Zelf maken: pepernoten



De Sinterklaaspurist zal zeggen: dit zijn geen pepernoten, maar kruidnoten. Maar ik denk dat de meeste mensen het woord pepernoten gebruiken. Ik in ieder geval wel.

Er zijn natuurlijk vele plekken op het web waar je kunt vinden hoe je pepernoten kunt maken, dus echt zin heeft het niet dat ik het hier ook nog een keer opschrijf. Maar ik gebruik mijn blog vaak zelf om recepten terug te zoeken en hoewel dit recept er wel op moet staan, kon ik het zelf niet terugvinden. Niet echt handig natuurlijk. Gelukkig had ik het ook nog ergens op de pc staan.

Het is superleuk om samen te maken met de kinderen en ze smaken echt vele malen lekkerder dan de kant-en-klaar pepernoten. Naarmate de kinderen ouder worden kunnen ze steeds meer dingen zelf doen van het bakproces. Onze meiden maakten ze andere jaren wel samen met mijn moeder. (Oh, nu zie ik opeens dat het linkje gewoon in de tekst staan van deze oude blogpost. Gewoon overheen gelezen tsss).


Wat heb je nodig om pepernoten te maken: 


100 gr. zelfrijzend bakmeel
50 gr. donkerbruine basterdsuiker
1 koffielepel speculaas- of koekkruiden
1 mespunt zout
40 gr. koude roomboter
2 à 3 eetlepels melk

Zo maak je pepernoten: 


Doe bovenstaande ingrediënten in een kom.
Snijd de roomboter in stukjes.
Kneed er met de hand een deeg van. Als het te plakkerig is, voeg dan wat bakmeel toe.
Maak knikkers van het deeg en leg de bolletjes op een bakplaat met bakpapier (of siliconen bakmat).
Het is niet nodig om de deegbolletjes plat te drukken.
Verwarm de oven voor op 175 C.
Plaats de bakplaat in het midden van de oven en bak de pepernoten in ca. 20 minuten gaar.





























Warme groet,
Anita

12 opmerkingen

  1. Reacties
    1. Dankje!
      Foto's nemen is niet mijn sterkste kant, maar ik wil wel altijd graag zelfgemaakte foto's op mijn blog. Past ook wel een beetje bij het zelf-maak thema :-D

      Verwijderen
  2. :-) omdat ik ziek thuis zit heb ik al 3 x pepernoten gebakken met de kids, vandaag gaan we de extra variant maken, met choco coating erom :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik wilde eigenlijk wat logjes lezen, maar krijg nu zin in pepernoten bakken ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Meestal wil ik iets gaan bakken of koken en word ik afgeleid door het lezen van logjes, bij jou is het nu net andersom :-)

      Verwijderen
  4. Wat zijn ze mooi geworden zeg! Bij mij groeien ze altijd zo raar en worden ze heel wanstaltig.

    Nicole@huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja lekker makkelijk, samen met zelf gebakken klaaskoeken elk jaar present op onze tafel. :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!