoten hebben!


10 opmerkingen :

  1. Kan me voorstellen dat het een heerlijk dagje was, even de teugels laten vieren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb er met volle teugen van genoten. De kaartjes kreeg ik, maar dat ik ze ook heb aangenomen was een cadeautje aan mezelf. Een dag met een gouden randje dus.

      Verwijderen
  2. Hahaha: als oma van een tweeling heb ik ook een zwak voor dit soort dingen. Ik noem het een tweelingtic. Ik zie het ook overal. Leuke foto van jouw tweeling.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel.
      Grappig dat jij dat herkent, die tweelingtic.

      Verwijderen
  3. Wat leuk dat jullie zo genoten hebben, mooie foto's heb je gemaakt.
    Groet Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij hebben ook regelmatig gratis toegang (met dank aan de Postcodeloterij en mijn tante) en het is net of ik dan meer/beter geniet. Wanneer we bij de ingang tamelijk veel moeten afrekenen, lijkt het of je meer MOET genieten. Lastig om uit te leggen. Fijn hoor, zo'n geslaagd dagje uit. Het blijft een onderneming met het vervoer en de verantwoordelijkheden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zal ermee te maken hebben dat het je onverwacht in de schoot komt vallen. Dat geeft een dag een gouden randje.
      Ik had vroeger een vriendin die een betere vakantie had zodra ze hoorde dat andere mensen in het vliegtuig meer voor dezelfde reis hadden betaald als zij zelf. Hoe groter het prijsverschil, hoe groter haar plezier :-D. Dat ging me eerlijk gezegd te ver.

      Verwijderen
  5. Wij genieten daar ook enorm van. In België is er ook genoeg keuze, van kleine parken tot grote, maar Pairi Daiza vind ik persoonlijk het mooiste park.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mazzelaartjes! Ik ben bij allebei de parken nog niet geweest, staat (zeker openluchtmuseum) nog op de planning deze zomer.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!