Zelf maken: sleedoorn jenever



Omdat ik tegenwoordig beter let op wat er in de bermen groeit viel mijn oog op deze bes. Een mooie blauwe bes, sommige met een grijze waas. De bessen hebben een vrij grote pit en de takken hebben grote stekels. Ik plaatste de foto in de kookgroep op facebook om te vragen of ik deze bes kon eten. Meteen werd er geroepen dat het de sleedoorn was en dat je er sloe gin mee kon maken.
Ik had er nog nooit van gehoord, maar ik leerde er snel meer over.




De sleedoorn krijgt in augustus vruchten, maar dan duurt het nog een maand of twee voordat de bessen eetbaar zijn. Het lekkerst zijn ze als er een nachtvorst overheen is gegaan, maar dan vinden de vogels ze ook op z'n lekkerst. De vorst kun je nabootsen door de bessen eerder te oogsten en dan in te vriezen voor latere verwerking. Ik zou dat aanraden als je ze überhaupt wilt oogsten, want ik heb er op gelet en letterlijk na de eerste nachtvorst hadden de vogels alle struiken volledig leeggegeten. De smaak van de bessen is te omschrijven als wrang of droog (slee), maar de smaak wordt beter na vorst (de vogels leveren het bewijs; die zijn ook niet gek). De pit is vrij groot, dus relatief weinig vruchtvlees. De bessen groeien direct aan de tak en takken hebben lange harde stekels.

Je kunt er jam mee maken, limonadesiroop of likeur.


Deze haalde ik uit de vriezer. Het effect van de vorst vind ik zo mooi. 


De jenever is heerlijk getrokken, want de fles staat al een jaar in de kast. De smaak is inderdaad wrang, maar wordt gecompenseerd door de kandijsuiker. Daardoor krijg je een spannende fruitig-zoete smaak. 



Hoe maak je sleedoornjenever?

Vul een fles voor 2/3 met sleedoornbessen en 1/3 kandijsuiker.
De rest opvullen met jenever (of gin). 

Een paar weken laten staan om te trekken en af en toe omschudden zodat de suiker oplost.

Proost!




De spirituele betekenis van de sleedoorn. De sleedoorn geeft je inzicht. Brengt licht in het hart en helpt je om je hart te luchten.


Bespaartip: beugelflessen zijn erg mooi, maar kunnen behoorlijk aan de prijs zijn. Ik haalde bij de Aldi beugelflessen met sangria.  Deze kosten maar een luttel bedrag, de sangria heb ik door de wc gespoeld, maar hield wel mooie flessen er aan over. 

Warme groet,
Anita

4 opmerkingen

  1. Hier nog nooit gezien al ken ik de naam wel. Ik vraag me af of dat invriezen effekt heeft, bij boerenkool en spruiten zeggen ze dat ook. Als de vorst erover is geweest komt er suiker vrij in boerenkool en spruiten waardoor de smaak beter wordt. Of dat ook voor de bessen geld ??

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt wel geinig, maar ik drink nooit jenever :-0 jij wel??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee niet echt, vandaar dat ik er ook nog een fles staan had :-)
      Maar dit was makkelijker te maken dan sleedoornjam ;-)

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!