Help! Ik krijg bezoek en mijn huis is een chaos!



De aankondiging van bezoek of logees bezorgt veel mensen een gevoel van lichte paniek. In een van de opruimgroepen waar ik in zit op fb kwam zo'n noodkreet voorbij. De beste vriendin van de vraagstelster zou over een paar weken voor het eerst bij haar thuis komen, maar haar huis was verschrikkelijk en ze schaamde zich er voor, zei ze. De doodsteek voor haar was de was, maar het hielp ook niet echt dat er regelmatig vijf kinderen in de leeftijd van 9 tot 15 jaar over de vloer kwamen. Ze deed echt haar best, maar ze kreeg het niet voor elkaar. Wie kon haar helpen met De Gouden Tip?

Hoe pak je zo'n situatie aan? Zijn Gouden Tips wel de oplossing die je zoekt voor deze situatie? Of zijn er andere lessen die je er uit wilt halen?

Maak onderscheid tussen het oplossen van een acute situatie en het aanleren van nieuwe patronen

In een acute situatie helpt het niet om nieuwe huishoudschema's aan te leren, of om een kastje per dag je huis op te ruimen. Voor het aanleren van nieuwe patronen en het werken met schema's heb je meer tijd nodig, dat vergt veel oefening. Oude patronen zijn ook niet van de ene op de andere dag gekomen, nieuwe patronen hebben dezelfde tijd nodig om in te slijten. Een acute situatie vraagt om een acute oplossing.

Breng je huis optisch op orde met een snelle aanpak

Denk niet na over het maken van keuzes tussen bewaren of weggooien.
Ga geen tijd steken in het uitzoeken en verkopen van overtollige spullen.
Maak onderscheid tussen opruimen en schoonmaken.
Maak onderscheid tussen zichtbare rommel en rommel die achter deuren zit.
Richt je niet op de dagelijkse terugkerende taken. Zo kom je namelijk nooit door je achterstanden heen en blijf je hangen in oppervlakkigheden.

Hoe breng je je huis snel op orde voor bezoek

Richt je op de ruimtes waar je verwacht dat ze die gaan zien.
Focus op het opruimen, minder op schoonmaken.
De voordeur/gang/hal is het eerste wat mensen zien, dus zorg dat die netjes is. Kan je bezoek de jas kwijt aan de kapstok?
Heb je een garage, rommelkamer, schuur of zolder? Knikker daar alles in. Zie je later wel weer hoe je dat sorteert. Gebruik desnoods de kofferbak van je auto om spullen te verbergen.
Zorg ervoor dat in de woonkamer genoeg plekken zijn om op te zitten.
Zorg dat de wc schoon is.

Probeer om je niet te verontschuldigen voor eventuele rommel. Als je er wel wat over wilt zeggen, kun je iets vertellen over waaròm je die spullen hebt. Misschien was je aan het klussen maar viel de klus tegen en is het materiaal blijven staan, misschien ben je druk geweest met werken buitenshuis en had je geen tijd om het dagelijkse te doen, misschien had je zorgen en stond je hoofd er niet naar.

Je kunt je afvragen wat een juiste afspiegeling is van jouw leven: een opgeruimd huis of een huis waar overblijfsel te vinden zijn van jouw bezigheden?

Laat rommel onderdeel zijn van je leven.

Lees ook: 5 tips om je huis op orde te brengen

Opruimen in laagjes

Als er een ding is wat ik geleerd heb van opruimen en minimaliseren, dan is het dat er een hele sterke gelaagdheid in schuilt. Om aan te haken op het voorbeeld van de was; waarom krijg je het maar niet voor elkaar om de was bij te houden? Is dat omdat je zoveel was hebt, of is dat omdat je er teveel tijd aan besteedt. Of zou je er juist meer tijd en zorg aan willen besteden, maar kom je er niet aan toe en blijft het daardoor liggen? Of misschien vind je iets snel vies en gaat het daarom snel bij de was? Of heb je gewoon teveel kledingstukken per huisgenoot?

