Zelf maken: bananen-dadelcake



Het was een treurige bedoening in mijn koelkast. Niet omdat hij leeg was, maar omdat het ene bakje kliekjes na het andere bakje met kliekjes weggegooid moest worden.

Dat moest anders, want zo kende ik mezelf niet!

Omdat de bananen in de kast ook tot smurrie dreigden te verworden verwerkte ik ze een deze bananen-dadelcake. Het is een heerlijk geurende cake, smeuïg luchtig, hoewel je dat met de donkere buitenkant niet zou verwachten. Heerlijk bij een kopje koffie of thee. Ik heb 'm inmiddels al een paar keer gemaakt en lukt altijd. Het recept komt uit Slechts 5 ingrediënten; slank, een kookboekenreeks waar ik al eens eerder over schreef.

Ingrediënten voor bananen-dadelcake:


250 gr ontpitte dadels, grof gesneden
2 zeer rijpe bananen
150 gr roomboter, op kamertemperatuur
2 eieren
1 dl melk
geraspte schil en sap van citroen (ik hou het meestal bij het sap uit een flesje, want ik heb meestal geen citroenen in huis)
1 dl water
100 gr fijne kristalsuiker
275 gr zelfrijzend bakmeel
1 tl baking soda






Hoe maak je de bananen-dadelcake:


Doe de dadels in een pannetje, samen met het citroensap en rasp. Doe er 1 dl water bij en breng het geheel aan de kook. Zet het vuur laag en laat alles 5 minuten sudderen, tot de dadels zachtgekookt zijn. Zet het vuur uit en prak de dadels met een vork tot een puree.

Prak de bananen in een kom fijn. Voeg de boter, suiker, eieren, melk, zelfrijzend bakmeel en baking soda toe. Mix alles tot een glad mengsel.

Vet een bakblik in met een inhoud van 1,5 liter. Ik gebruik een tulbandvorm. Bestuif de bakvorm met bloem. Je kunt 'm ook bekleden met bakpapier, maar dat vind ik zelf zo'n gepruts. Schep eenderde van het beslag in de vorm. Verdeel de helft van de dadelpuree erover. Strijk glad als het nodig is. Vervolgens weer eenderde deel beslag er overheen, gevolgd door de laatste helft van de dadelpuree. Tot slot het laatste beslag erover. Strijk glad als het nodig is.

Verwarm de oven voor op 160 C. Plaats de cake in het midden van de oven en bak 1 uur en 20 minuten. Je kunt controleren of de cake gaar is door een breinaald of sateprikker in de cake te steken. Je cake is gaar als de naald er schoon uit komt.
Laat de cake in het bakblik ca. 15 minuten afkoelen en stort hem daarna op een rooster om volledig te laten afkoelen.

Eet smakelijk!

Warme groet
Anita

Ik heb inmiddels een hele reeks Zelf Maken. Lees bijvoorbeeld ook hoe je zelf Turks brood maakt of kruidenboter.



3 opmerkingen

  1. Wow wat is die mooi gelukt, ziet er heerlijk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze taart ziet er heerlijk uit, en ik vind hem zo mooi staan op dat glazen plateau.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!