De was is een herkenbaar onderdeel van het huishouden. Heel veel mensen zuchten over de was. Dat gedeelde leed maakt het leed vaak wat dragelijker. Soms is er over klagen en herkenning vinden voldoende, maar soms wil je niet steeds in diezelfde frustratie terecht komen.

De was is een heel praktisch voorbeeld, maar er valt zóveel meer te leren over opruimen en over onze verhouding tot spullen. Want waarom maken we ons wel druk om hoe ons huis er uit ziet als er bezoek komt, maar doen we dat minder voor onszelf? Waarom is het hetzelfde onderdeel in je huishouden waarin je vastloopt (bijvoorbeeld de was)? Waarom hou je vast aan spullen voor hobby's die je al jaren niet meer uitvoert? Waarom parkeer je alles op zolder of in de kelder?

Al die vragen zijn ontzettend boeiend om aan jezelf te stellen. Maar daarvoor heb je meer tijd nodig, niet als je maar een paar weken of een paar dagen de tijd hebt voordat je bezoek komt. Ga eerst grof te werk en kijk daarna naar de onderliggende. Op mijn blog staan heel veel artikelen over opruimen en minimaliseren en als je er niet uit komt of wel wat ondersteuning kunt gebruiken, dan kun je me altijd mailen.

Warme groet,
Anita



10 opmerkingen

  1. Zo herkenbaar vroeger. Dan zei onze zoon altijd als ik drastisch aan het opruimen was, we krijgen zeker visite. Dat was toen ik nog 40 uur werkte nu wil ik dat absoluut niet meer en het is veel fijner want je hebt juist daar door veel meer tijd over en geen ergernis meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ‘Mijn’ huishouden liep redelijk op rolletjes tot ik een mbo-4 opleiding in een klein jaar ‘moest’ doen in een leven dat al vol was. Regelmaat is echt het toverwoord voor mij, naast opruimen. Beestjes komen er toch niet ;-) Ik heb nog steeds geen ritme omdat ik meer ben gaan werken, gedeeltelijk een nieuwe baan heb en een collega een jaar ziek is geweest en ik daarom elke week extra heb gewerkt. Maar nu ben ik twee weken vrij om op te ruimen en schoon te maken (met hulp van de vier mannen in huis). Ik schaamde mij echt voor de staat van ons huishouden en hield bezoek op afstand. Nou ja, dat doe ik sowieso! Maar oudste heeft nu verkering en ik wil bewust meer mensen toelaten in mijn/ons leven. Alles op haar tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mmmm herkenbaar, ik moet ook een basisritme hebben en werk buitenshuis moet mij niet teveel in beslag nemen.

      Verwijderen
  3. Ik zorg altijd dat de gang in ieder geval netjes in. Als de eerste indruk is 'Het is hier netjes' dan kleurt dat de rest van wat het bezoek ziet positief : )

    Verder zorg ik voor een schone, fris ruikende wc, en dat de plek waar ik met het bezoek zit opgeruimd en schoon is.

    En de rest kan prima even achter deuren worden verstoppeld.

    nicole@huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij mij zit de rommel gelukkig altijd achter de kastdeuren. Ben wel volop in opruimmodus momenteel. Maar oh ja, de snelle aanpak werkt ook altijd! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Om de rommel áchter de deurtjes opgeruimd te hebben geeft mij ook een erg fijn gevoel moet ik zeggen.

      Verwijderen
  5. Zolang de rommel niet letterlijk de bank in beslag neemt is een niet perfect opgeruimd huis als er bezoek komt toch niet erg? Ik vind de insteek 'komen ze voor jou of voor je huis?' wel een goede gedachte. (Zegt degene die ook heus soms de stofzuiger van tevoren nog wel een keer over het kleed haalt en de tafel afstoft ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De boel netjes hebben voor de visite is natuurlijk ook goed gastheer/gastvrouwschap.

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!